ریسک بالا و تحریم بانکی عامل خروج خودروسازان از بازار ایران

پرشین خودرو: برای جذب سرمایه گذار در صنعت خودرو باید ریسک این حضور را کاهش داد اما در تمام این سال ها برای کاهش ریسک های مالی و غیر مالی حرکت مثبتی رخ نداده است.

علی شکوهی کارشناس بازار خودرو، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب گفت: ما دو مدل ریسک در بازارهای اقتصادی داریم یکی مالی و دیگری غیرمالی. در کشور ما ریسک مالی را می توان با نرخ ارز و نرخ بهره معرفی کرد و البته ریسک مربوط به وجوه نقد نیز از همین دسته ریسک ها به حساب می آید.

وی ادامه داد: ریسک های غیر مالی در ایران به شرایط سیاسی و اقتصادی، شرایط فرهنگی و تحریم های بین المللی جامعه بستگی دارد و تاثیر بسیار مستقیمی بر فضای کسب و کار می گذارد.

این کارشناس بازار خودرو دلیل نماندن شرکت های خارجی در فضای اقتصادی ایران را بالا بودن ریسک این حضور بیان کرد و افزود: چنانچه این حضور را طلب می کنیم باید ثبات در بازار و قوانین را برای آنها فراهم سازیم. این مهم را همه مسوولان می دانند اما برای آن کاری نمی کنند به همین دلیل برندهای خارجی یا وارد بازار ایران نمی شوند و یا با کمترین سرمایه و تنها در حد واردات و مونتاژ به ایران نگاه می کنند.

وی به رقابت کشورهای منطقه برای جذب برندهای خودرویی اشاره کرد و افزود: هیوندای، کیا و یا هر برندی برای سرمایه گذاری در کشورهای دیگر به دنبال ثبات و ریسک پایین می گردد که این دو در ایران یافت نمی شود. از این رو این شرکت های به جای سرمایه گذاری در بزرگترین بازار خاورمیانه ، ترجیح می دهند به هند و چین و ترکیه بروند.

شکوهی با انتقاد از مدل انعقاد تفاهم نامه های منجر به قرارداد در صنعت خودرو گفت: بی شک ایران از داشتن مذاکره کننده خوب در صنعت خودرو بی بهره است و این بزرگترین مشکل ما در مذاکرات با خودروسازان جهانی است.

وی تصریح کرد: چنانچه می توانستیم قراردادهای خوب بسته و محصولی به روز را برای تولید وارد کنیم، بسیاری از مشکلات امروز را نداشتیم اما؛ این مهم تا کنون در صنعت خودرو ما رخ نداده است.

این کارشناس حوزه خودرو تاکید کرد: نداشتن مذاکره کننده خوب موجب شده است تا ما مدل های قدیمی و فراموش شده برندهای جهان را به ایران آورده و تولید کنیم و به همین دلیل بازار صادراتی خودروهای ما نیز رشد نمی یابد.

شرکت ها جدای از دولت ها تصمیم می گیرند
شکوهی در خصوص ماندن یا رفتن برندهای خارجی در صنعت ایران پس از 90 روز اعلام شده از سوی امریکا گفت: باید به این نکته توجه کنیم که تمام شرکت های خودرویی طرف قرارداد با ما خصوصی هستند و تابع تصمیمات مدیریتی خود بوده و کاری به اینکه دولتشان چه می گوید و یا چه تصمیمی می گیرد ندارند.

وی ادامه داد: برخی از دولت ها اعلام کرده اند از شرکت های حاضر در ایران در مقابل تحریم های آمریکا حمایت می کنند اما این مهم نیز برای پای بندی ایشان به قراردادهای خود با طرف های ایرانی کافی نیست و باید دید خود شرکت و مدیرانش تمایل به ماندن دارند یا خیر!

این کارشناس بازار خودرو تاکید کرد: دلیل اینکه با تمام حمایت های داخلی و خارجی یک شرکت تصمیم به ترک ایران به بهانه تحریم می گیرد؛ تنها آماده نبودن بستر فعالیت در ایران و تصمیمات عجیب و غریب دولتی است. به همین دلیل تحریم بهترین بهانه برای ترک چنین بازاری است.

وی افزود: شرکتی که می خواهد خودرو به صورت CKD وارد ایران کند باید بتواند پول خود را از طرف ایرانی بگیرد و با بازگشت تحریم ها عملا این اتفاق غیر ممکن و یا سخت می شود و این دومین دلیل برای نماندن در صنعت و بازار ایران است.

شکوهی خاطرنشان کرد: هنوز مشخص نیست بانک های اروپایی در مقابل تحریم های آمریکا چه واکنشی نشان می دهند به همین دلیل شرکت های خودرویی نیز به این زودی تصمیم های خود را برای خروج کامل عملیاتی نخواهند کرد.

 

خروج خودروسازان

وی تاکید کرد: از نگاه بنده تحریم های جدید نمی تواند اثرات بد گذشته را بر روی صنعت خودرو و بازار ایران بگذارد زیرا صنعت خودرو ایران نیز مانند گذشته نیست و رشدهای خوبی در این مدت در موضوع داخلی سازی کرده است.

بازار ایران را از دست نخواهند داد!
شکوهی به عنوان یکی از با تجربه های بازار خودرو در مورد ماندن یا نماندن برندهای خودرویی در بازار ایران گفت: برندهایی که در بازار آمریکا سهمی ندارند احتمال ماندنشان در ایران بیشتر است اما حتی برای برندهایی که بازار آمریکا را نیز در دست دارند اینطور نخواهد بود که از ایران و بازارش بگذرند.

وی ادامه داد: خودروسازان بازار ایران را دوست دارند و از دست نخواهند داد اما مستقیم وارد نخواهند شد یعنی مانند قبل یک رابط در کشورهای حاشیه خلیج فارس پیدا کرده و از طریق آن محصولشان را به ما خواهند فروخت.

این کارشناس در خصوص تحمیل هزینه بیشتر بر مردم با واردات خودرو به طریق غیر نمایندگی خاطرنشان کرد: به طور حتم هزینه ها افزایش خواهد یافت که می توان از طریق داخلی و با کمک دولت آن را مدیریت کرد اما این افزایش حداکثر 10 درصد خواهد بود و شاید برای خریداری که به دنبال خودروی با کیفیت باشد این هزینه خیلی به چشم نیاید.

کد خبر 97035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha