حمایت هوشمندانه نیاز صنعت خودرو

پرشین خودرو: آنچه امروز باید به‌عنوان رویکرد اصلی صنعت خودرو مدنظر قرار گیرد و همه اقدامات این صنعت بر آن متمرکز شود، حوزه تحقیق و توسعه است.

به گزارش پرشین خودرو، بدون شک تحقیق و توسعه یکی از عوامل رقابت‌پذیری بنگاه‌های خودروساز به شمار می‌رود و دولت می‌تواند با اهتمام جدی در این مسیر و پیش‌بینی بسته سیاستی با هدف افزایش توان رقابتی بنگاه‌های خودروسازی نسبت به توسعه این بخش اقدام کند. اما آنچه باید مدنظر قرار گیرد این است که دولت باید همزمان با تمرکز بر حوزه‌های تحقیقاتی، برنامه‌ای با هدف برون‌رفت صنعت خودرو از فضای موجود و رقابتی کردن این بازار در عرصه جهانی و دستیابی به توسعه صادرات ارائه کند.
بدون شک درصورتی‌که دغدغه دولت و خودروسازان کسب فناوری و کاهش مونتاژکاری در صنعت خودرو باشد، این جریان سیر صعودی رونق خودروسازان و همچنین واحدهای قطعه‌سازی را به همراه خواهد داشت. درحال‌حاضر بر اساس تفکرات دنیای امروز، صنایع نوزاد نیازمند حمایت است، همان‌گونه که یک نوزاد نیازمند حمایت است اما به‌طورقطع این حمایت باید هوشمندانه و مقطعی باشد اما تفکری در ایران وجود دارد که در تلاش است تا رقابت در درون مرزهای ایران را تعریف و نسبت به راه‌اندازی انواع شرکت‌های خودروسازی اقدام کند که به‌طورقطع اقدام درستی نخواهد بود چراکه در دنیای امروز رقابت باید در عرصه بین‌المللی شکل بگیرد.
در این شرایط نوع نگاه دولت و صنعت خودرو باید ایجاد بنگاه‌های بین‌المللی باشد، بنگاه‌هایی که توان رقابت در عرصه بین‌المللی را داشته باشد. امروز دولت نباید به فکر ایجاد بنگاه‌های متعدد خودروسازی در کشور باشد بلکه باید به دنبال ایجاد یک بنگاه اما قابل رقابت در عرصه بین‌المللی باشد.
نگاهی به تجربه‌های خارجی نشان از اقدامات اساسی در این زمینه دارد. با وجود اینکه تاریخ تولد شرکت هیوندای کره با یکی از شرکت‌های خودروسازی در ایران تنها چند ماه فرق می‌کند زمانی که تولید خودرو در ایران ۶۰ هزار دستگاه بود این شرکت با ۶ هزار دستگاه شروع به کار کرد، بنابراین امروز این نکته بسیار مهم و قابل تامل است که چه اتفاقی افتاده تا این شرکت صاحب فناوری و برند تبدیل به بنگاهی بین‌المللی شده اما همچنان صنعت خودرو ایران به جایگاه مناسبی دست نیافته است بنابراین باید تفکر رقابت در درون مرزها به سمت رقابت‌های بین‌المللی برود و در صنعت خودرو نیز این رویکرد عملیاتی شود. باید تفکر تولید از فناوری را کنار گذاشت و تفکر تولید به‌اضافه فناوری را در کشور حاکم کرد.


رضا انصاری - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی

 

گسترش صنعت

کد خبر 82080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha