کد خبر 97551
۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۱
مردودی 55 درصدی خودروها در معاینه فنی برتر

پرشین خودرو: مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران از مردودی 55 درصد خودروهای زیر 4 سال سن در تست معاینه فنی برتر خبر داد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازفارس، تخفیف 20 درصدی طرح ترافیک جدید، نه تنها 177 هزار خودرو را برای گرفتن معاینه فنی برتر تشویق کرد، بلکه 40 هزار خودرو داخلی و خارجی زیر 4 سال که از اخذ معاینه فنی معاف بودند را برای بهره مندی از این تخفیف به مراکز معاینه فنی کشاند، اگرچه این آمار در وهله اول نسبتا خوشایند است، اما مردودی 55 درصدی خودروهای معاف، چراغ زردی به کیفیت پایین خودروها است.

ماده 6 قانون هوای پاک درحالی سال گذشته با رای نمایندگان مجلس سن معافیت معاینه فنی را از 5 سال به 4 سال کاهش داد که اکثر کارشناسان محیط زیستی و نهادهای مرتبط از جمله شهرداری تهران، بر روی کاهش سن معافیت به 2 سال اتفاق نظر داشتند. اما این موضوع با توجیه های متعددی چون ایجاد ازدحام در مراکز معاینه فنی همان 4 سال مصوب و اجرایی شد.

حال آمار مردودی اعلام شده نشان می دهد که بیش از نیمی از همین خودروهایی که 4 سال معافیت دارند، آلاینده هستند، آماری که سید نواب حسینی منش آن را فاجعه دانست و گفته است: وقتی معافیت اخذ معاینه فنی 4 سال و گارانتی خودروها 2 سال است نشان می دهد که خودروها برای 2 سال تحت نظارت نمایندگی های پس از فروش و نظارت معاینه فنی کشور قرار ندارند.

مراکز معاینه فنی تهران برای دو شیفت کاری 2 میلیون و 500 هزار ظرفیت دارند که سال گذشته تنها یک میلیون 500 هزار از این ظرفیت پر شده است یعنی تهران با 60 درصد ظرفیت خود به مراجعه کنندگان سرویس‌دهی می کند. مراکز معاینه فنی کل کشور نیز هم اکنون با تنها 30 درصد ظرفیت خود مشغول هستند.

معاینه فنی


مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران 4 سال معافیت از اخذ معاینه فنی با سطح کیفیت خودروها را غیر کارشناسی عنوان کرد و گفته است: هنگامی که چند مدل از خودروهای پر تیراژ داخلی برای اولین بار به مرکز معاینه فنی می رسد چندین نقص دارند که نشان دهنده پایین بودن کیفیت این خودروها است.

وی با بیان اینکه سن گارانتی باید بیش از سن معاینه فنی باشد، عنوان کرد: به محض ورود خودرو به مرکز معاینه فنی ایراداتی بر آن وارد می شود که مالک خودرو مقصر آن نیست، بلکه شرکت خودروساز و وارد کننده خودرو مسئولیت آن را به عهده دارند.

درحالی که در تمام دنیا کاتالیست ها مشمول گارانتی بیش از 10 سال یا مادام العمر به فروش می رسند، کاتالیست پراید به عنوان ارزان قیمت ترین خودرو، 300 هزار تومان برای مالک هزینه دارد که نصب آن وظیفه شرکت خودرو ساز است. از طرفی کاتالیست خودروهای کره ای در امریکا 12 سال گارانتی دارد اما در کشور ما مشمول هیچ گارانتی نیست.

با آماری که در مورد آلایندگی خوردروهای به اصطلاح معاف ذکر شد و نظر به اینکه آلودگی هوا سالانه80 هزار میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل می‌ کند، آیا مسئولان برنامه ای برای اصلاح قانون خواهند داشت؟

کد خبر 97551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha