پیگیر تسهیلات ارزی قطعه سازان هستیم/ از طریق مکانیزم هایی در حال کمک به قطعه سازان هستیم

پرشین خودرو: بر اساس آخرین اطلاعات از کل مبلغ 4 هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی دولت به قطعه سازان حدود 3700 هزار میلیارد تومان از این رقم تاکنون پرداخت شده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار پرشین خودرو با اعلام این مطلب اظهار داشت: به رغم پی گیری ها و جلسات متعدد وزارت صنعت با بانک مرکزی تا کنون هیچ رقمی از تسهیلات ارزی قطعه سازان ( 844 میلیون یورو ) پرداخت نشده است.

سعید زرندی تصریح کرد: سال 97 جهش نرخ ارز موجب شد تا هزینه های خودروسازان افزایش یابد و این جریان باعث شد که تعهدات و مطالبات قبلی خودروسازان نیز افزایش یابد و پس از آن دولت با هدف حمایت از قطعه سازان تسهیلاتی را در دو بخش ارزی و ریالی مصوب نمود که تنها بخش مهمی از تسهیلاتی ریالی پرداخته شده است.

از طریق مکانیزم هایی در حال کمک به قطعه سازان هستیم

وی با اشاره به پی گیری وزارت صنعت جهت پرداخت تسهیلات ارزی قطعه سازان، گفت: وزارت صنعت ضمن پی گیری پرداخت تسهیلات ارزی توسط بانک مرکزی از طریق مکانیزم هایی دیگری در حال کمک به قطعه سازان است تا در حوزه واردات برخی از قطعاتی که با مشکل مواجه هستند موانع واحدهای قطعه سازی و خودروسازی را برطرف کند.

اختیارات سازمان حمایت برای قیمت گذاری خودرو همچنان جاری است

معاون وزیر صنعت در ادامه این نشست با توجه به مصوبه مجلس در خصوص ورد شورای رقابت و از سویی اعلام تدوین دستور العمل قیمت گذاری خودرو توسط سازمان حمایت اظهار داشت: سازمان حمایت در حوزه قیمت گذاری خودرو از قبل اختیاراتی داشته است که این اختیارات با توجه به شرایط به این سازمان تفویض شده است و در حال حاضر اختیارات این سازمان در این زمینه جاری است و در صورتی که قانون جدید ابلاغ شود بر اساس آن اجرایی خواهد شد.

زرندی همچنین با اشاره به اینکه تامین نقدینگی در حوزه صنعت یکی از مهمترین دغدغه ها و اصلی ترین مشکلات واحدهای تولیدی است، خاطر نشان کرد: دو محور را در خصوص تامین نقدینگی واحدهای تولیدی و صنعتی مدنظر است و در این زمینه جلسات متناوبی را با بانک مرکزی برگزار کردیم تا مشکل کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی و خودروسازی را حل کنیم.

افت سهم نقدینگی بخش تولید از کل تسهیلات بانک مرکزی در سال 97

به گفته وی سهم نقدینگی بخش تولید در سال 97 از کل تسهیلات بانک مرکزی تنزل داشته و از این رو درخواست جدی ما از بانک مرکزی این بوده که که اگر می خواهند تولید رونق پیدا کند باید سیستم را همراهی نمایند.

وی نگاه جدید وزارت صنعت را استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای جبران کسری نقدینگی واحدهای تولیدی و صنعتی عنوان کرد و افزود: در این راستا کارگروه هایی را با بازار سرمایه و بورس تشکیل دادیم تا بتوانیم در این زمینه بررسی های جدی را داشته باشیم.

 

خط تولید



معاون طرح و برنامه وزارت صنعت و معدن همچنین با اشاره به اینکه توسعه تولید وتعمیق ساخت داخل شعار و محور برنامه های وزارت صنعت در سال 98 است، اظهار داشت: در پروژه ساخت داخل نگاه وزارت صنعت شناسایی نیازها وبرنامه ریزی متناسب با نیازها برای استفاده از حداکثر ظرفیت واحدهای تولیدی در کشور است.

زرندی در ادامه با توجه به تدوبن و برنامه ریزی 7 محور کاری وزارت خانه در سال رونق تولید یاد آور شد: هر محور شامل 35 برنامه است و هر هفته یکی از این 7 محور به طور منظم مورد پایش قرار می گیرد.

وی با اشاره به یکی از 7 محور برنامه وزارت صنعت در حوزه رونق تولید، به موضوع تامین سرمایه از سرمایه های سرگردان مردمی اشاره کرد و اظهار داشت: عدم ساماندهی سرمایه های سرگردان موجب شد که خودرو در یک سال اخیر از کالای مصرفی به کالای سرمایه ای تبدیل شود.

نمایشگاه استفاده از فرصت های ساخت داخل همزمان با روز ملی صنعت آغاز بکار می کند/ حضور 200 واحد بزرگ تولیدی و خودروسازی در نمایشگاه 4 روز صنعت

با وی در ادامه با اشاره به موضوع توجه به عمق ساخت داخل به عنوان دیگر محورهای برنامه وزارت صنعت در سال 98 از برگزاری نمایشگاهی با عنوان فرصت های ساخت داخل همزمان با روز ملی صنعت خبر داد و افزود: همزمان با روز ملی صنعت معدن نمایشگاهی با عنوان فرصت های ساخت داخل را برگزار می کنیم این نمایشگاه از روز 10 تیر تا 14 تیرماه برگزار می شود و شرکتها نیازهایشان را در این نمایشگاه عرضه خواهند کرد.

معاون وزیر صنعت و معدن اظهار داشت: از همین جا اعلام میکنم که واحدهایی که نیازهایشان را شناسایی کردند می تواند وارد سایت بهین یاب شده و در برای شرکت در نمایشگاه ثبت نام کنند. هدف گذاری ما برای حدود 200 واحد بزرگ در صنایع مختلف از جمله صنعت خودرو، لوازم خانگی، پتروشیمی ها، ریلی و خانواده معدنی ها است.

زرندی در پایان با تاکید بر بومی سازی قطعات در کشور، گفت: بومی سازی قطعات خودرو را با کمک شرکتهای قطعه ساز ایرانی به پیش خواهیم برد و در این جریان اولویت با خودروهای پرتیراژ و پر مصرف داخلی است.

کد خبر 114454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha