سرمایه گذاری برای خودروی برقی اشتباه است

پرشین خودرو: وقتی ما فرصتی به نام گاز، آن هم دومین ذخیره جهان را داریم، اشتباه است که به جای سرمایه گذاری در تولید خودروی گازسوز به سراغ تولیدی برویم که از صفر تا صد آن را باید وارد کنیم.

غلام رضا لطیف شبگاهی عضو هیات علمی دانشکده برق دانشگاه شهید بهشتی، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب گفت: ما دومین منابع گاز جهان را داریم و خوشبختانه در تمام شهرها و روستاهای کشور نیز لوله کشی گاز انجام شده است. چرا دنبال تولید خودروهای گازسوز نمی رویم؟

وی ادامه داد: می گویند چون اروپا و آمریکا خودروی برقی سوار می شوند ما هم بشویم. بنده عرض می کنم اروپا گاز ندارد بنابراین باید از انرژی دیگری برای تردد خودروها بهره بگیرند اما؛ ما منابع عظیم گازی داریم که با کمی سرمایه گذاری می توانیم از این منابع برای سوخت خودروها استفاد کنیم.

لطیف شبگاهی تاکید کرد: ما زیرساخت لازم برای خودروی برقی را نداریم یعنی باید سرمایه گذاری جدیدی برای این مهم صورت بپذیرد. حال اگر همین سرمایه را در بخش خودروهای گازی هزینه کنیم، نتیجه کار بسیار بهتر خواهد بود زیرا زیرساخت خودروی گازی در تمام شهرها و روستاها و منازل ما وجود دارد.


خودروی برقی

وی خاطرنشان کرد: ما باید برای کم کردن آلودگی گاز تولیدی در کشور سرمایه گذاری کنیم و سپس موتور ملی بر پایه گاز تولید کنیم و بعد از آن برند داخلی و طراحی خودروی ملی بر پایه موتور گازسوز هدف ما می شود. این باید هدف توسعه صنعت خودرو باشد.

این استاد دانشگاه افزود: در کشور ما هنوز یک مرجع مشخصی برای انجام مطالعه بر روی صنعت خودرو وجود ندارد که به ما بگوید آیا تولید خودروی برقی به نفع ما خواهد بود و یا چیز دیگری!

وی تصریح کرد: این را باید عرض کنم که اگر همین امروز تصمیم بگیریم که خودروی برقی تولید کنیم، باید از صفر تا صد آن را وارد کنیم در حالی که برای تولید خودروهای گاز سوز شرایط کاملا بر عکس است.


داخلی سازی بخشی از قطعات خودرو، پس از 30 سال مونتاژ


لطیف شبگاهی با انتقاد از رویه تولید خودرو در کشور گفت: سال 1996 وقتی خودروی پژو 405 از جاده های اروپا جمع شد، آن را به ایران آوردیم. در 30 سال گذشته کدام ارزش افزوده را برای این مدل از پژو ایجاد کردیم؟ وزنش کم شد؟ نوآوری در آن ایجاد کردید؟ جواب هیچ است. تنها پول خرج کردیم و مونتاژ کردیم و به مردم داخلی فروختیم!

وی افزود: دوستان با افتخار اعلام می کنند بخشی از قطعات این خودروی فرانسوی را داخلی سازی کرده اند. هنر کرده اید پس از 35 سال قطعات را داخلی سازی کردید!

این استاد دانشگاه گفت: خودروی رنو در مدل های جدید چه شباهتی با مدل های نه چندان دور خود دارد؟ جواب این سوال هم هیچ است. اختلاف این مدل ها پس از چند سال به قدری زیاد می شود که گویی همه چیز از اول بنا شده است.

وی در ادامه شرکت ایران خودرو را خطاب قرار داد و اظهار داشت: پژو 207 را وارد می کنیم و بعد از 20 سال که مونتاژ کردیم، 8 درصد قطعاتش ایرانی ساز می شود! این هنر نیست.

لطیف شبگاهی در پایان خاطرنشان کرد: پس از 20 سال نیز مشتری از خودرو راضی نیست زیرا قطعاتی که ایرانی شده است کیفیت ندارد و بنابراین شرکت مادر نیز از این رویه راضی نخواهد بود چون نام برندش در حال تخریب شدن است.

کد خبر 98551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha