تقسیم رانت 40 هزار میلیاردی برای 1.6 میلیون خریدار خودرو در 2 سال

در دو سال گذشته بیش از 40 هزار میلیارد تومان رانت به حداکثر یک میلیون و 600 هزار خریدار خودرو داده شده است عددی که بیش از یارانه نقدی 58 میلیون نفر در کشور است که حاصل تفکرات و سیاست گذاری متمرکز بر بازار و نابود کننده صنعت خودرو است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اجرای طرح پیش فروش 25 هزار خودرو توسط دو شرکت بزرگ خودروساز کشور با برگزاری مراسم قرعه کشی در هر دو شرکت ابتدای این هفته به پایان رسید طرحی که اگر چه با هدف عدالت در عرضه و واگذاری به متقاضیان واقعی اجرایی شد اما همچنان حرف و حدیث ها و نقدهای زیادی از سوی کارشناسان در خصوص آن مطرح می شود.

در همین زمینه یک کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به اینکه اجرای طرح پیش فروش و قرعه کشی تاثیری در بازار و قیمت خودرو نخواهد داشت، اظهار داشت : تا زمانی که تولید بالا نرود مشکلات بازار خودرو حل نخواهد شد.


مشکل بازار خودرو با افزایش تولید حل می شود / سرمایه گذاری تنها شرط افزایش تولید خودرو

امیر حسن کاکایی با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری تنها شرط افزایش تولید خودرو است ، افزود : سرمایه گذاری در فن آوری های جدید نیازمند صرف هزینه و پول است اقدامی که به دلیل جریان زیان دهی در صنعت خودرو عملا رخ نمی دهد بنابراین تا هنگامی که در این صنعت سرمایه گذاری صورت نگیرد این روند در بازار و خودروسازی کشور ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به تاثیر روش جدید فروش در رشد تقاضا در بازار عنوان کرد : روش جدید فروش به صورت قرعه کشی بازی است که مدتی متقاضیان در بازار خودرو را سرگرم می کند و نکته جالب اینکه این بازی تا پایان امسال ادامه دارد؛ روشی که به شدت بازار تقاضا خودرو را تحریک کرده و به جهت حاشیه سود بالا در بازار مردم را تشویق به حضور در این بازی و ثبت نام برای خرید خودرو می کند .

به گفته وی متاسفانه سیاست گذاران با این استدلال که بنا داریم بازار خودرو را کنترل کنیم و خودرو به متقاضیان واقعی عرضه شود عملا بازار گسترده ای را ایجاد کردند که به شدت برای سرمایه گذاری تحریک شده و حالا حالا تشنه خواهد بود.


فضای کنونی بازار خودرو نتیجه سیاست گذاری اشتباه است

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران اجرای سیاست جدید دولت برای فروش خودروسازان را به لحاظ مدیریت بازار و همچنین تولید اقدام اشتباهی اعلام کرد و افزود : تا پیش از این تولید با سیاست های قیمت گذاری با مشکل روبرو بود اما امروز با سیاست جدید فروش نیز بازار تقاضا نیز به شدت تحریک شده است البته پیش از این نیز بازار خودرو به جهت قیمت های دستوری وایجاد اختلاف قیمت زیاد در بازار ، پالس مثبتی را برای خریداران و سرمایه گذاران برای کسب سود از این بازار مخابره کرده بود اما اجرای قرعه کشی رسما بازار تقاضا را تحریک کرد و موجب شد هر شخصی که نیازی برای خرید نداشت نیز با شرایط جدید فروش برای محک شانس وارد این بازی شود.

کاکایی معتقد است با ادامه این جریان بازار خودرو و تقاضا تا پایان سال از این هم بدتر خواهد شد زیرا مردم به تدریج متوجه می شوند که چه قرعه کشی بزرگی است و شانس شان را برای بدست آوردند چند ده میلیون تومان سود ظرف یک شب و مجانی امتحان خواهند کرد.
 

کاکایی


سیاستگذاری با منطق غیر اقتصادی هر روز خودروسازان و بازار را ناراضی تر می کند

وی گفت : متاسفانه سیاستگذاران با منطق غیر اقتصادی می خواهند اقتصادی را درست کنند که هر دو طرف ذی نفع روز به روز ناراضی تر می شوند به طوری که در این جریان خودروساز هر روز زیان بیشتری را متحمل می شود و متقاضیان این بازار نیز در سوی دیگر برای خرید خودرویی ثبت نام می کنند که عملا شانس آنها نسبت به گذشته بسیار کمتر است.

وی در ادامه به لفظ دلال در مورد سرمایه گذاران در بازار خودرو را اشتباه دانست و تاکید کرد : به طور قطع سرمایه گذاری در بازار خودرو برای کسب سود هیچ اشکالی ندارد بلکه اشکال اصلی از آنجا ناشی می شود که سیاست گذاران بازار خودرو چنین فضای کسب و کاری را ایجاد می کنند .


تبعات رونق بازی با پول به جای تولید بر اقتصاد کلان کشور

این کارشناس صنعت خودرو با ابراز تاسف از رونق بازی با پول به جای تولید و فعالیت مولد و تبعات سوء این جریان بر اقتصاد کلان در کشور گفت : در 2 سال گذشته تفکرات اصلی حاکم بر سیاست گذاری در صنعت خودرو ، عملا تفکرات متمرکز بر بازار به جای تولید بود که نتیجه آن کاملا نابود کننده این صنعت بوده است حتی با تغییر وزیر صمت نیز همچنان این سیاست ها ادامه دارد.

کاکایی با اشاره به آغاز این جریان از اوایل سال 97 تصریح کرد : البته به هر نحو اعلام شد که با این روش اقتصاد صنعت خودرو نابود خواهد شد متاسفانه کسی توجهی نکرد و امروز هم مشخص نیست که چرخ تولید در این صنعت چگونه می چرخد چون با 40 هزار میلیاردی که در دو سال گذشته زیان کردند و30 هزار میلیاردی که امسال با قیمت گذاری فعلی ایجاد خواهد شد این سوال مطرح می شود که این زیان ها از کجا قرار است جبران شود.

وی با تاکید بر اینکه تا زمانی که قیمت گذاری خودرو به این شکل ادامه یابد تولید هر خودرو زیان ده خواهد بود ابزار امیدواری کرد که سرپرست وزارت صمت و رئیس جمهور با کمک مجلس در شیوه قیمت گذاری خودرو بازنگری نمایند زیرا این روش قیمت گذاری کنونی مسیر درستی نیست که به خودروسازان تحمیل شده است .


تقسیم یارانه نقدی 58 میلیون بین 1600000 خریدار خودرو! / زیانی 70 هزار میلیاردی که از جیب دولت و سهامداران می رود

وی با اشاره به زیان 40 هزار میلیارد تومان خودروسازان در سال گذشته اظهار داشت : در دو سال گذشته بالای 40 هزار میلیارد تومان رانت به حداکثر یک میلیون و 600 هزار نفر خریدار خودرو داده شده است این عدد بیش از یارانه نقدی کشور است در واقع با این اقدام یارانه نقدی 58 میلیون نفر را بین یک میلیون و 600 هزار نفر تقسیم شده است که این هر جور که محاسبه کنیم مسیراشتباهی است .

این کارشناس صنعت خودرو در عین حال تلاش خودروسازان را در فروش و قیمت ها را چارچوب سیاست گذاری ها و اجرای تصمیمات و سیاست های دولت دانست و گفت : نگرانی امروز از وضعیت این صنعت در سال جاری است که زیان قابل پیش بینی 30 هزار میلیاردی امسال را چگونه قرار است جبران شود قطعا تمام خسارت ناشی از زیان خودروسازان را دولت نمی پردازد بلکه مردم و سهامداران این شرکتها نیز بخش دیگری هستند که درصدی از این زیان از جیب آنها پرداخت می شود.


تبعات تصمیمات پوپولیستی بر صنعت خودرو کشور / لزوم قیمت گذاری منطقی در بازار خودرو

کاکایی نابودی و خسارت هزاران میلیاردی به صنعت خودرو در مقابل کسب رضایت یک میلیون نفر را نگران کننده عنوان کرد و افزود : از این ترس دارم که اگر کار یکی از این خودروسازان به ورطه ورشکستگی برسند این اتفاق منتج به این شرکت نخواهد شد و بخش زیادی از صنایع مختلف در کشور را متاثر کرده و نابود خواهد کرد.

به گفته وی صنعت خودرو ، صنعتی است که 4 درصد جی پی تی کشور را تشکیل می دهند و در بخش عمده ای از کشور توزیع جغرافیایی دارند و اگر این چرخه اقتصادی قفل کند و چرخ های بزرگتر اقتصادی نیز قفل خواهد شد و این بسیار خطرناک است .

کاکایی در پایان با تاکید بر لزوم قیمت گذاری منطقی و اقتصادی در صنعت خودرو ، ادامه جریان کنونی قیمت گذاری را نافع جهش تولید اعلام کرد و خاطر نشان کرد : انتظار می رود سیاست گذاران بر مبنای واقعیت ها و با شجاعت تصمیم گیری کنند و هر گونه تصمیمات پوپولیستی و ظاهری و برای رضایت موقتی مردم ، قطعا به نفع کشور نخواهد بود بنابراین باید سیاست گذاری ها در وزارت صمت به خصوص در بخش خودروسازی بازنگری شود.

 

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 123346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha