ورود خودروهای خارجی با پلاک بین‌المللی به کشور آزاد شد /  شرایط تردد خودروهای خارجی بدون پلاک بین المللی در ایران

با هماهنگی و همکاری کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و پلیس راهور فراجا ورود و تردد خودروهای خارجی با پلاک بین‌المللی آزاد شده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، با توجه به اینکه در سال های اخیر سفر زمینی با وسایل نقلیه شخصی یکی از عناصر مورد علاقه و انگیزه‌های گردشگران دنیاست و این  نوع سفر در جهان طرفداران بیشتری پیدا کرده است بر اساس اعلام مدیر روابط عمومی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، به منظور تسهیل ورود گردشگران خارجی به کشور، تمامی خودروهای خارجی دارای  پلاک بین‌المللی می توانند وارد ایران شوند.

به گفته امید شریفی، تا پیش‌ از این تمامی خودروهای خارجی برای ورود به ایران و تردد در جاده‌های کشور، ملزم‌ به دریافت و نصب پلاک گذر موقت بودند و این کار موجب معطلی گردشگران برای مدت‌ها در مرزهای ایران می شد به همین دلیل با همکاری کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و پلیس راهور فراجا ورود خودروهای خارجی با پلاک بین‌المللی به ایران مجاز اعلام شد.

بر همین اساس کانون جهانگردی و اتومبیلرانی طی سال‌های اخیر، پیگیر مساله حذف پلاک گذر موقت و آزادسازی تردد با پلاک بین‌المللی در ایران بوده است و حالا پس از پیگیری‌های این سازمان و با تایید معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری، موضوع بلامانع‌بودن ورود وسایل نقلیه با پلاک بین‌المللی به کشور در فروردین‌ماه ۱۴۰۳ توسط رئیس پلیس راهور فراجا به تمام واحدهای ذی‌ربط ابلاغ و به اجرا گذاشته شده است.

مدیر روابط عمومی کانون جهانگردی و گردشگری اجرای طرح تسهیل تردد خودروهای خارجی در ایران را در راستای تحقق اهداف دولت سیزدهم و اولویت‌های تحولی حوزه گردشگری دانست و گفت: هم اکنون ورود موقت وسایل‌نقلیه موتوری مسافران و گردشگران خارجی با پلاک بین‌المللی به ایران بلامانع است. فقط خودروهایی که بدون پلاک بین‌المللی قصد ورود به کشور را دارند، باید در مبادی ورودی پلاک‌گذر موقت دریافت کنند.

به گفته شریفی، در سال های اخیر سفر زمینی با وسایل نقلیه شخصی یکی از عناصر مورد علاقه و انگیزه‌های گردشگران دنیاست. از این‌ رو، تسهیل تردد بین‌المللی وسایل نقلیه مسافران و گردشگران خارجی می‌تواند به رشد گردشگری ورودی و افزایش سهم آن در شاخص‌های اشتغال‌زایی و اقتصادی به‌ویژه تولید ناخالص داخلی موثر باشد.

چگونه با خودرو شخصی به خارج از ایران سفر کنیم؟

مجوز ورود خودرو با پلاک بین المللی به ایران در حالی صورت می گیرد که این براساس کنوانسیون ۱۹۴۹ که اکثریت کشورهای جهان آن را تایید کرده‌اند، ۹۸ کشور نیز تاکنون پلاک بین‌المللی ایران را تایید کرده‌اند و امکان ورود خودروهای شخصی ایرانی به این کشورها فراهم است.

تا کنون خودروهای شخصی سفرهای متعددی از ایران به کشورهای همسایه مانند ترکیه، ترکمنستان، ارمنستان، آذربایجان، عربستان‌ سعودی، یمن، بحرین، قطر، امارات‌متحده عربی، کویت و اردن صورت گرفته است علاوه‌بر این، سوریه و تاجیکستان، پلاک بین‌المللی ایران را به رسمیت می‌شناسند و مسافران ایرانی زیادی را به مرزهای خود جذب می‌کنند.

اسفندماه سال گذشته نیز مدیر صدور اسناد و مدارک بین‌المللی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، درباره تردد با خودرو شخصی در کشورهای خارجی توضیح داد که به جز گواهینامه، برای سفر زمینی بین‌المللی با خودرو به دفترچه مالکیت وسیله‌ نقلیه و ترجمه اطلاعات راننده و خودرو نیاز است بر این اساس برای کسی که سفر زمینی با خودرو انجام می‌دهد، علاوه‌ بر گواهینامه، مدارک خودرو هم باید بین‌المللی شود و برای گرفتن پلاک بین‌المللی و دفترچه مالکیت خودرو باید « پروانه خروج بین‌المللی» ارائه شود.

پلاک بین‌المللی فقط یک بار صادر می‌شود

به گفته حوریوش عسکگری مدیر صدور اسناد و مدارک بین‌المللی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، این پروانه را از تمام گمرکات اجرایی حتی در مرز می‌توان دریافت کرد. پس از دریافت پروانه خروج معتبر، به همراه گذرنامه و سند مالکیت خودرو می‌توان به دفاتر کانون مراجعه کرد تا دفترچه خودرو تهیه شود و اگر کسی با وسیله نقلیه شخص دیگری قصد خروج از کشور را دارد، باید حتما وکالت خروج از کشور را از دفترخانه دریافت کند تا دفترچه مالکیت صادر شود.

وی با تاکید بر اینکه پلاک بین‌المللی فقط یک بار صادر می‌شود و قائل به شماره شاسی خودرو است، اضافه کرد: اما دفترچه مالکیت خودرو و برچسب رهگیری هر کدام، یک سال اعتبار دارد.‌

به گفته مدیر صدور اسناد و مدارک بین‌المللی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، علاوه‌بر این‌ها به برچسب تردد (TRACKING TAG) نیاز است که روی خودرو الصاق می‌شود و دارای شناسه ایران (IR) و QR code است که تمام اطلاعات راننده و دفترچه مالکیت در آن قرار دارد. این مورد برای کنترل گمرک و پلیس مرزی، ضروری است.

عسگری همچنین توصیه کرد پیش‌ از سفر به دیگر کشورها، ‌حتما مقررات تردد با خودرو، بررسی شود البته سندی که ایران صادر می‌کند در تمام کشورها، اعتبار دارد، اما برخی کشورها برای ورود با خودرو، الزام‌هایی را تعیین کرده‌اند. برای نمونه، ما با امارات مرز زمینی نداریم و اتومبیل‌ها از طریق کشتی به این کشور منتقل می‌شود و برای اینکه خودرو از کشتی خارج شود، داشتن کارنه‌دوپاساژ الزامی است. یا از مرز میرجاوه به سمت پاکستان که تردد کشنده‌های تریلر بسیار انجام می‌شود، باید چنین سندی همراه راننده‌ها باشد.

کد خبر 145108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha