۷۰۰ قطعه سازی تعطیل و نیمه تعطیل هستند!

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور گفت: مشکلات ارزی و شیوع کرونا، قطعه سازان را به سمتی برده است که از ۱۲۰۰ قطعه ساز بزرگ و کوچک، ۴۰۰ شرکت تعطیل کامل و ۳۰۰ قطعه سازی نیز نیمه تعطیل شده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، سعید صبوری، با بیان این مطلب گفت: عاملی که قطعه سازان را هدایت می کند، نقدینگی است که متاسفانه با مشکلات و موانعی که در مسیر تامین قطعات قرار گرفته است، قطعه سازان را در شرایط بسیار بدی قرار داده است.


خزانه دار انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور ادامه داد: این مشکل به دلیل سیاست های اشتباه و سرکوب قیمت های خودرو و قطعات است که صنعت خودرو و قطعه را با گرفتاری مواجه ساخته است.

 

گزارش تصویری نشست قطعه سازان را اینجا ببینید


وی افزود: در این میان مطالبات قطعه سازان از خودروسازان نیز مزید بر علت شده است تا مشکلات قطعه سازان دو چندان شود.

صبوری با اعلام اینکه قطعه سازان در حال حاضر ۳۴ هزار میلیارد تومان از خودروسازان طلبکار هستند، تصریح کرد: این رقم در حالی است که اگر اصلاح قیمت را نیز با این مطالبات معوق محاسبه کنیم، به رقمی در حدود ۳۸ تا ۳۹ هزار میلیارد تومان می رسیم.

 

صبوری



وی تاکید کرد: متاسفانه مبلغ ۱۵ هزار تومان از این مطالبات، تعهدات معوق است، شش هزار میلیارد تومان نیز در قالب خرید دین پرداخت شده و ۹ هزار میلیارد تومان نیز سررسید آن فرا رسیده است.

صبوری افزود: در حال حاضر تامین نقدینگی از واجب ترین امور در صنعت قطعه سازی است چرا که بازار مواد اولیه در شرایط فعلی به صورت لحظه ای و ساعتی قیمت گذاری می شود.

وی اظهار داشت: در بازار لحظه ای و ساعتی بورس، عملا پرداخت ۱۲۰ روزه بی معنی است چرا که مواد اولیه با حجم کم و قیمت های بالا به صورت ساعتی قیمت می خورد.

این فعال صنعت قطعه سازی در پایان خاطرنشان کرد: چنانچه مطالبات قطعه سازان پرداخت نشود آن هم در شرایطی که تحریم ها از یک سو و شیوع کرونا از سوی دیگر فعالان این صنف را در مضیقه قرار داده است، صنعت قطعه سازی و به تبع آن خودروسازی در آینده نزدیک متوقف خواهد شد.

کد خبر 126578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha