حمایت تعرفه ای از تایرسازان جزء ماموریت های وزارت صمت است

پرشین خودرو: سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت با اشاره به اینکه کاهش تعرفه کالایی که در داخل تولید می شود به هیچ وجه معنی ندارد، هر گونه حمایت تعرفه ای از صنعت تایر را جزء ماموریت های معاونت امور صنایع اعلام کرد.


به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در سومین نمایشگاه زنجیره تامین صنعت لاستیک، یک مقام مسئول در انجمن صنعت تایر از برخی جو سازی ها در خصوص کاهش تعرفه تایرهای سواری ابراز نگرانی کرد و در همین زمینه خواستار حمایت تعرفه ای وزارت صنعت از صنعت تایر شد.

این موضوع در حالی است که اوایل امسال پس از کمبود هایی که در بازار تایرهای باری-اتوبوسی ایجاد شد با دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت، برخی ‌الزامات مانند ارائه اسناد آزمون سه‌گانه SWR، ‌ایمارک اروپا و DOT آمریکا توسط واردکنندگان تایر برای واردات لاستیک‌های سنگین برداشته شد، این اقدام که پس از گذشت چند ماه از اعلام تصمیم هیات وزیران در خصوص کاهش تعرفه تایرهای سنگین صورت گرفت، موجب هشدار برخی از کارشناسان و دست اندرکاران نسبت به افزایش ورود تایرهای بی کیفیت به بازار کشور شد. اگر چه به گفته سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت این تصمیم در حذف برخی از الزامات استانداردی به سرعت توسط وزارت صمت اصلاح شد.

مهدی صادقی نیارکی سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به حذف برخی الزامات استانداردی در واردات تایر، اظهار داشت: در مقطعی که تامین نیاز بازار داخل با مشکل مواجه گردید کار گروه تنظیم بازار وزارت صمت به منظور رفع این مشکل نسبت به حذف برخی از الزامات استانداردی برای واردات تایرهای سنگین تصمیم گیری کرد اما به سرعت این تصمیم را اصلاح کرد.

وی در همین زمینه به موضوع تبدیل این الزامات به استانداردهای اجباری اشاره و خاطر نشان کرد: با تبدیل این الزامات به استانداردهای اجباری و تصویب آنها دیگر تفاوتی نمی کند که باید تمامی تایرهای داخلی و وارداتی این استانداردها را پاس نمایند.

به گفته صادقی نیارکی، با تصویب آنها در شورای عالی استاندارد، تمامی این استانداردهای اجباری برای تولید و واردات تایر ابلاغ می شود.

 

تولید تایر



سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت در ادامه با توجه به برخی جوسازی ها در خصوص کاهش تعرفه تایرهای سواری به خبرنگار پرشین خودرو ، گفت : کاهش تعرفه کالایی که در داخل تولید می شود به هیچ وجه معنی ندارد گرچه عامل محدوده کننده در این بخش موضوع قیمت و تامین در بازار است.

صادقی نیارکی افزود: در صنایعی که به عمق ساخت داخل دست یافته ایم نباید اجازه داد که با واردات به تولید داخل ضربه وارد شود البته مشروط بر اینکه قیمت تایرسازان بر اساس محدودهای مصوب ، تنظیم و تامین در بازار به درستی اتفاق بیفتد.

وی خاطر نشان کرد: چنانچه قیمت و تامین نیاز بازار تایر بدون اینکه ضرری به تولیدکنندگان وارد کند ، تضمین شود ، کماکان فضای حمایتی بواسطه تعرفه ها ادامه خواهد یافت.


حمایت وزارت صنعت از تولید تایرهای سبز

معاون وزیر صمت، با اشاره به لزوم تلاش بیشتر تایرسازان در حوزه عمق ساخت داخل، تاکید کرد: تاکنون وزارت صمت از صنایعی که به عمق ساخت داخل دست یافتند حمایت کرده و اجازه واردات نداده است و از این به بعد نیز حمایت تعرفه ای از صنعت تایر جزء ماموریت های معاونت امور صنایع خواهد بود.

وی در پایان با توجه به موضوع ارتقاء استانداردها در صنعت تایر و توجه به توسعه تایرهای سبز ، تصریح کرد : تولید تایرهای سبز جزء استانداردهایی است که هم اکنون توسط سازمان ملی استاندارد و همچنین مصرف کنندگان به عنوان یک مطالبه عمومی دنبال می شود بنابراین وزارت صمت نیز در جایی که نیاز باشد از تولید این نوع تایرها به خصوص در بخش های تکنولوژیکی و تامین مواد اولیه حمایت خواهد کرد.

کد خبر 119542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha