کد خبر 96622
۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۴
چالش ارزی مسافران جام جهانی روسیه

پرشین خودرو: گرچه بانک مرکزی شرایطی را فراهم آورد تا مسافران جام جهانی روسیه بتوانند با ارائه"FAN ID "ارز مسافرتی دریافت کنند، اما مسافران با مسائل دیگری مواجهند که هیچ جواب قانونی برای آن وجود ندارد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، در آستانه شروع جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، فوتبال‌دوستان ایرانی نیز برای سفر به این کشور و تماشای مسابقات خود را آماده می‌کنند. یکی از مسائل مهم آن‌ها تامین ارز مورد نیاز برای دوره اقامت در روسیه است. به هر حال در شرایط جدید ارزی که از سوی بانک مرکزی در حال اجراست، مسافران روسیه می‌توانند حداکثر ۵۰۰ یورو و یا معادل آن را دریافت کنند.

با توجه به اینکه یکی از مدارک مورد نیاز برای انجام فراید دریافت ارز در بانک‌ها ارائه ویزاست و روسیه از جمله کشورهایی به شمار می‌رود که برای سفر به آن نیاز به ویزا نیست، اخیرا بانک مرکزی در توافقی با وزارت امور خارجه شرایطی ایجاد کرد تا مسافران روسیه برای دیدار مسابقات جام جهانی بتوانند در کنار ارائه بلیت و سایر مدارک با ارائه "FAN ID" و یا به عبارتی مجوز صادره سفارت فدراسیون روسیه به بانک عامل ارز مورد نیاز خود را تهیه کنند.

با وجود اینکه نحوه دریافت ارز برای مسافران روسیه تسهیل شده، اما گزارش‌های دریافتی و صحبت‌هایی که این مسافران داشته‌اند با گله‌هایی همراه است. برخی از آن‌ها می‌گویند ما در حدود یک سال گذشته باز هم سفر خارجی داشته‌ایم و اکنون برای سفر به روسیه نمی‌توانیم ارز را از بانک‌ها تهیه کنیم چراکه طبق قوانین ارز مسافرتی فقط یک بار در سال اختصاص پیدا کرده و از این رو ما امکان تامین ارز نخواهیم داشت.

نکته دیگری که به آن اشاره دارند این است که اکنون برای سفر خود ارز مورد نیاز را باید چگونه تهیه کنند، آن هم در شرایطی که بانک مرکزی صرافی‌ها را ممنوع‌المعامله و اعلام کرده که خرید و فروش در بازار ارز ممنوع است. در این شرایط وقتی که بانک‌ها به ما ارز نمی‌دهند، باید نیاز خود را چگونه برآورد کنیم؟ آیا می‌توان بدون ارز از ایران خارج شد و به سفر رفت و یا اگر قرار است به بازار برویم، صرافی حاضر است بدون اینکه ما آشنا بوده و سابقه قبلی خرید و فروش با او را داشته باشیم، به ما ارز بفروشد؟

از سوی دیگر نه تنها یک بار سفر در سال اکنون مشکل برخی مسافران از جمله عازمان جام جهانی است، بلکه تامین ارز مازاد بر آنچه که بانک در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، خود به یک معضل تبدیل شده است. این در حالی است که طبق مقررات جدید ارزی مسافران حداکثر ۱۰۰۰ یورو می‌توانند دریافت کنند که برای کشور هم مرز و مشترک المنافع به ۵۰۰ یورو می‌رسد. در این حالت مسافری که به هر دلیلی نیازی مازاد بر این داشته باشد، راه قانونی برای تامین نداشته و باید به بازار آزاد که اکنون معاملات آن ممنوع و قاچاق اعلام شده برود.

اینها مسائلی است که چه مسافران عازم جام جهانی و چه سایر مسافرانی که به هر دلیلی برای بار دوم عازم سفر به خارج کشور هستند، و یا نیازی مازاد دارند مطرح می کنند، اما تاکنون بانک مرکزی پاسخ روشنی به این مسافران نداده‌ است.

کد خبر 96622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha