توان جذب نیروی انسانی بیکار شده حوزه واردات در خودروساز داخلی نیست

پرشین خودرو: تولید خودرو و عرضه و تقاضا در داخل با یکدیگر همخوانی ندارد از این رو بخش داخلی نمی تواند سرمایه های انسانی بیکار شده در حوزه واردات خودرو را جذب خود کند و حجم بیکاری در بخش خودرو افزایش می یابد.

بابک صدرایی کارشناس صنعت و بازار خودرو، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب گفت: در سال 1397 دیگر نمی توان مانند 20 سال پیش رفتار کرد و در قرن حاضر محدودیت اقتصادی معنا ندارد.

وی ادامه داد: وقتی فضای ارتباطی جهان کاملا تغییر کرده و هر اتفاق در همان لحظه در همه جا مخابره و دیده می شود. چنانچه بخواهیم از لحاظ اقتصادی ایران را با تحول روبه رو کنیم چاره ای جزو ورود به WTO نداریم و آیا با شرایط فعلی تعرفه و ممنوعیت واردات، این سازمان جهانی پذیرای ما خواهد بود؟

صدرایی با تاکید بر ضرورت ایجاد بازار آزاد در بخش خودرو، گفت: اینکه بخواهیم به جای بستر سازی برای ورود به بازارهای جهانی، بسترهای فعلی را تخریب کنیم؛ هیچ سودی برای دولت و کشور نخواهد داشت.

وی ارتقای صنعت خودرو با کنارگذاشتن خودروهای وارداتی را کاری نشدنی دانست و افزود: صنعت خودروی ایران پایه بسیار ضعیفی دارد و مشکلات این حوزه یکی - دو تا نیست که با یک ممنوعیت مرتفع شود.

 

نیروی انسانی

هیچ مکتب اقتصادی با بستن دروازه هایش رشد نکرده است


این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: هیچ کجای دنیا و با هیچ مکتبی نتوانسته است با بستن دروازه های وارداتی خود، رشد کند.

وی افزود: تنها در یک فضای رقابتی می توان موجب رشد صنعت داخلی شد و تا زمانی که این رقابت سالم در کشور ایجاد نشود، اگر برای همیشه نیز این دروازه ها را ببندیم، اتفاق مثبتی رخ نخواهد داد.

صدرایی با تاکید بر این مطلب که هر بار که به بهانه حمایت از صنعت داخلی، جلوی واردات را گرفتیم تنها به همین صنعت نصف و نیمه ضرر وارد شد، گفت: تبعات اجتماعی تصمیم اخیر دولت برای ممانعت از واردات از تبعات اقتصادی آن کمتر نیست این مهم جدای از حرکت رو به عقبی است که اقتصاد ایران شروع کرده است.

وی افزود: شرکت های بسیاری در حوزه واردات و دریافت نمایندگی هزینه کرده اند و متاسفانه موج جدید بیکاری از همین شرکت ها کلید خورده و به واسطه قطع واردات حوزه های دیگری مانند لجستیک، حمل و نقل و خدمات نیز با ریزش نیرو و ضررهای اقتصادی روبه رو خواهند شد.

این کارشناس بازار خودرو در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از تصمیم گیری های حوزه صنعت بدون سنجیدن جوانب کار و حاشیه های آن، اتخاذ می شود و در مورد اخیر نیز بخش عظیمی از فعالان بخش واردات و تجارت خودرو نادیده گرفته شدند.

کد خبر 98625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha