خودرو‌های نظامی که به خیابان‌ها راه پیدا کردند

پرشین خودرو:باید به این نکته اعتراف کرد که فناوری‌های جدید همیشه ابتدا در اختیار ارتش‌ها قرار می‌گیرند و بعداً ممکن است راه خود را به میان مردم باز کنند. این امر در خصوص خودروها نیز صدق می‌کند و خودروهای نظامی به لحاظ مختلف همیشه یک‌ سروگردن بالاتر از خودروهای شهری هستند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از برترین ها، باید به این نکته اعتراف کرد که فناوری‌های جدید همیشه ابتدا در اختیار ارتش‌ها قرار می‌گیرند و بعداً ممکن است راه خود را به میان مردم باز کنند. این امر در خصوص خودروها نیز صدق می‌کند و خودروهای نظامی به لحاظ مختلف همیشه یک‌ سروگردن بالاتر از خودروهای شهری هستند.

چنین ویژگی‌ باعث جذابیت بیشتر خودروهای نظامی‌ شده است و افراد زیادی را سراغ داریم که سودای راندن انواع مختلف خودروهای نظامی را در سر می‌پرورانند. خوشبختانه این رؤیا چندان هم دور از دسترس هم نیست و خودروهای نظامی را سراغ داریم که توانسته‌اند راه خود را به زندگی شهری پیدا کنند.

به همین دلیل در ادامه با هم به خودروهای نظامی اشاره می‌کنیم که پس از پایان خدمت در نظام، راهی خیابان‌های پرترافیک شهری و جاده‌های محلی شده‌اند.

هاموی
 

خودرو نظامی


ممکن است اسم هاموی (Humvee)، کمتر به گوش شما خورده باشد اما به احتمال زیاد با مشاهده طراحی این خودرو یاد خودروی معروف و پرطرفدار هامر (Hummer) افتاده باشید. جالب است بدانید تمامی مدل‌های مختلف خودروی هامر طراحی خود را از مدل نظامی این خودرو که آن را با نام هاموی میشناسیم به ارث برده‌اند.

اولین مدل‌های هاموی بدون زره‌پوش طراحی شده بود و در خطوط پشت جبهه استفاده میشد اما مدل‌های بعدی هاموی به رزه‌پوش مجهز شدند تا مقاومت خوبی در برابر حملات دشمن داشته باشند.

مهمترین تفاوت میان مدل نظامی و شهری هاموی را می‌توان قابلیت مقاومت دربرابر نفوذ آب در نسخه نظامی این خودرو دانست. خودروی نظامی هاموی به راحتی می‌تواند به صورت کامل در آب فرو رفته و به حرکت خود ادامه دهد.

از سال ۱۳۵۹ شمسی تاکنون تعداد ۲۸۰ هزار دستگاه هاموی ساخته شده و این امر خودروهای هاموی را در رده پر تولیدترین خودرو نظامی در چند دهه اخیر قرار داده است. خودروهای هاموی این روزها به شهروندان نیز با قیمتی بین ۴ تا ۳۵ هزار دلار به فروش می‌رسند.


داج WC51
 

خودرو نظامی


این خودرو در زمان جنگ جهانی دوم تسلیحات نظامی را با وزنی بین ۳ تا ۴ تن در میادین جنگ جابه‌جا می‌کرد. مدل‌های دیگری از این خودرو نیز در جبهه‌‌های نبرد با مصارف مختلفی مانند آمبولانس، خودروهای تعمیر و نگه‌داری و عملیات شناسایی به کار گرفته شد.

شاید بتوان گفت داج WC51 شهرت خود را به خاطر عمل‌کرد بالای این خودرو در گل‌ولای بدست آورده است. تاکنون بیشتر از یک‌صد هزار دستگاه از این خودرو ساخته شده و علی‌رغم عمر بالایی که دارد باز هم طرفداران زیادی مشتاق خرید داج WC51 هستند. این خودرو چیزی بین ۵ تا ۳۵ هزار دلار معامله می‌شود.


ولوو TP21 Sugga
 

خودرو نظامی


اصالت ولوو TP21 Sugga به سری خودروهای ولوو PV800 باز می‌گردد. جالب است بدانید این خودروها در حدود سال ۱۳۱۷ برای استفاده به عنوان تاکسی ساخته شده بودند. در ولوو TP21 Sugga شاهد همان بدنه‌ای هستیم که در PV800 به کار گرفته شده بود.

عمل‌کرد خوب این خودرو در مسیر‌های شنی و سنگلاخ باعث شد تا ارتش سوئد در سال ۱۹۵۰ از آن در جبهه‌های نبرد استفاده کند.

ولوو TP21 Sugga تنها به تعداد ۷۰۰ دستگاه ساخته شده است و قیمت این خودرو در حال حاضر چیزی حدود ۲۵ هزار دلار است.


اُشکوش L-ATV



خودرونظامی

این خودرو نسل جدید هاموی به حساب می‌آید و با هدف برطرف کردن نیاز ارتش به خودرویی که بتوان به جاهایی که هاموی به آن‌ راه پیدا نمی‌کند برود ساخته شده است. اشکوش L-ATV در برابر مین نیز به خوبی مقاوم است و به همین دلیل این خودرو در میدان‌های نبرد عراق و افغانستان زیاده استفاده شده است.

اکشوش L-ATV به مقدار چشم‌گیری نسبت به هاموی بزرگ‌تر طراحی شده است و میزان محافظت آن همانند یک تانک سبک است. این خودروی نظامی به لحاظ سرعت نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و در زمین هموار می‌تواند تا ۱۶۰ کیلومتر را در هر ساعت طی کند.

این ویژگی‌های اشکوش باعث شده نسخه‌ای شهری از این خودرو در دست ساخت باشد. به احتمال زیاد مدل شهری اکشوش را با قیمتی حدود ۲۵۰ هزار دلار در بازار شاهد خواهیم بود.


رنو شِرپا (Renualt Sherpa)



خودرو نظامی

این خودرو به‌طور گسترده‌ای توسط نیروهای پیمان نظامی ناتو استفاده می‌شود. از آنجایی که رنو یک برند فرانسوی است، رنو شرپا را در ارتش فرانسه نیز شاهد هستیم. با این حساب می‌توان گفت رنو شرپا نسخه اروپاییِ هامرِ آمریکایی به حساب می‌آید.

رنو شرپا برای عملیات شناسایی و گشت‌زنی استفاده می‌شود و موتور این خودرو ۲۱۵ اسب‌بخار نیرو دارد. این خودروی نظامی حداکثر می‌تواند ۱۲۰ کیلومتر سرعت بگیرد.

بعید به نظر می‌رسد در میادین نبرد مانعی بتواند جلوی عبور رنو شرپا را بگیرد، این خودرو در بالا رفتن از سربالایی‌ها نیز بسیار خوب عمل می‌کند.

در حال حاضر دو نسخه شاسی‌بلند ۴ در و پیکاپ ۲ در از رنو شرپا برای استفاده عموم ساخته شده است. این خودرو در بازارهای جهانی قیمتی حدود ۲۵۰ دلار دارد.


چینو (Chenowth)
 

خودرو نظامی


در این خودرو با یک باگی قدرتمند طرف هستیم که قدرت بسیار زیادی دارد. در چینو موتو قدرتمند ساخت دست پورشه جای گرفته است و ۱۶۰ اسب‌بخار نیرو را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

از آنجایی که چینو یک خودروی نظامی از نوع باگی (Buggy) است بیشتر در میادین نبرد خاکی و سنگلاخ نظیر افغانستان و عراق استفاده شده است. طراحی چینو به گونه‌ای است که نمی‌توان رزه‌پوش قوی را برای آن تعبیه کرد، اما آتشبار این خودرو چابک ارتشی بسیار قوی است و یک نارنجک‌انداز Mk19 و مسلسل M2 را به راحتی در خود جای می‌دهد.

چینو به لحاظ استاندارد وزنِ خودروهای نظامی بسیار سبک‌ طراحی شده است و وزن آن حدوداً معادل وزن یک فورد ماستانگ است. چینو در بازار با قیمتی بین ۱۰ تا ۳۰ هزار دلار به فروش می‌رسد.


گورکا (Gurkha)
 

خودرو نظامی

 


این خودروی نظامی که یک شرکت نظامی کانادایی ساخته شده است در نگاه اول ابهت و ترس را در دل دشمن تداعی می‌‌کند. گورکا محبوبیت جهانی دارد و به غیر از آمریکا، چندین کشور دیگر نیز از این خودرو در میادین نبرد استفاده می‌کنند.

گورکا ۸ تا ۱۰ سرنشین را در خود جای می‌دهد و سلاح‌های مختلفی را می‌توان در این خودرو به کار گرفت. در قلب کورگا موتوری ساخت دست فورد از نوع V8 می‌تپد و این خودرو ۸.۵ تنی به راحتی می‌تواند در مسیرهای هموار به سرعتی معادل ۱۵۰ کیلومتر دست پیدا کند.

اگر از طرفداران فیلم معروف سریع‌وخشن باشید به احتمال زیاد هنرنمایی گورکا را در پنجمین نسخه از این فیلم مشاهده کرده‌اید. کورگا در بازارهای جهانی چیزی حدود ۳۰۰ هزار دلار قیمت دارد.


پارامونت مارادِر (Paramount Marauder)



خودرو نظامی

 

این خودروی پرابهت و بزرگ توسط گروه پارامونت در آفریقای جنوبی حدود ۱۰ سال پیش برای استفاده در نبردهای خیابانی ساخته شده است. پارامونت مارادر می‌تواند تا ۱۰ سرنشین را در خود جای دهد و از ۶ یا ۴ چرخ استفاده کند.

پارامونت مارادر قادر است حدود ۶ تن تسلیحات نظامی و بار را حمل کند و به همین منظور به طیف گسترده‌ای سلاح‌ از مسلسل و نارنج‌انداز گرفته تا موشک و خمپاره اندازه مجهز می‌شود.

این غول خطرناک در نسخه شهری کاملاً رام و مطیع شده است و از سال ۱۳۹۰ به بعد شاهد تولید نسخه شهری این خودرو با قیمتی معادل ۴۷۵ هزار دلار هستیم.

لازم به ذکر است که این خودرو به هر کسی فروخته نمی‌شود و مقامات دولتی باید صلاحیت خریدار پارامونت مارادر را تأیید کنند.

کد خبر 98505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha