کاهش 118 درصدی واردات تایرهای سواری به کشور

پرشین خودرو: نرخ بالای تعرفه و قیمت توافقی ارز نیمایی حاصل از صادرات، واردات تایرهای سواری را نسبت به سال گذشته 118 درصد کاهش داد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اواخر ماه گذشته بود که وزیر راه اعلام کرد با هماهنگی انجام شده با وزارت صنعت، معدن و تجارت، واردات لاستیک سنگین از تمامی مرزهای کشور و مناطق آزاد، مجاز و آزاد است این موضوع در حالی است که با گذشت بیش از 20 روز از ابلاغ این تصمیم ، عدم اختصاص ارز عملا مانع از واردات تایر سنگین به کشور شده است.

در شرایطی موضوع عدم هماهنگی دستگاهها و عدم تخصیص ارز موانعی را برای واردات تایر سنگین ایجاد کرده است که ماههاست نرخ تعرفه تایرهای سواری و شوک قیمتی در بازار این نوع تایرها به دغدغه ای برای واردکنندگان و خریداران تایرهای سواری تبدیل شده است.

با توجه به موضوع واردات تایرهای سنگین، دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو عنوان کرد: علی رغم ابلاغ مصوبه دولت مبنی بر آزادسازی واردات تایرهای سنگین از تمامی مرزها و مناطق آزاد و ادامه جریان ثبت سفارش، مشکل تخصیص ارز در دو هفته اخیر عملا مانع از واردات تایر به کشور شده است.

سید محمد میرعابدینی با توجه به بروز برخی مشکلات در تامین لاستیک های سنگین به خصوص در سال گذشته اظهار داشت: با هماهنگی دولت در ماههای اخیر مشکلی به لحاظ تخصیص ارز برای واردات تایر به خصوص تایرهای سنگین به کشور وجود نداشت اما در دو هفته اخیر این مساله با مشکل جدی رو به رو شده است.


تبعات ناشی از توقف واردات تایرهای سنگین بر بازار

به گفته وی در حال حاضر تایر سنگین به میزان کافی در کشور وجود دارد اما با مشکلی که در دو هفته اخیر برای تخصیص ارز واردات تایرهای سنگین رخ داده بدون شک پیامدها و کمبودهای ناشی از آن 2 ماه آینده بروز خواهد کرد.
وی در ادامه بیشترین مشکل کنونی بازار را واردات تایرهای سواری اعلام کرد و افزود : متاسفانه نرخ تعرفه بالا مشکلات جدی را برای واردات و بازار تایرهای سواری ایجاد کرده است.

 

تایر کامیون



دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک تعرفه 40 درصدی و تبدیل ارز تخصیصی از نیمایی به ارز حاصل از صادرات باعث کاهش شدید واردات تایر به کشور عنوان کرد و افزود : نرخ بالای تعرفه و از سویی قیمت توافقی ارز حاصل از صادرات برای واردات تایرهای سواری موجب شده که واردات در این بخش نسبت به سال گذشته 118 درصد کاهش یابد.


پیامدهای بسیار خطرناک افت شدید واردات تایرهای سواری در کشور

میر عابدینی با اشاره به اوضاع بسیار نگران کننده واردات تایرهای سواری افزود : بدون شک ارائه چنین آماری برای واردات تایر های سواری در شرایطی که بیش از 17 میلیون خودرو سواری در کشور وجود دارد آمار بسیار خطرناکی است .

وی همچنین به جلسات متعدد واردکنندگان با وزارت صنعت و معدن در این راستا اشاره کرد و گفت : در جلسات متعدد با وزارتخانه دغدغه واردکنندگان تایر به وزارت صمت منتقل و اعلام شده که در صورت ادامه تعرفه 40 درصدی تایر های سواری اختلاف قیمت لاستیک داخلی با تایرهای وارداتی به بیش از ارقام فعلی خواهد رسید.

به گفته دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک، در شرایط کنونی قیمتی در بازار به هیچ وجه واردات لاستیک صرفه نداشته و کششی هم برای بازار ندارد چرا که مصرف کننده توان خرید ندارد و تنها راهکار کاهش تعرفه واردات لاستیک است.


رشد شدید قیمت لاستیک های وارداتی در بازار / اختلاف بیش از 30 درصدی ارزان ترین تایر سواری وارداتی با تایر داخلی در بهترین شرایط تعرفه ای

وی با اشاره به اینکه واردات تایر به هیچ وجه تهدیدی برای تولیدات داخلی نیست ، افزود : در صورتی که تعرفه تایرهای سواری به 5 درصد نیز کاهش یابد همچنان اختلاف قیمت ارزان ترین تایرهای سواری با تایرهای داخلی بیش از 30 درصد می شود اما با ادامه این شرایط و نرخ تعرفه 40 درصدی آمار واردات تایرهای سواری بیش از این کاهش خواهد یافت.

این مقام مسئول در انجمن واردکنندگان لاستیک در پایان با توجه به افزایش شدید قیمت تایرهای وارداتی در بازار خاطر نشان کرد: آمار و ارقام افت واردات تایر های سواری به خوبی نشان دهنده اوضاع قیمتی در بازار مسائل و مشکلات مشتریان در بازار تایرهای وارداتی است.

کد خبر 114880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha