فکرهای متضاد در صنعت خودرو ایران جایی ندارد!

پرشین خودرو: چنانچه بخواهیم پیشرفتی را در صنایع مختلف و به طور خاص در خودرو شاهد باشیم، باید چند صدایی و شنیدن افکار مختلف را در مجموعه های بزرگ خودروسازی به وجود آوریم اما در همه این سال ها با بروز چنین روندی مخالفت شده است.

منوچهر منطقی مدیرعامل سابق ایران خودرو، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب گفت: ما کشور فقیری نیستیم اما؛ ما را فقیر نگه داشته اند. با وجود داشتن منابع انسانی و خدادادی بیشماری که داریم نمی توانیم بگوییم فقیر هستیم اما راندمان و بهره وری کشور در تمام سطوح بسیار پایین است.

وی ادامه داد: متاسفانه ریخت و پاش در منابع کشور زیاد است اما عملکرد و کارایی صنعت ما در حد یک کشور در آمریکای جنوبی است!

منطقی با تاکید دوباره بر این مطلب که منابع کشور بسیار زیاد است، گفت: اولین مشکل ما در صنعت این است که عملکرد ما علمی نیست و یکپارچه کار نمی کنیم. در تمام جلسات کارشناسی مربوط به صنعت خودرو و صنایع وابسته گفته می شود که باید همه بخش های این صنعت از خودروساز، قطعه ساز، طراح و تامین کننده مواد اولیه همزمان کار توسعه خود را کلید و با یکدیگر همگرایی داشته باشند اما؛ ما کار گروهی را بلد نیستیم و نمی توانیم با یکدیگر روی یک موضوع کار کنیم.

مدیرعامل سابق ایران خودرو افزود: چنانچه کار گروهی در میان ایرانیان به یک هدف تبدیل می شد، به راحتی می توانستیم جزو 20 کشور اول جهان از نظر صنعتی باشیم.


صنعت خودرو

از همفکری و شنیدن صدای مخالف نترسیم

رئیس مرکز ملی فضایی کشور با اشاره به این موضوع که در کشورهای پیشرفته این عقیده وجود دارد که باید از همه نظرها و پیشنهادات برای حل مشکلات و توسعه استفاده کرد، اظهار داشت: در کشور ما در همه این سال ها هر گروهی که مسوولیتی را قبول کرده است حرف گروه مخالف و غیر هم فکر خود را نشنیده و این همان نقطه ضعفی است که صنعت ایران را به چالش کشیده است.

وی افزود: متاسفانه ما توانمندی های خود را بهینه نمی کنیم بلکه نقاط ضعف خود را ترمیم و بهینه می کنیم و این یک اشکال جدی است.
 

صنعت خودرو فراری از افزایش بهره وری!


مدیرعامل سابق ایران خودرو در خصوص افزایش بهره وری در صنعت خودرو گفت: می توانستیم و البته می توانیم به این خواسته برسیم اما هیچ گاه برای این تغییر و بهبود عملکرد تصمیم نگرفتند.

وی اضافه کرد: یک مشکلی که در مدیریت صنعت خودرو وجود دارد این است که ذاتا مشکلات این صنعت آن قدر زیاد است که مدیر تازه وارد، قبل از هر کاری باید با این مشکلات دست و پنجه نرم کند.

منطقی مثالی از زمان مدیریت خود در ایران خودرو آورد و گفت: در آن روزها، یک تقسیم کار در مجموعه انجام دادیم و برای هر حوزه یک تیم تشکیل شد مثلا برای بهره وری و فناوری تیمی قوی آماده شد و نیروهای خوبی نیز در این تیم حاضر شدند اما؛ انسان های قوی معمولا همفکر نیستند و شما باید برای استفاده بهینه از افکار، تضاد بین این افراد را از بین ببرید و این مشکل در آن تیم قوی ایران خودرو نیز وجود داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به علت همین مشکلی که در بالا گفتم، معمولا در صنعت خودرو انسان هایی را به کار می گیریم که عمدتا همفکر و همسنگر خودمان باشند و متاسفانه ظرفیت این آدم ها محدود بوده و به طور مثال در تولید عالی هستند اما برای آینده نگری هیچ برنامه ای ندارند بنابراین نمی توانند طراحی و تولید محصول را همزمان پیش ببرند.

کد خبر 98286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha