موافقت با طرح تامین اعتبار 900 میلیارد تومانی برای کمک به خودروسازان

پرشین خودرو: بر اساس شنیده ها، بانک مرکزی در قالب یک طرح عرضه اوراق با تامین اعتباری حدود 900 میلیارد تومان برای کمک به هر یک از دو شرکت ایران خودرو و سایپا موافقت کرده است که این اوراق قابل واگذاری به بخش های تامین کننده مواد اولیه قطعه سازان از جمله بخش های فولادی و پتروشیمی ها خواهد بود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، تامین نقدینگی و مشکل اقتصادی ماه هاست به معضل جدی و لاینحل برای صنعت قطعه سازی تبدیل شده است چنانچه بیشتر واحدهای قطعه سازی دیگر توان تامین نیازهای مالی برای تامین مواد اولیه تولید را ندارند در حالی که کماکان تسهیلات مصوب سال گذشته دولت نیز در بن بست تصمیمات مسئولان قرار دارد.

با این وجود همچنان قطعه سازان با عزم و اراده جدی و با وجود مشکلات در حال تامین خودروسازان هستند به طوری که اخیرا جمعی از تامین کنندگان و قطعه سازان اصلی در میثاق نامه ای با ایران خودرو قول تحقق تامین و تولید روزانه 2 هزار دستگاه خودرو را دادند.

تلاش خودروسازان و قطعه سازان برای افزایش تولید طی ماههای آتی در شرایطی با امضاء این میثاق نامه جدی تر می شود که بر اساس آخرین آمار وزارت صنعت، با وجود روند افت تولید خودروهای سواری در هشت ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، اما تولید ماهانه خودروسازان بزرگ کشور در آبان نسبت به مهرماه روند صعودی داشته است.

رشد تولید خودروسازان در آبان ماه نسبت به ماه قبل از آن در حالی صورت گرفته که بخشی از بزرگان زنجیره ساخت و تامین با وجود فشار شدید مالی، تمام تلاششان را برای افزایش تولید بکار گرفتند.

در همین زمینه یک فعال صنعت قطعه سازی کشور در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به میثاق اخیر قطعه سازان برای افزایش تولید خودروسازان عنوان کرد: پتانسیل سخت افزاری و نرم افزاری به خصوص نیروی انسانی صنعت قطعه سازی کشور هنوز به میزانی تحلیل نرفته که نتوانند تولید روزانه 2 هزار دستگاه خودرو در روز را پاسخ دهند.

 

خط تولید خودرو



به گفته وی، بستر لازم برای تولید و تامین نیاز روزانه خودروسازان کاملا فراهم است و تنها مشکلی که این مسیر را برای قطعه سازان هر روز سخت تر می کند مشکل اقتصادی و کمیود نقدینگی است که تا حدودی برنامه تولید در این صنعت را غیر قابل پیش بینی کرده است.

این قطعه ساز بزرگ داخلی، در عین حال تاکید کرد: با وجود مشکلات مالی ، قطعه سازان با امید و تلاش در حال تامین نقدینگی با هر شرایطی برای تامین و تولید نیاز خودروسازان هستند هر چند که مشخص نیست این توان در واحدهای قطعه سازی تا چه زمانی ادامه داشته و ظرف هفته هاِی آتی چه وضعیتی پیش روی واحدهای قطعه سازی باشد.

وی در ادامه از موافقت بانک مرکزی با طرحی به منظور حل بخشی از مشکل تامین مواد اولیه صنعت خودرو خبر داد و گفت: بر اساس آخرین خبرها، بانک مرکزی در قالب طرح عرضه اوراق با تامین اعتباری در حدود 900 میلیارد تومان برای کمک به هر یک از دو شرکت ایران خودرو و سایپا موافقت نموده است که این اوراق قابل واگذاری به بخش های تامین کننده مواد اولیه قطعه سازان از جمله بخش های فولادی و پتروشیمی ها خواهد بود.

به گفته این فعال قطعه سازی، با اجرای این طرح به هر یک از دو شرکت ایران خودرو و سایپا 900 میلیارد تومان اعتبار جهت تامین مواد اولیه قطعه سازان اختصاص داده خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به اینکه این رقم فقط تامین مواد اولیه یک ماه قطعه سازان را پاسخ خواهد داد، بر لزوم اختصاص اعتباراتی به صورت ماهیانه به خودروسازان تاکید و خاطرنشان کرد: چنانچه به دو شرکت بزرگ خودروساز کشور ماهیانه 4 هزار میلیارد تومان اعتبار خرید برای تامین مواد اولیه قطعه سازان اختصاص داده شود امکان تولید روزانه دو هزار دستگاه محصول برای هر یک از دو شرکت سایپا و ایران خودرو فراهم خواهد بود.

کد خبر 118896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha