فلج شدن صنعت خودرو و قطعه سازی با قوانین متعدد و تحریم های داخلی

پرشین خودرو: با روندی که در پیش است هیچ امیدی به آینده صنعت قطعه سازی نیست و در صورتی که تلاشی برای رفع مشکلات ارزی و ترخیص مواد اولیه این صنعت نشود به زودی شاهد تعطیلی این صنعت خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در هفته های اخیر با وجود طرح مشکل ترخیص قطعات از سوی دست اندرکاران و فعالان صنعت قطعه سازی کشور همچنان گام اساسی برای رفع مشکلات این صنعت برداشته نشده است به طوری که با ادامه وضع کنونی نمی توان آینده خوبی برای صنعت خودرو و قطعه سازی کشور برآورد کرد.

ترخیص قطعات در حالی هفته هاست در گمرک با مشکل مواجه شده است که این وضعیت جریان تولید خودروسازان را کند و بازار خودرو را نیز دچار مشکل کرده است به طوری که به گفته فعالان این صنعت با ادامه این روند باید منتظر اتفاق های ناخوشایندی در بخش صنعت قطعه و خودروسازی کشور باشیم.

با توجه به وضع پیش رو در صنعت خودرو کشور، محمد شهپری عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان ایران، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با ابراز ناامیدی از جریان تولید در صنعت خودرو و قطعه سازی کشور اظهار داشت: در وضعیت کنونی خودروساز مقصر نیست چرا که برای بازگشت به تولید گذشته و پاسخ گویی به تقاضای بازار باید قطعات به موقع در اختیار خودروساز قرار گیرد که متاسفانه این مساله معضل خودروسازان و افت تولید در صنعت خودرو شده است.

وی گفت: امروز خودروساز و قطعه ساز هر دو گرفتار شدند و مشکلات قطعه سازان نیز هر روز بیشتر می شود در حالی که عملا اقدامی از سوی دولت برای رفع آن که بخش مهمی از این گرفتاری مربوط به تخصیص ارز است، صورت نمی گیرد.

شهپری تصریح کرد: علاوه بر موانع تخصیص ارز برای تامین مواد اولیه ، اوضاع نقدینگی قطعه سازان نیز شرایط را برای تولید و خرید قطعات دچار مشکل کرده است.


امیدی به آینده صنعت قطعه سازی نیست!


این عضو انجمن قطعه سازان یاد آورشد : با روالی که در پیش است آینده خوبی را برای صنعت خودرو و قطعه سازی کشور نمی توان پیش بینی کرد.

شهپری با توجه به افت تولید خودروسازان در جریان اتفاقات اخیر و خروج شرکای خارجی گفت : در صورت خروج چینی ها وضعیت صنعت خودرو در حوزه تولید بسیار سخت تر خواهد شد و بازار خودرو با مشکلات جدی تر مواجه خواهد شد.

 

قطعه سازی
 

راه خلاصی از تحریم های داخلی در صنعت خودرو هست؟


وی همچنین بخشی از مشکلات موجود را تعدد قوانین دولت و تحریم های داخلی اعلام و تاکید کرد: امروز قوانین متعدد دولت، صنعت خودرو و قطعه سازی را جدای از تحریم های خارجی با نوعی تحریم داخلی مواجه و همین مساله شرایط تولید در این صنعت را با دشواری های زیادی روبرو کرده است.

به گفته این قطعه ساز داخلی، در حالی دولت بنا دارد ارز را به کالاهای اساسی اختصاص دهد که همچنان ارز به بخش هایی اختصاص می یابد که به در وضعیت کنونی هیچ ضرورتی ندارد و متاسفانه این مساله معضل جدی در کشور است که باید دولت هر چه سریعتر نسبت به این مساله تصمیم جدی بگیرد.


مشکلات گریبانگیر قطعه سازان تمامی ندارد


وی با اشاره به تداوم مشکلات ارزی قطعه سازان و خودروسازان برای ترخیص قطعات و مواد اولیه مورد نیاز از گمرک ، گفت : این روند در حالی در خصوص تولید اعمال می شود که همچنان دولت تکلیف ارز مسافرتی را مشخص نکرده و همچنان به این بخش ارز اختصاص پیدا می کند و یا ارز دولتی برای واردات 6 هزار خودرو اختصاص می یابد چنانچه هم اکنون این مساله حاشیه های نجومی را در بازار این خودروها ایجاده کرده است.

این فعال در صنعت قطعه سازی با ابراز نگرانی از بیکاری گسترده در بخش های تولیدی و قطعه سازی در کشور افزود: به عنوان تولید کننده ای که بیش از 4 هزار نفر در واحد قطعه سازی اش فعالیت دارند برای وضعیت بوجود آمده در تولید و بیکاری های آتی نگرانم.

شهپری در پایان خاطرنشان کرد: چگونه یک تولیدکننده در این اوضاع می تواند اقدام به تعدیل نیرو کند در شرایطی که به مشکل اشتغال و مسائل اقتصادی در کشور واقف است و دغدغه تامین هزینه خانواده های آنها را دارد اما راه گریزی برای برون رفت از مشکلات تولید هم ندارد!

کد خبر 99574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha