فیات کرایسلر از شرکت هندی ماهیندرا شکایت کرد

پرشین خودرو: پس از رونمایی شاسی‌بلند ماهیندرا روکسور و شباهت آن به جیپ، مقامات فیات کرایسلر از این برند هندی شکایت کردند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از زومیت، مقامات فیات کرایسلر (FCA) به‌دلیل شباهت ظاهری یکی از محصولات شرکت ماهیندرا (Mahindra) به جیپ رنگلر از این برند هندوستانی شکایت کردند. بر اساس اخبار منتشر شده، مدیران ارشد فیات کرایسلر شکایت خود را رسماً به کمیسیون تجارت بین‌الملل ایالات متحده آمریکا (USITC) ارجاع داده‌اند تا از ورود خودروی شاسی‌بلند هندی به بازار آمریکا جلوگیری شود.

مقامات فیات کرایسلر در مورد طراحی جعبه‌مانند شاسی‌بلند ماهیندرا و شباهت بالای آن به طرح همیشگی جیپ (به‌خصوص سری CJ)، معترض و نگران تأثیرگذاری این مدل بر فروش جیپ هستند. مدل شاسی‌بلند و آف‌رود ماهیندرا با نام روکسور (Roxor) حدود چهار ماه پیش رونمایی شد، اما هنوز برای فروش آماده نشده است. تمام قطعات روکسور در هندوستان تولید و سپس برای مونتاژ به آمریکا فرستاده می‌شود. سال گذشته بود که شرکت ماهیندرا (Mahindra & Mahindra) با سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیون دلار، خبر از خط تولید این شرکت در دیترویت آمریکا داد. درواقع این خط تولید که با هدف فروش مدل‌های برقی در خاک آمریکا ایجاد شده است، در نزدیکی دفتر مرکزی فیات کرایسلر هم قرار دارد. باید اعتراف کرد که ماهیندرا روکسور شباهت بالایی به جیپ CJ دارد اما این مورد را هم باید در نظر داشت که هنوز مجوز تردد در جاده‌های آمریکا را کسب نکرده است.

 



پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری توربو دیزل روکسور، با استانداردهای آلایندگی و مصرف سوخت خودروهای جاده‌ای آمریکا مطابقت ندارد و بنابراین مخصوص مسیرهای آف‌رود تولید خواهد شد. روکسور با این پیشرانه فقط ۶۲ اسب بخار قدرت و ۱۹۵ نیوتن‌متر گشتاور دارد که در کنار گیربکس ۵ سرعته‌ی دستی، نهایت سرعت آن به ۷۲ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. با تمام این تفاسیر، شرکت ماهیندرا مجوز ساخت مدل‌های داخلی بر اساس جیپ CJ را در اختیار دارد. مدل شاسی‌بلند Thar بازار هند دقیقاً بر اساس جیپ CJ ساخته شده است؛ اما با این‌حال، بعید است که این مجوز شامل فروش این نوع مدل از خودروها در بازار جهانی شود. پس از بررسی‌های کمیسیون ITC آمریکا، امکان فروش یا ممنوعیت فروش ماهیندرا روکسور در بازار آمریکا مشخص خواهد شد.

کد خبر 99719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha