علت سوراخ شدن رادیاتور خودرو چیست؟ + ۸ دلیل سوراخ شدن رادیاتور خودرو

سوراخ شدن رادیاتور یکی از مسائل مربوط به موتور خودرو است که کم و بیش برای بسیاری از افراد ممکن است پیش آمده باشد. در واقع گرم شدن یا سرد شدن بیش از حد رادیاتور موجب ایجاد مشکلاتی می‌شود که ممکن است خسارات سنگینی را در پی داشته باشد و یکی از این مشکلات سوراخ شدن رادیاتور است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، رادیاتور یکی از اصلی‌ترین قطعات موتور خودرو است که مسئولیت خنک کردن موتور را بر عهده دارد. رادیاتور دارای لوله‌های نازکی است که با چرخش آب اطراف موتور حرارت و گرمای موتور را می‌گیرد و به سمت رادیاتور برمی‌گردد و با برخورد با هوای خنک، مایع خنک‌کننده نیز خنک می‌شود. در کل رادیاتور در قسمت جلویی موتور خودرو نصب می‌شود تا تماس بیشتری با هوای آزاد داشته باشد و بهتر بتواند عمل خنک کردن را انجام دهد.

اما یکی از نکات مهمی که در سلامت رادیاتور خودروها بسیار حائز اهمیت است وجود دمای رادیاتور در یک بازه‌ی خاص است و اگر برخلاف این موضوع اتفاق بیفتد ممکن است که رادیاتور خودرو شما سوراخ شود و هزینه گزافی برای تعمیر و تعویض روی دست شما بگذارد .اما به غیر از اهمیت دما در خرابی رادیاتور، سایر علت‌هایی که باعث سوراخ شدن رادیاتور خودرو می شود چیست؟

بروز انفجار در رادیاتور

انفجار در رادیاتور ممکن است به دلایل مختلفی مانند وارد شدن فشار بسیار زیاد بخار آب، مسدود شدن مجرای آب و یا حتی عدم استفاده از ضد یخ استاندارد و مناسب صورت پذیرد. وقتی به چنین دلایلی در رادیاتور خودرو انفجار اتفاق می‌افتد اجزا و قطعات آن تحت تاثیر قرار می‌گیرند و ممکن است دچار شکستگی شده یا سوراخ شوند. در صورتی که بعد از انفجار در رادیاتور شاهد نشتی مایع خنک‌کننده یا کم کردن بیش از حد آب رادیاتور بودید باید سریعا به آن رسیدگی کنید.

تصادف یا برخورد اشیاء خارجی با رادیاتور خودرو

رادیاتور خودرو باید در تماس با هوای آزاد باشد به همین جهت در جلوترین قسمت موتور قرار می‌گیرد اما اگر ضربه‌ای به جلوی ماشین یا کاپوت وارد شود اولین قطعه‌ای که آسیب می‌بیند رادیاتور است. همچنین اگر با ماشین در مسیرهای ناهموار و سخت رانندگی کنید یا حتی اگر با سرعت بالای ۱۰۰ km/h برانید احتمال برخورد اشیاء تیز یا سنگ و ریگ با رادیاتور بالاتر است و باعث سوراخ شدن رادیاتور می‌شود.

زنگ زدگی، خوردگی یا پوسیدگی در رادیاتور

رادیاتور خودرو در معرض تماس با آب یا هوا دچار زنگ‌زدگی می‌شوند و هر باری که زنگ می‌زند یک لایه از دیواره‌ی داخلی رادیاتور از بین می‌رود. وقتی این زنگ زدن ادامه پیدا کند در طولانی مدت شاهد ضعیف شدن بدنه‌ی رادیاتور و در نهایت سوراخ شدن آن خواهیم بود. همچنین در صورت استفاده از آب رادیاتور نامناسب که سختی و املاح بالایی دارد در طولانی مدت این املاح در رادیاتور رسوب می‌کند و باعث ایجاد خوردگی و پوسیدگی در رادیاتور می‌شوند که در نهایت منجر به سوراخ شدن رادیاتور خواهد شد.

یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از زنگ زدن رادیاتور ماشین استفاده از محلول ضدزنگ و ضد خوردگی رادیاتور ایستاب است. این محلول با فرمولاسیون قوی و متفاوت با ایجاد یک لایه فیلم نازک روی سطوح سیستم گردش آب (رادیاتور)، از آن در مقابل خوردگی محافظت می‌کند. این محصول نه تنها سیستم خنک‌کننده اتومبیل شما را در برابر زنگ زدگی و خوردگی محافظت می‌کند بلکه مانع از ایجاد رسوب می‌شود و به نوعی نقش محافظ و کاهش ریسک خرابی را دارد.

انسداد مجرای آب رادیاتور

انسداد مجرای آب در رادیاتور باعث می‌شود آب به خوبی نتواند در سیستم خنک‌کننده‌ی خودرو گردش کند و تجمع بیش از حد آب در رادیاتور سبب بالا رفتن قابل توجه دما می‌شود و این امر سوراخ شدن بدنه‌ی رادیاتور را به دنبال دارد.

یخ زدن مایعات داخل رادیاتور

اگر شما در فصل زمستان از ضدیخ مناسب استفاده نکنید این مایعات در داخل رادیاتور یخ می‌زند و همین باعث سوراخ شدن رادیاتور خودرو می‌شود. مدت زمان استاندارد برای تعویض ضدیخ در ماشین‌های امروزی حدود یک سال است که بسته به نوع آب رادیات این مدت کمی کمتر یا بیشتر می‌شود. اگر شما در موقع مشخص مایع خنک‌کننده را تعویض نکنید در طول سرمای زمستان با چالش یخ زدن آب رادیاتور و ایجاد سوراخ در بدنه‌ی رادیاتور روبرو می‌شوید.

هواگیری نامناسب

اگر به درب رادیاتور خودرو توجه کنید روی آن نوشته شده که هواگیری مناسب برای رادیاتور خودرو جهت عملکرد بهتر آن لازم است. یکی از مشکلاتی که ممکن است در اثر هواگیری نادرست برای رادیاتور اتفاق بیافتد فشار بیش از حد به رادیاتور و سوراخ شدن آن است.

خراب شدن ترموستات

ترموستات نقش بسیار مهمی در متعادل‌سازی دمای رادیاتور خودرو بر عهده دارد. اگر این قطعه آسیب ببیند رادیاتور خودرو به خوبی خنک نشده و فقط در دمای بالا کار می‌کند که همین امر موجب سوراخ شدن رادیاتور می‌شود.

نکته پایانی این که در صورت سوراخ شدن رادیاتور خودرو ابتدا دلیل آن را یافته و سپس با استفاده از نشت گیر رادیاتور که بالاتر معرفی شد (برای سوراخ کوچک‌تر از ۸/۰ میلیمتر) نشتی آن را برطرف کنید. در صورت رفع نشدن مشکل یا برای منافذ بزرگتر، باید به سرعت به تعمیرگاه‌های معتبر مراجعه کنید.

کد خبر 145463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha