بررسی پویش داخلی سازی در کیفیت تولیدات خودروسازان / نظارت بر کیفیت قطعات با حساسیت دنبال می شود

نظارت بر کیفیت قطعات و محصولات در شرایط خاص تحریم با حساسیت بالاتری انجام می شود تا علاوه بر حفظ کیفیت،‌ اهداف ارتقای کیفیت نیز محقق شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، پویش داخلی‌سازی قطعات خودرو در حالی با حمایت و پافشاری وزارت صمت از سال گذشته کلید خورد که در این میان آنچه که همچنان مورد سوال است سطح کیفی قطعات است که به طور قطع بر کیفیت تولیدات خودروسازان تاثیر گذار است؛ موضوعی که سالهاست به پاشنه آشیل خودروسازی ایران تبدیل شده است.

موضوع کیفیت پایین خودروهای داخلی در حالی در آغازین روزهای مسئولیت وزیر جدید صمت مطرح و مورد نقد و عذرخواهی وی از مردم می شود که نزدیک به 80 درصد از کیفیت یک خودرو را قطعات به کار رفته در آن تعیین می‌کند بنابراین در این شرایط این پرسش پیش می‌آید که مسئول تولید خودروهای بی کیفیت کیست و بر کیفیت قطعات ورودی به خط تولید خودروهای داخلی تا چه میزان نظارت می شود؟

البته در چنین شرایطی چنانچه پای صحبت خودروسازان و قطعه‌سازان کشور بنشینیم، یکی کیفیت نه چندان مناسب خودروهای داخلی را ناشی از قطعات آن می‌داند و دیگری سطح کیفی پایین مونتاژ را علت کیفیت خودروها عنوان می کند.

اما در این میان آنچه که مدیران ارشد خودروسازی کشور بر آن تاکید دارند اینکه چنانچه کیفیت محصولات آنها رضایت‌بخش نیست، ریشه این موضوع را باید در قطعات مورد استفاده جست‌‌ وجو کرد این در حالی است که به گفته همین مدیران بر اساس قوانین و آیین‌نامه‌های مصوب مجلس، وزارت صمت بر عملکرد خودروسازان نظارت دارد و بازرسان مورد تأیید این وزارتخانه به‌طور دائم در خطوط تولید خودرو مستقر هستند و کار بازرسی کیفی را انجام می‌دهند.

با این وجود سوالی که کماکان مطرح است اینکه آیا «کیفیت» جزو اولویت‌های وزارت صمت، خودروسازان و قطعه‌سازان هست، یا در جریان تحریم ها تنها صرف ساخت داخل اهمیت دارد و در پویش ایجاد شده در حوزه قطعه سازی هدف تامین نیاز خودروسازان است؟

نایب رئیس انجمن همگن قطعه سازی کشور در پاسخ به این سوال ضمن تاکید بر کنترل جدی خودروسازان و دستگاههای نظارتی بر زنجیره تامین و قطعات تولیدی اظهار داشت: در خطوط تولید خودروسازان نظارت سختی بر ورود قطعات صورت می گیرد و از این رو قطعات تولیدی توسط قطعه سازان داخلی به خصوص قطعات تولیدی در جریان پویش داخلی سازی به لحاظ کیفی قابل رقابت با نمونه های مشابه خارجی است.

نهضت داخلی سازی توانمندی صنعت قطعه سازی کشور به نمایش گذاشت

مهدی مطلب زاده در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو افزود: برگزاری نهضت ساخت داخل از سال گذشته نشان داد که صنعت قطعه سازی می تواند قطعات را با سطح کیفیت جهانی و رقابتی تولید کند.

 

مطلب زاده



وی تاکید کرد: در صورت تخصیص تسهیلات ارزان قیمت به قطعه سازان پروژه های ساخت داخل با سرعت اجرا و قطعات با کیفیت و قیمت رقابتی به خطوط تولید خودروسازان تزریق می شود.

وی با اشاره به برخی نقدها در خصوص کیفیت خودروها به تاثیر جریان مونتاژ نهایی بر جریان کیفی خودروها پرداخت و گفت: در جریان تولید خودروهای جدید مرحله مونتاژ خودروها اهمیت زیادی دارد و معمولا این فرایند بر موضوع کیفیت تولیدات تاثیر زیادی دارد.

نایب رئیس انجمن همگن قطعه سازی کشور در این راستا به تعهد قطعه سازان در تولید قطعات استاندارد اشاره و افزود: قطعه سازان همواره به جهت تعهد و مسئولیتی که در زنجیره تولید خودرو بر عهده دارد قطعات را مطابق با سفارش و استانداردهای لازم تولید می کنند و به هیچ وجه قطعه بی کیفیت برای خودروسازان تولید نمی کنند اما در حوزه قطعات افترمارکت این مساله مطابق همه جای دنیا متفاوت است و قطعاتی که به این بازار وارد می شود می تواند استانداردهای OEM که در خطوط تولید خودروساز استفاده می شود را نداشته باشد گر چه که این تغییرات در ایمنی قطعات تاثیری ندارد و تنها تفاوت قطعات در شکل ظاهری و نوع رنگ است و در مواد اولیه مورد استفاده نیز تفاوتی وجود ندارد.

نقش مهم قطعات زیر پله ای و قاچاق در افت کیفی خودروها

مطلب زاده در ادامه به موضوع قطعات زیر پله ای و قاچاق در بازار خدمات پس از فروش و افزایش حوادث رانندگی ناشی از مصرف قطعات غیر استاندارد اشاره و تاکید کرد: استفاده از قطعات زیر پله ای که به دلیل نبود نظارت بر کیفیت و تولید فاقد استاندارد های قانونی است منجر به حوادثی می شوند که گاها مسئول این اتفاقات کیفیت پایین خودروهای تولیدی عنوان می شود در حالی که ورود قطعات غیر استاندارد و زیر پله ای مشابه به چرخه تعمیر و خدمات پس از فروش منجر به حوادث رانندگی می شود و ارتباطی به کیفیت قطعات زنجیره تامین و محصول نهایی خودروسازان ندارد.

وی در همین زمینه ورود قطعات غیراستاندارد به بازار مصرف را از دو مسیر تولیدات زیر پله ای و قاچاق دانست و گفت: تنها راهکار جلوگیری از افزایش عرضه قطعات غیر استاندارد به بازار مقابله دولت با تولید و واردات این نوع قطعات به بازار است.

اجرای پروژه های ساخت داخل با تسریع در پرداخت مطالبات و اصلاح قرارداد قطعه سازان / مطالبات قطعه سازان به 34 هزار میلیارد تومان رسید

وی در ادامه به موضوع اصلاح قرار داد قطعه سازان و نقش مهم آن در تقویت توان مالی سازندگان، توسعه کمی و کیفی تولید و تحقق میزهای داخلی سازی پرداخت و خاطر نشان کرد: در حال حاضر میزان مطالبات قطعه سازان از خودروسازان به حدود 34 هزار میلیارد تومان رسیده است رقمی که در واقع نقدینگی قطعه سازان است و چنانچه به موقع پرداخت نشود نه تنها قطعه ساز برای تولید روزانه با مشکل مواجه می شود بلکه برای اجرای پروژه های ساخت داخل نیز با موانع جدی روبرو خواهد شد از این رو یکی از اقدامات مهم اصلاح قرارداد قطعه سازان است که می تواند تاثیر بسزایی در نهضت داخلی سازی داشته باشد.

تخصیص تسهیلات ارزان قیمت در غالب بسته مشوق های ساخت داخل

رئیس کمیته داخلی سازی انجمن قطعه سازان همگن همچنین بر ضرورت اختصاص وام های ارزان قیمت به قطعه سازان در راستای بسته مشوق های ساخت داخل تاکید و اظهار داشت: با اجرای مشوق ها و تخصیص تسهیلات ارزان قیمت پروژه های ساخت داخل با سرعت بیشتری اجرایی می شود در حالی امروز نقدینگی موجود شرکتها نیز نزد خودروساز بلوکه است و این مشکل دست قطعه ساز را بسته و امکان فعالیت را از سازندگان گرفته است.

مطلب زاده در ادامه با توجه به اهمیت تسریع در اصلاح قرارداد قطعه سازان به تاثیر این موضوع بر جریان تولید سازندگان پرداخت و یاد آور شد: برخلاف برخی اظهارات وجود مسائلی چون تاخیر در اصلاح قیمت و مشکلات مالی خودروساز و قطعه ساز در کیفیت تولید قطعه سازان تاثیر گذار نیست چرا که سیستم نظارت کیفی خودروساز بر جریان ورود ی به خطوط تولید بسیار دقیق و حساس است و با نظارت بر این چرخه از ورود قطعات بی کیفیت جلوگیری می شود.

وی در پایان تامین مواد اولیه و اقلام وارداتی را از مشکلات جدی قطعه سازان عنوان کرد و با اشاره به لزوم روان سازی تولید از سوی دولت، خاطر نشان کرد: هنگامی که مجموعه قطعه سازی 50 قطعه تولید می شود دلیلی برای تولید تمامی اجزا آن در داخل وجود ندارد بنابراین برخی از اجزا و اقلام آن وارد و مونتاژ می شود این در حالی است که سیستم اختصاص ارز توسط حاکمیت همچنان بسته است که مسلما موجب افت تولید قطعه سازان خواهد شد.
خبرنگار: زهرا حریری 

کد خبر 127797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha