سهم ایران در افزایش فروش جهانی خودرو چقدر است؟

پرشین خودرو: بر اساس آمارهای جدید از فروش خودرو در 52 بازار بین‌المللی، فروش خودرو با افزایش روبه‌رو شده است.

به گزارش پرشین خودرو، در سه ماه نخست سال 2017 فروش خودروهای سواری و وسایل نقلیه تجاری در سراسر جهان حدود 5 درصد افزایش داشته است. بر اساس آمار در این مدت یک‌میلیون خودرو بیش‌از مدت مشابه سال 2016 فروخته شده و به عدد 21میلیون دستگاه در جهان رسیده است.
نکته جالب این رقم قابل‌توجه، فروش خوب خودرو در بازار کشورهایی مانند ایران، مغرب، پاکستان، فیلیپین و برخی کشورهای خاورمیانه و آمریکای‌جنوبی است.
بازار خودروی ایران بزرگ‌ترین بازار خاورمیانه محسوب می‌شود و در حال‌حاضر و با برداشته شدن تحریم‌ها انتظار می‌رود رشد چشمگیری را در میان بازارهای جهانی به دست آورد. به عقیده کارشناسان، بازار ایران حتی ظرفیت دو یا حتی سه برابر شدن در دهه پیش رو دارد و می‌تواند مشابه بازارهایی مانند فرانسه، ایتالیا یا حتی انگلستان عمل کند.
به‌نظر می‌رسد ترکیب چهار فاکتور عامل اصلی این انتظارات هستند.
جمعیت حدود 80 میلیون نفر، تقاضای سالانه رو به رشد، مالکیت 80 تا 100 خودرو به ازای هر 1000 نفر (در حالی که این آمار در اروپا 1000 نفر 600 خودروست). سومین فاکتور، فرسوده بودن ناوگان خودروهای ایران است که 2.5 میلیون از 16.8 میلیون خودروی سواری بیش از 20 سال سن دارند.
چهارمین فاکتور مربوط به حذف تحریم‌هاست که سرمایه‌گذاری خارجی را از کشورهایی مانند فرانسه و چین به این کشور روانه کرد تا تولید داخلی دوباره به جریان بیفتد.
رقابت بین خودروسازان بزرگ برای حضور در بازارهایی مانند ایران بسیار داغ است. شاید اگر قوانین و مقررات آسان‌تری برای خودروسازان دنیا برای ورود به کشوردر نظر گرفته می‌شد و اصولا شرایط کسب‌و‌کار آسان‌تری وجود داشت، امروز شاهد حضور برترین برندهای دنیا جهت تولید و صادرات خودرو در کشورمان بودیم.
در سال 95 بیش از 76‌هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شد که نشان از رشد 49درصدی نسبت به سال 94 داشت. ارزش کل واردات خودروها در این سال بیش‌از یک‌میلیارد و 900 میلیون دلار برآورد شد. در این سال سهم واردات خودرو از کل صنعت و بازار خودرو 25.5درصد بوده است. بر این اساس از نظر سهم فروش ریالى ایران‌خودرو با 37درصد در جایگاه اول، واردات در جایگاه دوم و سایپا با 25.4درصد، در جایگاه سوم قرار دارد. اما به لحاظ تعداد تولید، ایران‌خودرو با سهم 48درصدی، سایپا با سهم 39درصدی و واردات خودرو با 5درصد، رتبه‌های اول تا سوم را در سال 95 به خود اختصاص داده‌اند.
با در نظر گرفتن شاخص سهم فروش ریالی، تفاوت بارزی بین داخلی‌ها و وارداتی‌ها به وجود می‌آید که نشان از چند برابر بودن قیمت خودروهای وارداتی نسبت به خودروهای تولید داخل است. یکی از دلایل اصلی این اتفاق، بالا بودن تعرفه‌های واردات خودرو است که باعث شده است قیمت خودروهای وارداتی با قیمت اصلی آن در کشور مبدا تفاوت بسیاری داشته باشد.
یکی دیگر از دلایل استقبال از خودروهای خارجی که حتی باعث تعجب کشورهای خودروساز نیز شده، کیفیت نه چندان بالا خودروهای داخلی است و به نظر می‌رسد با برنامه‌ریزی‌هایی که توسط دو شرکت اصلی خودروساز کشور در حال انجام است، باید به آینده این صنعت و چرخش وضعیت واردات و صادرات خوشبین باشیم.
بر اساس آمار گمرک ایران، در چهار ماه نخست سال جاری بیش‌از 26هزار دستگاه انواع خودرو به کشور ورود پیدا کرده و در مجموع ارزشی بیش از 752میلیون دلار داشته است. ارزش کل خودرو و قطعات وارد ‌شده به کشور در این مدت رقمی بیش از یک‌میلیارد و یک‌صد میلیون دلار بوده است. این رقم نشان از اهمیت بازار کشور برای خودروسازان و قطعه‌سازان جهان دارد. در یکی، دو سال گذشته البته همه خودروسازان از بازار بزرگ و البته مستعد خودروی کشور به یک اندازه منتفع نشده‌اند.
رنو در حال حاضر به عنوان برنده اصلی بازار کشور شناخته می‌شود. برند رنو-نیسان فروش بسیار مناسبی در یکی، دو سال گذشته در کشور داشته و توانسته است با این میزان فروش در ایران و چند کشور دیگر خود را به‌عنوان سه خودروساز نخست در جهان معرفی کند. در میان تولیدکنندگان، رنو-نیسان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان دنیاست و به‌دلیل افزایش 10.4درصدی و دستیابی به فاصله کم (حدود 1500 دستگاه) با تویوتا (7.8 درصد) در میان سه تولیدکننده بزرگ دنیا قرار دارد.
رنو در دو کشور ایران و مغرب نیز قدرتمند عمل کرده، در حالی که تویوتا در بازارهای خاورمیانه و فیلیپین جایگاه خوبی را به دست آورده است. حتی با حساب این بازارها نیز، فاصله رقابت بین دو کمپانی بسیار کم بوده، فولکس‌واگن هم با وجود این که رشد کندی را تجربه می‌کند (حدود 1.7 درصد) اما همچنان پیشتاز این رقابت است.

دنیای خودرو

کد خبر 79636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha