قرارداد ساخت 450 دستگاه واگن مترو بین ایران وچین امضا شد

پرشین خودرو: قرارداد همکاری تامین و ساخت 450 دستگاه واگن مترو برای شهرهای اهواز، شیراز و تبریز بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و شرکت پوژن چین امروز (چهارشنبه) امضا شد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازایرنا، «منصور معظمی» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل ایدرو در این آیین گفت: این قرارداد به منظور حداکثر استفاده از توان داخلی کشور در حوزه واگن سازی، طرف خارجی ملزم به همکاری با شرکت واگن پارس اراک شد، بر این اساس تولید و تامین واگن های مورد نیاز با فناوری روز جهان برای نخستین بار در شرکت واگن پارس با مشارکت شرکت خارجی انجام خواهد شد.
وی افزود: تعداد واگن ها در قرارداد مذکور 450 دستگاه برای شهرهای اهواز، شیراز و تبریز خواهد بود و شرکت پوژن چین متعهد شده اعتبار مالی پروژه تا سقف 85 درصد را از منابع کشور چین تامین کند.
معظمی بیان داشت: در این همکاری مشترک به طور متوسط 35 درصد و در نهایت 59 درصد داخلی سازی واگن های آلومینیومی در ایران انجام می شود که با این توافق برنامه استفاده از حداکثر توان و ظرفیت داخلی و انتقال فناوری و دانش فنی تحقق پیدا خواهد کرد.
وی تصریح کرد: با توجه به مذاکره های انجام شده برای تجهیز و راه اندازی شرکت پارس مبلغ 25 میلیون یورو سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده که طرف خارجی برای این سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کرده است.
 چهارشنبه هفته گذشته (نهم اسفندماه) قرارداد همکاری تامین و تولید 960 دستگاه مترو تهران و کرج بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت اشتدلر(Stadler) سوئیس با هدف اشتغال زایی و انتقال دانش فنی به امضا رسیده بود.
میزان تقاضا برای مترو در ناوگان صنعت ریلی سالیانه 500 دستگاه در پنج سال آینده پیش بینی شده که به بر این اساس، 2 هزار دستگاه مترو در سال 1400 مورد نیاز است.
این در حالیست که بر اساس اعلام کارشناسان، بدون ورود به ساخت داخل تجهیزات اصلی ناوگان و فقط با تمرکز بر بدنه، تزئینات و مونتاژ ناوگان امکان افزایش سهم ساخت داخل به میزان بیشتر از 26 تا 30 درصد فراهم نخواهد بود.
همچنین کارشناسان صنعت ریلی معتقدند که اکنون حجم ساخت داخل در انواع واگن های تولیدی شامل واگن باری 90 درصد، واگن مسافری (بین شهری)80 درصد، واگن های خودکشش بین شهری و حومه 25 درصد، واگن های مترو 28 درصد و انواع لکوموتیو 55 درصد است.
معظمی ادامه داد: بر اساس برنامه ششم توسعه و تاکید رئیس جمهوری مبنی بر توسعه صنعت ریلی، این مهم در دستور کار دولت قرار گرفته است.
وی بیان داشت: سال گذشته شورای اقتصاد مصوبه مبنی بر ساخت ۲ هزار دستگاه واگن مترو برای تهران و کلانشهرها به ارزش بیش از ۲ میلیارد یورو مصوب کرد که با هماهنگی وزارت کشور و ایدرو در حال انجام است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: نخستین بخش از این کار که مناقصه ۶۳۰ دستگاه واگن مسافری برای تهران است، تعیین تکلیف شده و امیدواریم تا پایان امسال قرارداد مذکور توسط سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و شهرداری تهران منعقد شود.
وی گفت: بر اساس درخواست وزیر کشور و وزیر صنعت معدن و تجارت، قرار شد تامین و ساخت تعداد دیگری واگن مترو را از مکانیسم های دیگر دنباله گیری کنیم و بر این اساس مذاکره های با شرکت های بزرگ بین المللی و صاحب تجربه و برند در این بخش آغاز شد.
معظمی تصریح کرد: مذاکرات برای تهیه پنج هزار دستگاه واگن مترو به ارزش بیش از ۶ میلیارد یورو انجام شده که بخش عمده آن به جمع‌بندی رسیده است و بتدریج اعلام خواهد شد.
وی با اشاره به قرارداد منعقد شده بین ایران و پوژن چین خاطرنشان کرد: در این قرارداد قطعات مترو از سوی چینی ها تامین و به کشور آورده شده و در کارخانجات ایرانی متعلق به بخش غیردولتی مونتاژ و ساخته می شود.
به گفته این مقام مسئول، یکی از شروط اولیه همه این مذاکرات افزایش عمق داخلی سازی بوده است.

کد خبر 91884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha