معاینه فنی خودرو شامل چه مواردی است؟

هدف از گرفتن معاینه فنی خودرو این است که آلاینده ها را در بدون ورود ماشین به مرکز معاینه فنی خودرو به خوبی آزمایش شوند. یکی از اهداف اصلی این کار اندازه گیری دقیق میزان آلاینده هایی است که از احتراق موتور خودرو بیرون می آیند.

به گزارش پرشین خودرو، از مهم ترین قسمت هایی که در معاینه فنی ماشین در نظر گرفته می شود ایمنی خودرو و همچنین کارایی سیستم های ترمز در ماشین ها بوده است. در صورتی که خودروی شما در مراکز معاینه فنی خودرو از تست ترمزها رد شود، معاینه فنی به خودروی شما تعلق نخواهد گرفت. در این مطلب به شما آموزش می دهیم که در معاینه فنی چه مواردی مورد توجه قرار می گیرد. با ما در ادامه متن همراه باشید.

 

شرایط تمدید معاینه فنی خودرو

براساس قانونی که در سال های 97-98 تصویب شد، خودروهایی که زیر چهار سال از ساخت آن ها می گذرد، به معاینه فنی هیچ احتیاجی ندارند، اما خودروهایی که بالای چهار سال از عمر آن ها می گذرد به ازای هر روز مبلغ 50 هزار تومان جریمه خواهند شد.

 

در مورد خودروهای دوگانه نیز طبق مصوبات هیئت وزیران، خودروهایی که عمر مخزن آن ها از شش سال گذشته باشد، بایستی علاوه بر انجام معاینه فنی خودرو بنزینی، آزمون هیدرواستاتیک را که مخصوص این خودروها بوده، انجام دهند.

 

سال های زیادی است که داشتن معاینه فنی برای خودروها الزامی است و پیگیری آن نیز به وسیله پلیس به طور مرتب انجام می شود. همچنین دوربین های زیادی در سطح شهرها وجود دارند که خودروها را به لحاظ داشتن معاینه فنی تحت نظارت قرار می دهند.

 

مراکز معاینه فنی

در کشور ما در شهرهای مختلف شعب معاینه فنی زیادی وجود دارند تا افراد بتوانند معاینه فنی خودروهای خود را در زمان های کوتاه تری تمدید کنند. در این بین بعضی از این مراکز از نظر ستاد معاینه فنی، برتر اعلام می شوند. در سال گذشته نیز در تهران مراکز بیهقی، آبشناسان، سراج، شقایق، الغدیر، چمران، خاوران و نیاوران نیز جزء مراکز معاینه فنی برتر اعلام شدند. این مراکز و سایر مراکز معاینه فنی، مواردی را در هر خودرویی که مراجعه می شود مورد بررسی قرار می دهند. این موارد را در ادامه مطلب برای شما ذکر خواهیم کرد.

 

مواردی که در معاینه فنی خودرو بررسی می شوند

 

مراکز معاینه فنی

 

برای تمدید معاینه فنی خودرو باید طبق آنچه که گفته شد از سامانه نوبت دهی معاینه فنی خودرو، نوبت گرفته و به مراکز معاینه فنی ماشین مراجعه نمایید. در این مراکز علاوه بر موارد ظاهری، موارد فنی به دقت بررسی می شود.

 

- موارد ظاهری خودروها شامل، کمربند ایمنی، برف پاک کت ها، شیشه ها، شیشه شور، لاستیک ها، چراغ های جلو، چراغ ترمز، وضعیت دود اگزوز، چراغ مخصوص دنده عقب، وضعیت اگزوز، چراغ های راهنما و همچنین طلق چراغ ها کنترل می شود. همچنین وضعیت پوسیدگی بدنه و متعلقات اضافی خودروها مورد بررسی قرار می گیرد.

- پس از آن وضعیت آلاینده های خروجی تحت کنترل قرار می گیرد. این قسمت با دستگاه مخصوص سنجیدن گازهای خروجی اندازه گیری خواهد شد. حد مجاز این آزمون توسط سازمان حفاظت از محیط زیست تعیین شده است و اگر خودرویی از حد مشخص شده این سازمان بیشتر باشد، باید موتور آن تعمیر شود.

- در مرحله بعدی نور چراغ ها کنترل می شود. در خودروها، کاسه چراغ ها دارای استانداردهایی هستند که نور را با شعاع مناسب و زاویه متناسب بازتاب می دهند. این امر یکی از مسائل امنیتی مهم در هر خودروست که در مراکز معاینه فنی خودرو به دقت مورد بررسی قرار می گیرد.در نهایت لغزش های جانبی، کمک فنر، اتصالات جلوبندی و همچنین اهرم بندی و عملکرد ترمز مورد بررسی قرار می گیرد و چنانچه همه این موارد مورد تأیید واقع شد، برگه معاینه فنی برای خودروی شما صادر خواهد شد و این یعنی که خودروی شما دارای استانداردهای لازم برای تردد شهری است.

 

جمع بندی

معاینه فنی یکی از مهم ترین اقداماتی است که برای خودروهای بالای چهار سال ساخت، باید انجام شود. در صورت عدم انجام معاینه فنی ماشین، ممکن است به محیط زیست و یا شهروندان صدمه وارد شود. به همین دلیل پلیس این جریان را به شدت پیگیری کرده و برای افراد خاطی جرائمی در نظر گرفته است.

 

اگر ساکن پایتخت هستید، مراکز معاینه فنی تهران، متعدد بوده اند و با مراجعه به هر کدام از آن ها می توانید نسبت به اخذ معاینه فنی خودروی خود اقدامات لازم را انجام دهید.

 

 

کد خبر 137264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha