چرا باید نگران دیر روشن شدن موتور خودرو باشیم؟

گاهی عواملی دست به دست هم می دهند تا صبح ها ماشین شما روشن نشود. زمانی که ماشین روشن نمی‌شود علت دیر روشن شدن ماشین هر چیزی ممکن است باشد. در این حالت حتما دیر رسیدن به مقصد خود نگران خواهید شد و نمی‌دانید که آیا ماشین شما سریع درست می شود یا سرگردان خواهید شد. شما باید با در نظر گرفتن همه ی احتمالات چنین موقعیتی را مدیریت کنید.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، علت دیر روشن شدن ماشین را می توان در اکثر خودروها در چند مورد خلاصه کرد. برخی از این موارد ساده هستند در حالی که برخی از دلایل بد روشن شدن موتور خودرو می تواند کمی پیچیده تر باشند.

علت دیر روشن شدن خودرو یا استارت خوردن طولانی‌مدت آن قبل از اینکه بالاخره موتور روشن شود، یکی از رایج‌ترین مشکلات خودروهاست که دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. از عملکرد نادرست سیستم سوخت‌رسانی گرفته تا اختلال در سیستم جرقه‌زنی، هرکدام می‌توانند در دیر روشن شدن خودرو نقش داشته باشند. در این مقاله، ما ۹  علت احتمالی دیر روشن شدن خودرورا مورد بحث قرار خواهیم داد. اما در در وهله اول، مراحل مورد نیاز برای استارت خوب وسیله نقلیه را بررسی می کنیم. همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: علت روشن شدن چراغ چک موتور ساینا

استارت خودرو چگونه عمل می کند؟

برای اینکه علت دیر روشن شدن خودرو را پیدا کنیم باید مراحل یک استارت درست را بدانیم. هنگامی که کلید خودرو خود را در بخش استارت ماشین می‌چرخانید یا دکمه استارت خودرو را فشار می‌دهید، موتور الکتریکی خودرو به وسیله باتری فعال می‌شود. این بخش سبب چرخش موتور خودرو می شود که هوا و سوخت را به درون سیلندرهای خود می کشد تا با هم مخلوط شوند. سپس این مخلوط به داخل محفظه‌های احتراق موتور کشیده می‌شود و سیستم احتراق جرقه ایجاد می‌کند. این جرقه مخلوط سوخت و هوا را مشتعل می کند و باعث انفجار کوچکی می شود که پیستون را در سیلندر موتور به سمت پایین می راند و با حرکت پیستون ها به موتور نیرو برای حرکت می دهد .

137813 - علت دیر روشن شدن خودرو؛ دیر روشن شدن ماشین؛ مشکل استارت خودرو

کل این پروسه با اولین سیگنال از کلید ماشین شروع می شود، که جریان الکتریکی را از باتری به یک شیر برقی که از طریق سیم های سنگین تغذیه می کند انتقال می دهد. پس ممکن است یک علت دیر روشن شدن ماشین شیر برقی خودرو باشد که یک کلید کوچک است برای تکمیل مدار استارت. این قطعه به یک آهنربای الکتریکی متصل می شود و موتور استارت را روشن می کند. موتور استارت برقی به شفتی متصل است که به چرخ دنده ای به نام پینیون منتهی می شود. پینیون به یک حلقه دنده بزرگتر روی فلایویل یا صفحه فلکس موتور متصل می شود که چرخش موتور را شروع می کند. ممکن است کمی پیچیده به نظر برسد اما هر کدام از قطعات نام برده ممکن است علت دیر روشن شدن خودروباشند و عملکرد آن را مختل کنند.

همچنین بخوانید: علت روشن شدن چراغ چک تیبا

به طور کلی سیستم استارت شامل اجزای متعددی است که با هم کار می کنند تا سیگنال ها را از مرحله ایجاد احتراق تا پایان آن ارسال کنند. پیکربندی و طراحی این قطعات بسته به سن و ساخت وسیله نقلیه شما می تواند متفاوت باشد. یک تکنسین خودروی مجرب با پیچیدگی های انواع مختلف وسایل نقلیه آشنا است. اگر نمی توانید علت دیر روشن شدن خودرو در صبح یا عوامل مختلفی مانند سرما و گرما را تشخیص دهید حتما به یک تعمیرکار با تجربه مراجعه کنید.

دلیل دیر روشن شدن ماشین چیست؟

137813 - علت دیر روشن شدن خودرو؛ دیر روشن شدن ماشین؛ مشکل استارت خودرو

علت دیر روشن شدن خودرو یا طولانی تر شدن زمان روشن شدن ماشین، می تواند به شرایط مختلفی از جمله آب و هوا، سلامت باتری، مشکل استارت خودرو، سلامت پمپ بنزین و عوامل دیگر بستگی داشته باشد. علاوه بر این باید اشاره کرد که تشخیص علت دیر روشن شدن ماشین توسط افراد غیر متخصص، کار دشواری است. اما اگر در حال بررسی این هستید که چه چیزی برای خودروی شما مشکل ایجاد کرده است، در اینجا چند مورد که احتمال دارد مشکل خودروی شما  باشد توضیح داده شده است.

همچنین بخوانید: علت روشن شدن چراغ چک تارا و رفع آن

۵ علت دیر روشن شدن خودرو

در ادامه به بررسی 5 دلیل دیر روشن شدن ماشین می‌پردازیم.

۱. کمبود سوخت خودرو

- ممکن است ماشین شما کند باشد و به یاد نیاورید که چه زمانی برای آخرین بار باک خودرو را با بنزین پر کرده باشید. پس در این حالت ممکن است به سادگی کمبود سوخت عامل کند شدن استارت باشد، یا ممکن است فشار سوخت شما مشکلی داشته باشد. برای رفع این مشکل، مقداری بنزین جمع کنید و آن را به باک بنزین خود اضافه کنید تا ببینید آیا علت دیر روشن شدن خودرو را برطرف می کند یا خیر. اگر اینطور نبود به سراغ دیگر دلایل بد روشن شدن موتور خودرو بروید.

۲. معیوب بودن باتری ماشین

در حالت دوم ممکن استارت شما اصلا کار نکند یا صداهای عجیبی تولید کند. در این حالت وقتی ماشین را استارت می‌زنید، چراغ‌های داشبورد یا چراغ‌های جلو ممکن است کمرنگ شوند. علت دیر روشن شدن خودرو در چنین وضعیتی ممکن است ناشی از باتری از بین رفته یا نیمه سوخته خودرو باشد. تغییرات آب و هوایی و همینطور استفاده از باتری با موتور خاموش می تواند به طور موقت شارژ باتری شما را تخلیه کنند. در این حالت باید یک تکنسین خودرو شارژ باتری را آزمایش کند و پایانه‌ها، کابل‌ها و اتصالات الکتریکی سیستم استارت را نیز مورد بررسی قرار دهد. در صورت لزوم می توان باتری را تعویض کرد.

137813 - علت دیر روشن شدن خودرو؛ دیر روشن شدن ماشین؛ مشکل استارت خودرو

۳. اختلال در برق رسانی سیستم ماشین

مورد سوم می تواند سخت روشن شدن ماشین در هنگام صبح باشد. این اتفاق جزء بیشترین مواردی است که به وقوع می پیوندد. از دلیل بد روشن شدن ماشین در اول صبح ممکن است سیستم الکتریکی یا باتری ضعیف خودرو باشد. برای حل این مشکل باید دقت داشت که ممکن است یک تخلیه پنهانی در سیستم الکتریکی رخ داده باشد که این مشکل را به بار آورده است.

همچنین بخوانید: بررسی معایب برلیانس h۳۳۰

۴. فرسودگی شمع‌های ماشین

137813 - علت دیر روشن شدن خودرو؛ دیر روشن شدن ماشین؛ مشکل استارت خودرو

در مورد چهارم، امکان دارد ماشین شما به سختی استارت بخورد اما مطمئنید که مشکل از باتری نیست. در چنین حالتی علت دیر روشن شدن خودرومی تواند مشکل حسگر و زمان بندی جرقه باشد. به علاوه امکان دارد که مشکل از شمع‌های ماشین باشد. مکانیک خودرو می تواند عیب یابی کرده تا مطمئن شود حسگر خودروی شما به درستی کار می کند و همچنین می توانند به سیم پیچ های احتراق و شمع های جرقه شما نگاه کند تا مشکل را برطرف کند.

 ۵. دیر روشن شدن ماشین در اثر سرما

سرما نیز می تواند علتی شود برای اینکه ماشین شما زمان بیشتری برای استارت زدن نیاز داشته باشد. علت دیر روشن شدن ماشین در سرما این است که دمای خنک روغن موتور شما را غلیظ کرده و پمپاژ آن را سخت تر می کند و باعث می شود موتور شما سخت تر نیز کار کند. دلایل بد روشن شدن موتور خودرو در هوای سرد می تواند بر قدرت جریان باتری موتور شما نیز تاثیر بگذارد. همچنین ممکن است زمان بیشتری طول بکشد تا انژکتورها سوخت کافی برای احتراق را به موتور برسانند. برای حل این مشکل در روز های سرد کمی بیشتر صبر کنید تا موتور شما وقت کافی برای گرم شدن داشته باشد. همچنین می توانید برای جلوگیری از چنین مشکلی اتومبیل خود را در گاراژ نگه دارید.

۶. مشکلات سوخت رسانی

چندین مشکل می‌تواند باعث ایجاد مشکلات در سیستم سوخت و جلوگیری از روشن شدن خودرو شود. اگر خودروی شما در روشن شدن مشکل دارد، ممکن است به دلیل مشکل مربوط به سوخت باشد. اختلالات زیادی هستند که باعث ایجاد مشکلات در سیستم سوخت و جلوگیری از روشن شدن خودرو می‌شوند. یکی از مشکلات احتمالی، مشکل پمپ بنزین است. پمپ بنزین، سوخت را از مخزن به موتور می‌رساند. اگر پمپ درست کار نکند، موتور بنزینی که برای شروع نیاز دارد دریافت نمی‌کند.

همچنین بخوانید: آموزش رفع چراغ چک دنا

احتمال دیگر، گرفتگی فیلتر بنزین است. فیلتر بنزین، ناخالصی‌های بنزین را قبل از رسیدن به موتور تمیز می‌کند. اگر فیلتر مسدود شود، جریان بنزین محدود شده و از روشن شدن موتور جلوگیری می‌کند. در نهایت، ممکن است مشکلی در انژکتورهای سوخت وجود داشته باشد. انژکتورها اسپری ریز بنزین را به داخل سیلندرهای موتور می‌پاشند و سپس احتراق صورت می‌گیرد. معیوب شدن  هریک از این بخش‌ها می‌تواند علت دیر روشن شدن خودرو باشد.

۷. اشکال در دینام

137813 - علت دیر روشن شدن خودرو؛ دیر روشن شدن ماشین؛ مشکل استارت خودرو

اگر با مشکل سخت روشن شدن خودرو روبرو هستید اما اتومبیل پس از روشن شدن خوب کار می‌کند، امکان دارد عیب از مشکلات دینام باشد. دینام مسئول تامین برق سیستم الکتریکی خودروی شماست. اگر خرابی در این بخش وجود داشته باشد، خودرو در حالت گرم روشن نمی‌شود. اگر شک دارید که مشکل از دینام شماست، برای بررسی آن به یک مکانیک مراجعه کنید و دست به تعمیرات در خانه نزنید.

۸. مشکل فنی در سنسور خنک‌کننده

علت دیر روشن شدن خودرو هرچه که باشد، می‌تواند بسیار آزاردهنده شود. به‌خصوص وقتی عجله دارید. چندین دلیل بالقوه برای این مشکل وجود دارد، اما یکی از رایج‌ترین آن‌ها نقص فنی در سنسور خنک‌کننده است که در خودروهای ایرانی و به ویژه محصولات سایپا به وفور دیدهمی‌شود. این سنسور مسئول تنظیم جریان خنک‌کننده در موتور است؛ اگر به‌درستی کار نکند، موتور می‌تواند بیش از حد گرم خواهد شد.

این وضعیت می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند و روشن کردن خودرو را دشوار سازد. بنابراین اگر خودروی شما در روشن شدن مشکل دارد، حتماً آن را به یک مکانیکی معتبر ببرید تا سنسور خنک‌کننده را بررسی کند.

۹. گرفتگی فیلتر هوا

اگر خودروی شما برای روشن شدن مشکل دارد، ممکن است زمان بررسی فیلتر هوا رسیده باشد. فیلتر هوای کثیف می‌تواند جریان هوا به موتور را محدود کند و روشن شدن موتور را سخت‌تر کند. معمولاً می‌توانید تشخیص دهید که آیا فیلتر هوای شما نیاز به تعویض دارد یا خیر، کافیست نگاهی به آن بیندازید و اگر کثیف یا گرفتگی به نظر می‌رسد، عوضش کنید. تعویض فیلتر هوای کثیف آسان است و می‌تواند به بهبود مصرف سوخت و عملکرد خودروی شما کمک کند.

بررسی دلایل بد روشن شدن ماشین پراید

اگر بخواهیم تخصصی تر به علت دیر روشن شدن خودرو بپردازیم باید به مدل ماشین نیز دقت کنیم. یکی از عمومی ترین مشکلات پراید دیر روشن شدن و همینطور گرم شدن این خودرو است. اما علت آن چیست؟

همچنین بخوانید: علت روشن شدن چراغ چک پراید چیست؟

مواردی که تا کنون گفته شد، اشکال عمومی از علل دیر روشن شدن ماشین بودند. اما در خودروهای داخلی و مخصوصاً پراید، رایج‌ترین علت های دیر روشن شدن خودرو در هوای سرد و گرم، سنسور دمای آب این ماشین است. مقاومت یک موتور معمولی در دمای عادی ۲۵۰۰ اهم است و در دمای بالا به ۳۰۰ اهم می رسد. هر چه دما پایین رود مقاومت زیاد می شود و باعث ارسال ولتاژ به ECU شده و مقدار پاشش سوخت تغییر می کند. به همین دلیل در هوای سرد باید به محض روشن شدن خودرو پدال گاز را فشار دهیم تا خودرو خاموش نشود.

علت دیر روشن شدن خودرو پراید، در سرما گرفتگی دریچه انژکتور است. همانطور که گفته شد در دمای پایین سوخت بیشتر وارد موتور می‌شود تا راحت تر روشن شود. در صورتی که این سوخت رسانی ضعیف باشد موتور خاموش می شود. برای حل این مشکل معمولا انژکتور ها را شستشو می دهند.

بررسی دلایل بد روشن شدن ماشین پیکان انژکتور و کاربراتور

137813 - علت دیر روشن شدن خودرو؛ دیر روشن شدن ماشین؛ مشکل استارت خودرو

در سال‌های گذشته خودروها اکثرا دیگر به جای کاربراتور از انژکتور استفاده می‌کنند و انژکتور همان سیستم سوخت رسان است. مشکلات مربوط به دما در پیکان نیز اتفاق می افتد و موارد گفته شده از دلایل بد روشن شدن ماشین در سرما در پیکان نیز صدق می کند. علاوه بر آن، در پیکان اختلال کار استپر موتور نیز بخشی است که در دیر روشن شدن خودرو موثر است. زمانی که دریچه گاز بسته باشد تامین هوای موتور بر عهده‌ی استپر موتور است و در زمان سرما اگر استپر دچار انقباض و انبساط شود از ورود هوا به داخل موتور جلوگیری کرده و موتور سخت روشن می شود.

بیشتر بخوانید:علت صدای چرخ جلو ماشین هنگام دور زدن / دلایل تق‌تق چرخ‌ها هنگام دور زدن در خودرو

بررسی مشکل در استارت خوردن خودرو ماشین سمند و پژو ۲۰۶

این دو خودرو از نظر سیستم بندی موتور در درجه استانداردی قرار دارند. بیشترین عاملی که در این خودرو ها مشکل ایجاد می کند علاوه بر مواردی که پیش از این گفتیم عوامل خارجی چون روغن موتور ها هستند. روغن موتور نامناسب علت بد روشن شدن ماشین در گرما و سرما هستند. روغن موتورها دارای ضریب گرانروی متفاوتی هستند که با عدد در روی جعبه آنها نمایش داده می شوند. ضریب گرانروی روی روغن ها عبارتی به شکل مثلا ۱۰W۴۰ نوشته شده که عدد پشت حرف دبلیو این مقدار را در دمای پایین و جلوی آن در دمای بالا نشان می دهد. در دمای پایین باید از روغن موتورهایی با ضریب گرانروی کمتر و در دمای بالا از روغن هایی با ضریب بیشتر استفاده کرد. که معمولا چون گران هستند کمتر به آنها دقت می شود.

همچنین بخوانید: آموزش باز کردن قفل ضبط ۲۰۶

سخن پایانی

تشخیص علت دیر روشن شدن خودرو می‌تواند پیچیده باشد و نیازمند رویکردی سیستماتیک است. با در نظر گرفتن عوامل مختلف مورد بحث در این مقاله، مانند سنسور خنک کننده، فیلتر هوا و سایر موارد بالقوه، مکانیک‌ها می‌توانند علت اصلی مشکل را شناسایی کرده و تعمیرات مناسب را توصیه کنند. تشخیص زودهنگام و رسیدگی به مشکلات راه اندازی می‌تواند از آسیب بیشتر به موتور شما جلوگیری کرده و یک تجربه رانندگی روان و قابل اعتماد را تضمین کند.

همچنین بخوانید: علت روشن شدن چراغ چک پژو پارس چیست؟

در این مقاله عوامل مختلفی که می تواند باعث کندی استارت خودرو شوند را مورد بررسی قرار دادیم. عوامل مهمی چون سوخت، باتری، انژکتور، سیستم الکتریکی، حسگرها، شمع و هوای سرد مهمترین دلایل بد روشن شدن موتور خودرو هستند که در هر کدام از این موارد با تشخیص درست و به موقع از ایجاد خسارت جلوگیری می شود.

کد خبر 137813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امین ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    3 0
    سلام من ی پیکان انژکتور دارم صبح با تک استارت روشن میشه ولی بعد از خاموش کردن وقتی نیم ساعت خاموش میمانه سه چهار تا استارت میخوره تا روشن بشه خیلی هم بد روشن میشه صافی بنزین تعویض کردم سوزناشو شستم رله دوبل دور موتور و سنسور اکسیژن هم تست شده دیاگ هم چیزی نشان نمیده هر عزیزی تجربشو داشت راهنمایی کنه
  • داود ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۷
    2 0
    سلام من یه پراید ۸۶ انژکتور زیمنس دارم صبحها چه سرد‌چه گرم ۳تا۴تااستارت می خوره بعد روشن میشه یه گیره لحظه ای داره بهد صاف میشه مثل ساعت کار میکنه وسط روز با تک استارت روشن میشه پمپ بنزین رو چک کردم خوب بود شمع ها رو باز کردم مغزیش کوتاه شده بود فیلر کردم نشد لطفا راهنماییم کنید ممنون