حمل و نقل ترانزیت حال و روز خوبی ندارد!

پرشین خودرو: رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: اگر حمل و نقل جاده ای و ریلی خود را توسعه ندهیم، ترانزیت ما در آینده با مشکلات جدی مواجه می‌شود.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از فارس، غلامحسین شافعی امروز در نشست فعالان اقتصادی بخش خصوصی با محمد اسلامی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: وزارت راه و شهرسازی نقش بسیار اساسی در مسئله توسعه اقتصادی می‌تواند داشته باشد.


رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: بخش حمل و نقل یکی از محورهای اصلی اقتصاد هر کشوری است و در کشور ما با توجه به تنگناهایی که در این اقتصاد وجود دارد یک نگاه جدی می‌طلبد.

وی بیان داشت: ناوگان حمل و نقل ریلی و جاده‌ای، اقتصاد کشور است بنابراین باید در این ارتباط عزم جدی داشت تا تحولی در این خصوص ایجاد شود.

شافعی بیان داشت: ما کشوری هستیم که در مسئله حمل و نقل متکی به اقتصاد خودمان نیستیم و حاصل ناوگان حمل و نقل فرسوده مصرف انرژی بالا، کندی حمل و نقل جاده‌ای، تخریب محیط زیست و هزینه‌های بالای حمل و نقل و به تبع اثرگذاری آن روی کالاهای اقتصادی است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه شاید وضع حمل و نقل ریلی بدتر از وضع حمل و نقل جاده‌ای باشد،‌گفت: امروزه حیات ترانزیت حمل و نقل ریلی به این وابسته است که اگر یک روز کشورهای آسیای مرکزی تصمیم بگیرند پنبه را ترانزیت نکنند ترانزیت ما باید کاملا تعطیل شود.

وی اظهار داشت: فعالان اقتصادی ما سالی 2 یا 3 ماه در نوبت‌های طویل برای پیدا کردن واگن‌های حمل و نقل برای انتقال کالا به آسیای مرکزی در صف می‌مانند.

شافعی افزود: از نظر مسئله ترانزیت در اطراف ما کارهای جدید انجام می‌شود اما ما خیلی متوجه آن نیستیم.

 

حمل وتقل

 


رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: راه‌آهن از مزارشریف از طریق ازبکستان ایجاد می‌شود و فعالیت‌هایی در پاکستان و چین در حال انجام است که اگر ما حمل و نقل‌مان را توسعه ندهیم قطعاً ترانزیت ما با مشکل مواجه می‌شود.

وی با بیان اینکه من امیدوارم شما در صورتی که به عنوان وزیر راه و شهرسازی انتخاب شدید چند جاده ترانزیتی کشور را ملاحظه کنید،‌گفت: یکی از پر ترددترین جاده‌های ترانزیت کشور جاده مشهد ـ‌ سرخس است که به یک کوره‌راه شبیه است که با این وضعیت شاید در آینده ترانزیت را از دست بدهیم.

شافعی در ادامه در خصوص موضوع شهرسازی اظهار داشت: از 30، 40 سال پیش ما در مسئله شهرسازی یکی از بی‌هویت‌ترین شرایط شهرسازی در منطقه را داریم و بی‌قوارگی در مسئله شهرسازی ما غوغا می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: حتی در خیابان‌های بالای شهر هم دو ماشین کنار هم نمی‌توانند حرکت کنند و در کنار آن تخریب محیط زیست و خطر آینده زندگی ما مطرح است.

وی گفت: من امیدوارم با توجه به سوابق درخشان شما در اجرای کار این مسائل را مورد توجه قرار دهید و در هر ارتباطی بخش خصوصی آمادگی همکاری لازم را دارد.

شافعی بیان داشت: به میدان کشیدن شرکت‌های بخش خصوصی در کارها شاید کمک شایانی برای وزارتخانه در برنامه‌های آتی باشد.

کد خبر 104334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha