دپوی قطعات راه مقابله با تحریم نیست!

پرشین خودرو: خبرگزاری ایسنا چندی پیش مصاحبه ای را از مدیرعامل مزدایدك بازتاب داده است كه بیش از آن كه تقویت جایگاه این شركت باشد، جو روانی مشتریان آن را ملتهب می كند.

به گزارش «پرشین خودرو»، محمدرضا بابایی اظهار كرده است كه به رغم تحریم ها، بیشترین حجم خرید قطعات صورت گرفته است، به نوعی كه این موجودی تا سه ماهه سال آینده را پوشش خواهد داد. وی سپس افزوده است كه مزدایدك، تمام قطعات خارجی را از شركت مزدا تهیه كرده و به دلیل اصالت قطعات، حجم مراجعه مشتریان در دوره پس از گارانتی 43درصد رشد داشته است. افزایش بسیار بیشتر حجم خریدهای خارجی طی چند ماه اخیر موضوع دیگری است كه مورد اشاره بابایی قرار گرفته است. و اما چند نكته! 1- ممكن است نوع قرارداد گروه بهمن با خودروسازانی كه لیسانس تولید را از آنها خریده است به نوعی باشد كه اجازه استفاده از قطعات ساخت داخل را در خط تولید ندهد - كه در این صورت قرارداد تا حدودی بی توجه به منافع ملی بوده و بازار ایران را در اختیار خودروسازهای خارجی قرار می دهد تا از بازاری به این بزرگی بهره مند شوند- اما در خدمات پس از فروش كه قائدتا نباید محدودیت استفاده از قطعات ساخت داخل وجود داشته باشد، آیا خودروسازهای داخلی و بویژه مزدایدك كه موضوع این گزارش است نمی تواند به جای دپو كردن قطعات خارجی در سال حمایت از تولید ملی، كمك كند تا قطعه سازان داخلی جان گرفته و قطعاتی برابر با استانداردهای مورد نیاز مزدایدك تولید كنند. 2- مدیرعامل مزدایدك در حالی از افزایش چندین برابری قطعات خبر می دهد كه كشور در یك جنگ ارزی بسر برده و دسترسی ایران به دلار محدود تر می شود، اینكه در این شرایط دلاری را كه باید صرف توسعه زیربناهای كشور شود، صرف واردات قطعات مصرفی كنیم چه توجیهی می تواند داشته باشد؟ 3- مقام معظم رهبری سال1391 را به نام سال حمایت از تولید ملی نامگذاری كرده اند، در این شرایط آیا بهتر نیست تا گروه خودروسازی كه مزدایدك متعلق به آن است، نسبت به اصلاح قرارداد خرید لیسانس به نوعی بازنگری كند تا انحصار تولید قطعه از شركت مادر خارج و بخشی از كار به تولیدكنندگان ایرانی واگذار شود؟ در این صورت بنگاهی همانند گروه مذكور علاوه بر ورود تكنولژی های روز به كشور، به مسوولیت اجتماعی خود در خصوص ایجاد اشتغال مولد عمل كرده است. 4- در سال حمایت از تولید ملی همگان و بویژه فعالان اقتصادی وظیفه دارند تا اعتماد مردم را به تولیدات ایرانی جلب كنند، در این مسیر مسوولان باید پیشگام باشند، اینكه در این شرایط اعلام كنیم كه مراجعه به مزدایدك حتی پس از پایان گارانتی43درصد افزایش یافته، چون قطعات اصل است، به نوعی تبلیغ استفاده از كالای خارجی و در برابر، القاء این مطلب است كه كالاهای وطنی كیفیت ندارند! 5- نكته دیگر این مصاحبه، ایجاد تشویش در ذهن دارندگان خودروهایی است كه مزدا یدك به آنها خدمات می دهد، به گفته محمد رضا بابایی، موجودی مزدایدك تنها تا خرداد 92 موجودی قطعه دارد و در صورت تحریم، تامین قطعه این خودروها در هاله ای از ابهام است!
کد خبر 11432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اقايي ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
    0 0
    به نظر ميرسد سوال كننده دستي در توليد و همچنين صنعت خودرو نداشته است كه سوالاتي ميپرسد كه جواب ان واضح است. دوست عزيز، قراردادهاي اينچيني مربوط به الان نيست. اين سوال را بايد تنظيم كننده قرارداد پتسخ دهد نه مجري كنوني...