واکنش یک مقام خودرویی به کیفیت پایین خودروها؛ قیمت‌گذاری و بدهی خودروسازان به زنجیره تامین، دست شرکت‌ها را در برخورد با قطعه‌ساز بسته است

در حالی همچنان خودروسازان متهم ردیف اول افت کیفیت خودروها معرفی می‌شوند که از نگاه بسیاری از کارشناسان، پایین بودن کیفیت خودرو ناشی از سیاست‌های صنعتی کشور است، موضوعی که در واکنش به آن یک مقام خودرویی تاکید می‌کند: کم‌کیفیتی خودروها به دلیل مدل قیمت‌گذاری و فشارهای مالی به خودروسازان و قطعه‌سازان است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اخیرا مدیران دو شرکت ایران خودرو و سایپا در پاسخ به برخی انتقادها به کیفیت خودروهای داخلی مطرح کردند: در صورتی که قیمت خودرو اصلاح شود، کیفیت خودرو و خدمات هر دو افزایش خواهد یافت.

در واقع از نگاه مدیران خودرویی، خروج از قیمت‌گذاری دستوری به اقتصاد کشور، کاهش مصرف سوخت، توسعه زیرساخت‌ها، عرضه محصولات جدید و افزایش کیفیت خودروها کمک خواهد کرد.

چالش قیمتی در 10 سال اخیر موجب عدم سرمایه گذاری در زیرساخت‌های خودروسازان شده است در حالی که با خروج از قیمت‌گذاری دستوری و با سودی که نصیب شرکت‌ها می‌شود ضمن سرمایه گذاری در زیرساخت‌ها، شرکت‌ها می‌توانند از تکنولوژی‌های نو استفاده کرده و محصولات جدید را جایگزین تولیدات قدیمی کنند.

با این وجود اخیرا مهدی اسلام‌پناه رئیس سازمان ملی استاندارد با تاکید بر اینکه شرکت‌های خودروساز باید به دنبال رشد تولیداتی باشند که از کیفیت لازم برخوردار باشد، مطرح کرده است «به خودروسازانی که همچنان مشغول تولید محصولات بسیار قدیمی هستند اعلام کرده‌ایم که سراغ خودروهای جایگزین‌ بروند.»

تاکید بر تولید محصولات جدید و ارتقای کیفیت تولیدات اگر چه از موضوعات مورد انتظار متولیان صنعتی و مصرف کنندگان است اما از نگاه برخی کارشناسان، پایین بودن کیفیت خودرو به سیاست‌های صنعتی کشور برمی‌گردد که موجب می‌شود خودروسازان انگیزه و توان مالی لازم برای ساخت خودروی جدید را نداشته باشند.

واکنش یک مقام خودرویی به کیفیت پایین خودروها؛ قیمت‌گذاری و بدهی خودروسازان به زنجیره تامین، دست شرکت‌ها را در برخورد با قطعه‌ساز بسته است

در ارتباط با موضوع کیفیت تولیدات داخلی دبیر انجمن خودروسازان ایران معتقد است که اگر کیفیت خودروها پایین است به دلیل مدل قیمت گذاری و فشارهای مالی به خودروسازان و قطعه سازان است.

احمد نعمت‌بخش، در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو تاکید می‌کند: زمانی که خودروسازان به دلیل قیمت‌های دستوری، زیان می‌کنند توان مالی شرکت‌ها افت می‌کند و میزان بدهی به قطعه سازان و زنجیره تامین شرکت‌های خودروساز بالا می‌رود. مسلما این جریان در تولیدات زنجیره تامین و کیفیت‌ محصولات تولیدی تاثیرگذار است.

به گفته وی امروز به دلیل افزایش حجم مطالبات قطعه سازان از خودروسازان، هرگونه ایراد خودروساز نسبت به کیفیت قطعات با واکنش منفی قطعه سازان مواجه می‌شود و با این میزان بدهی خودروسازان به زنجیره تامین، شرکت‌ها عملا دستشان در برخورد با قطعه‌ساز بسته است.

این مقام خودرویی در انجمن خودروسازان تاکید کرد: به بیان بهتر قطعه سازان باید سودده باشند که بتوانند ماشین آلات را به‌روزسانی کنند تا امکان تولید قطعات با استاندارد جدید را داشته باشد اما زمانی که خودروساز به دلیل مشکلات مالی امکان پرداخت مطالبات قطعه‌ساز را ندارد، سازندگان چگونه امکان به‌روزرسانی خطوط تولید و ماشین آلات را خواهند داشت.

با این حال نعمت‌بخش معتقد است به‌رغم برخی انتقادات نسبت به کیفیت خودروهای تولیدی، خودروسازان هیچ زمان حتی با وجود فشارهای مالی از استانداردهای ایمنی کوتاه نمی‌آیند و تمامی محصولات داخلی تست‌ها و استانداردهای ایمنی را پاس می‌کنند.

وی در پایان یادآور می شود، به طور کلی زمانی که خودروسازان ضرر و زیان می‌کنند و سودی در جریان فروش خودرو کسب نمی‌کنند طبعا امکان سرمایه گذاری در حوزه تحقیق و توسعه را ندارند. در چنین شرایطی نیز تکلیف سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه و به‌روزرسانی تولیدات مشخص است.

کد خبر 143473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha