کد خبر 120622
۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸
برنامه جدید تسلا برای فرمان خودروهای آینده

پرشین خودرو: اخبارهای اختراعات ثبت شده اخیر نشان می دهد كه تسلا برای فرمان خودروهای آینده، برنامه دارد و علاوه بر این كه تمام كنترل ها از حالت مكانیكی به لمسی حساس تبدیل می شوند، «بازخورد هاپتیك» و تغییر دنده یكپارچه در فرمان به كاركردهای فرمان اضافه می شوند.

به گزارش پرشین خودرو، كنترل منوی مسیریاب در نقشه و كنترل سیستم صوتی، تصویری، اینترنتی به دكمه های استاندارد روی فرمان تبدیل شده اند اما بازخورد هاپتیك haptic feedback عملاً فرمان را به یك روبات تبدیل می كند. به بیان دیگر، آن چه خودروسازان پرمیوم [منظور تجملی و بسیار گران قیمت] امروز عرضه می كنند، قرار است در خودروهای ارزان تر هم به یك استاندارد تبدیل شود. در حقیقت دكمه های مكانیكی روی فرمان به دكمه های لمسی حساسی تبدیل می شوند كه اولا در آنها نور ال ایی دی به كار رفته ثانیاً از حركات دست فرمان می پذیرند. البته در پورشه تایكان، فناوری هاپتیك به كار رفته است و مرسدس بنز هم یك صفحه ردگیری یا trackpad بسیار كوچك روی برخی از خودروهای خود تعبیه كرده است.

 

فرمان لمسی

 

به بیان ساده تر، فرمان خودرو شباهت زیادی به تلفن های هوشمند لمسی پیدا كرده كه از حركت دست، ضربه ، نیشگون و نظیر آن هم فرمان می گیرد. این كار كمك می كند كه راننده تمركز خود را از دست ندهد و برای اجرای فرمان دست خود را به سمت صفحه نمایش روی داشبورد دراز نكند. با این كار راننده چشم از جاده و مسیر بر نمی دارد.

البته از روی این ثبت اختراع ها نمی توان حدس زد كه آیا فرمان چراغ های راهنما هم از حالت مكانیكی به لمسی تبدیل خواهد شد یا خیر. از این رو باید صبر كرد و دید كه طراحان چه تصمیمی می گیرند. این طراحی تا به حال منحصر به فراری باقی مانده است و كسی هنوز تقلید نكرده یا از آن اقتباس ننموده است.

حالا كه دنده خودروهای اتومات چهار حالت پارك، عقب، خلاص و رانندگی [به ترتیب P، R، N و D] دارند، برای طراحان كار ساده ای خواهد بود كه این دكمه ها را لمسی كرده و به روی فرمان بیاورند. با این كار باز هم به راننده كمك می كند كه مجبور نباشد چشمش را از اطراف خود بردارد و به سمت داخل خودرو نگاه كند.

البته ثبت اختراع همیشه به معنی تولید انبوه نیست و اصلا معلوم نیست كه تسلاهای سال آینده به چنین فناوری پیشرفته ای مجهز باشند. ضمن آن كه معمولاً خودروسازان پرتجمل، تلاش می كنند این امكانات را برای خودروهای محفوظ نگهدارند كه مشتریان پولدار می خرند.

منبع: سایپا

کد خبر 120622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha