استفاده از فرصت تاریخی توسعه خودروهای برقی در ایران / پاشنه آشیل عرضه خودروهای برقی در ایران چیست؟

با سرعت گرفتن توسعه خودروهای برقی در دنیا، اشتیاق سیاست گذاران صنعتی در کشور ما نیز به توسعه خودروهای برقی افزایش یافته است به طوری که تولید، طراحی و واردات خودروهای برقی از عبارات تاکیدی این روزهای وزیر صمت دولت سیزدهم است؛ حرکتی که به گفته یکی از مدیران اسبق صنعت خودرو ایران، فرصت تاریخی برای خودروسازان داخلی است تا با توسعه خودروهای برقی فاصله ایجاد شده با خودروسازان در دنیا را جبران کنند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بازار خودروهای برقی در دنیا طی سال‌های اخیر رشد قابل‌ توجهی داشته است؛ به نحوی که بر اساس آمارها نرخ رشد بازار جهانی این خودروها از میزان چهار درصد در سال 2020 به 14 درصد در سال 2022 رسیده است به طوری که با وجود دغدغه های زیست محیطی و از سویی بهبود هر روزه فناوری مربوط به خودروهای برقی اعم از افزایش ظرفیت، کیفیت باتری‌ها و کاهش هزینه‌ها پیش بینی می شود تولید و استفاده از خودروهای برقی در جهان با شیب تندی صعودی گردد.

با وجود اینکه جهان از چند دهه پیش به فکر جایگزینی برای خودروهای سوخت فسیلی افتاده و بسیاری از کشورها بر سر مدل های برقی به اجماع رسیده‌اند اما در ایران به رغم برخی حرکت های محدود از یک دهه قبل و برخی اقدامات برای طراحی، تولید و عرضه خودروهای برقی و هیبریدی در ایران، نقطه‌ عطف این سیاست طی حدودا چهار ماه گذشته و با تغییر در رأس وزارت صمت، ایجاد شده است و به نوعی از زمان ریاست عباس علی‌آبادی بر وزارت صمت، این موضوع به اولویت این وزارتخانه در سیاست‌های خودرویی تبدیل شده است.

علاوه بر اشتیاق عالی ترین مقام در وزارت صمت برای توسعه خودروهای برقی، دیگر مسوولان وزارت صمت نیز کم‌وبیش بر توسعه خودروهای برقی تاکید کرده‌اند، از جمله معاون حمل‌ونقل این وزارتخانه که اخیرا از برنامه سه‌ مرحله‌ای شامل فرهنگ‌سازی، همکاری خودروسازان، شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های بین‌المللی برای طراحی خودروهای برقی در ایران تا 1404 و رقابت‌پذیری برای طراحی و ساخت این خودروها صحبت به میان آورده است.

در این ارتباط کارشناسان و بسیاری از مدیران صنعت خودرو ایران نیز که سال ها در این صنعت فعالیت کردند و آشنایی بسیاری با زوایای مختلف خودروسازی در ایران دارند معتقدند که با توجه به فاصله معنادار صنایع خودروسازی کشور با پیشتازان جهانی این صنعت، سرمایه گذار در فناوری های مرتبط با خودروهای برقی می تواند به عنوان یک پنجره فرصت در کاهش فاصله این صنعت با رقبای جهانی خود باشد.

فرزاد نشان از مدیران اسبق خودروسازی در ایران، نیز در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با توجه به وجود نیروی های متخصص به عنوان نقطه قوت صنعت خودرو ایران معتقد است که در چنین شرایطی که زمینه تکنولوژی و دانش فنی و حتی نیروی متخصص برای تولید خودروهای برقی در ایران فراهم است، خودروسازان باید با همت و تلاش از فرصت تاریخی بوجود آمده استفاده کنند و به سمت تولید خودروهای برقی بروند.

فرزاد نشان

بستری برای جبران عقب ماندگی های صنعت خودرو ایران

به گفته وی، متاسفانه در تولید خودروهای با سوخت های فسیلی به میزانی فاصله ما با دنیا زیاد شده است که جبران این عقب افتادگی و پر کردن این فاصله با پیشرفتی که در صنعت خودرو دنیا صورت گرفته بعید است و غیر ممکن به نظر می رسد. بنابراین تولید خودروهای برقی فرصت تاریخی است تا خودروسازان ایرانی فاصله خود را با صنعت خودرو دنیا کم کنند.

نشان، در عین حال 70 درصد موفقیت در اجرای طرح توسعه خودروهای برقی در ایران را مربوط به سیاست گذاری ها و قوانین و مقررات می داند و تاکید می کند: تنها نگرانی و پاشنه آشیل عرضه خودروهای برقی در ایران بی توجهی دولت ها در بخش قوانین و مقررات و نبود حمایت های لازم از صنعت برقی سازی است؛ البته حمایتی که منظور خودروسازان و دانش فنی در تولید خودروهای برقی نیست بلکه بسترهای قانونی و زیرساخت های لازم برای قوانین و معافیت هایی است که به اجرای این طرح کمک بسیاری می کند.

این مدیر اسبق خودرویی اضافه کرد: اختصاص تسهیلات ارزان، معافیت های مالیاتی و امکان استفاده از انرژی رایگان از مشوق های قانونی است که برای خریداران خودروهای برقی به خصوص حمل و نقل عمومی می تواند حمایت بزرگی باشد و علاوه بر توسعه خودروهای برقی در کشور، فاصله قیمتی خودروهای بنزینی با برقی را کاهش دهد.

تحقیق و توسعه رکن توسعه خودروهای برقی در ایران

نشان در ادامه و در پاسخ به وجود نقاط ضعف خودروسازی در ایران، مهم ترین نقطه ضعف صنعت خودرو ایران را موضوع تحقیق و توسعه می داند و معتقد است: تحقیق و توسعه از الزامات مهم صنعت خودرو ایران و از ارکان توسعه خودروهای برقی است به طوری که تولید خودروهای برقی بدون توجه به بخش تحقیق و توسعه کار اشتباهی است.

وی با تاکید بر اینکه باید با برداشت عینک تولید خودروهای بنزینی، عینک تولید خودروهای برقی را بر چشم زد؛ بیان کرد: بازدهی بالای انرژی در خودروهای برقی نسبت به خودروهای با سوخت های فسیلی از نکات بسیار مهمی است که امروز موجب شده بسیاری از کشورها، حتی کشورهای با اقتصاد ضعیف به سمت توسعه خودروهای برقی سوق دهد.

به گفته این مدیر اسبق خودروسازی، بسیاری تصور می کنند که خودروهای برقی برای کشورهای پیشرفته است اما امروز موضوع چالش تامین انرژی در دنیا موجب شده که بسیاری از کشورهایی که به لحاظ خودروسازی از ایران بسیار عقب تر هستند از جمله اردن، افغانستان، بنگلادش، کنیا و هند گام های خوبی برای توسعه خودروهای برقی بردارند.

نشان در پایان با ابراز تاسف بر بکار بردن عبارتی چون نبود زیرساخت خودروهای برقی از سوی مدیران و مسئولان صنعتی، خاطرنشان کرد: تولید خودروهای برقی صنعت بسیار پیچیده ای نیست و نیاز به تکنولوژی بسیار بالایی ندارد اما متاسفانه در ایران با استفاده از عبارتی چون نبود زیرساخت و فرهنگ سازی، مسیر تولید خودروهای برقی را سخت کردیم در حالی که با آغاز حرکت و توسعه خودروهای برقی، این مسائل نیز حل می شود.

کد خبر 143796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha