امیدی به بازگشت مجدد رنو و پژو به ایران نداریم

نایب رئیس انجمن قطعه سازان ایران گفت: با روندی که پیش می رود ممکن است در سه ماهه دوم سال آینده شاهد حضور خودروسازان جدیدی در کشور باشیم.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اصغر خسروشاهی در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اینکه بر اساس آخرین اطلاعات تاکنون مذاکره ای با خودروسازان خارجی صورت نگرفته است، تصریح کرد: با توجه به شرایط به وجود امده از جمله ادغام پژو و فیات با خودروسازان آمریکایی و تشکیل جوینت ونچر جدید به نظر می رسد با گشایش های جدید سیاسی دیگر سیاست های قبلی را نداشته باشند ضمن اینکه ایران نیز رویکرد گذشته را در مشارکت با این شرکت نخواهد داشت.

وی افزود: از سویی با اخراج جمعی از کارکنان ایرانی شرکت رنو به نظر می رسد این شرکت نیز برنامه ای در بازار ایران ندارد بنابراین امیدی به بازگشت مجدد این دو خودروساز به بازار ایران وجود ندارد.

 

گزارش تصویری این نشست را اینجا ببینید



وی با تاکید بر اینکه از این پس شرط ایران برای همکاری با خارجی ها، پذیرفتن تولید خودرو با سطح بالای داخلی سازی است، اظهار داشت: بررسی ها نشان می دهد که شرکت های چینی برای ورود به بازار ایران بسیار راغب هستند و احتمال می رود شرکت های اروپایی در این مرحله وارد بازار ایران نشوند.

نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران تصریح کرد: سیاست ایران هم باید این باشد که بازار داخل را به راحتی در اختیار خارجی ها قرار ندهد بنابراین بهترین گزینه فعلی برای همکاری، شرکت هایی هستند که دارای فناوری تولید خودرو بوده و امکان همکاری به صورت جوینت ونچر را دارند.

 

قطعه سازان



خسروشاهی تاکید کرد: انتظار می رود با گشایش های بین المللی و حضور خودروسازان خارجی، وزارت صمت و خودروسازان اشتباهات گذشته را تکرار نکنند و مجدد قراردادهای فول سی کی دی منعقد نکنند و قطعات را به صورت سی کی دی وارد کنند بلکه اگر خودروسازی قرار است وارد کشور شود حتما به شرط خودکفایی بالای 50 درصد این همکاری صورت گیرد و طبعا این نوع همکاری به نوسازی و به روزرسانی صنعت خودرو و همچنین قطعه سازان کمک خواهد کرد.

وی افزود: هرگونه همکاری جدید به صورت فول سی کی دی با شرکتهای خارجی به ضرر صنعت خودرو و قطعه سازی کشور خواهد بود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات اخیر دکتر منطقی و استفاده از قطعات دست دوم در شرکتهای خودروساز گفت: به هیچ وجه هیچ خودروسازی قطعه دست دوم در خودرو استفاده نمی کند و در سالهای گذشته نیز اگر چه چنین صحبت هایی مطرح بود اما صحت ندارد.

این مقام مسئول در انجمن قطعه سازان در ادامه با اشاره به تصویب طرح عرضه خودرو در بورس در کمیسیون صنایع مچلس و استقبال قطعه سازان و خودروسازان از این طرح خاطر نشان کرد: در شرایطی که خودروسازان با افزایش زیان انباشته روبرو هستند این طرح می تواند کمک کننده باشد هرچند که نحوه اجرای آن همچنان با ابهام همراه است.

خسروشاهی در پایان با اشاره به مطالبات بیش از 30 هزار میلیاردی قطعه سازان در خصوص تحقق افزایش 50 درصدی تولید گفت: علاوه بر پرداخت این میزان مطالبات باید حدود 30 هزار میلیارد تومان نقدینگی نیز جهت تامین مواد اولیه قطعه سازان اختصاص یابد بنابراین در صورتی که راهکارهای تامین مالی ارائه شود که مطالبات قطعه سازان و تامین مالی برای جهش تولید اتفاق خواهد افتاد در غیر این صورت در حد یک شعار بیشتر نخواهد بود.
 

کد خبر 130325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha