معرفی خودرو سایپا آریا +زمان عرضه آریا مشخص شد!

سایپا آریا، کراس اوور جدید ایرانی، در سال ۱۴۰۳ وارد خط تولید انبوه خواهد شد. در این گزارش به بررسی اطلاعاتی خواهیم پرداخت که تا کنون از طراحی داخلی و خارجی، پیشرانه و آپشن‌های سایپا آریا منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در بهمن ماه سال ۱۳۹۸، سایپا با رونمایی از آریا، اولین کراس‌اوور ملی خود، گامی بزرگ در جهت تکمیل سبد محصولات و پاسخگویی به نیاز بازار برداشت. این خودرو که بر روی پلتفرم جدید SP۱۰۰ سایپا توسعه یافته، از نظر طراحی، فنی و امکاناتی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و رقیبی جدی برای سایر کراس‌اوورهای موجود در بازار ایران محسوب می‌شود.

پروژه تولید خودرو آریا در زمان روی کار آمدن مدیرعامل جدید گروه سایپا یعنی آقای تیموری، به دلایل متعددی متوقف شد و برنامه عرضه سایپا آریا با موتور ۸ سوپاپه توربو مشابه شاهین، موقتاً از دستور کار خارج گردید. طبق نتیجه گیری‌ها در اجلاس سایپا، تصمیم بر آن شد تا این خودرو نه به عنوان یک رقیب برای شاهین و با پیشرانه یکسان، بلکه با موتوری جدید و کابین نوآورانه تولید و عرضه شود.

در راستای احیای خودرو آریا، کمپانی‌های چینی DAE و چانگان امور ساخت و بهینه سازی موتور، گیربکس، بخش الکتریکی و تریم‌های داخلی ماشین آریا سایپا را عهده‌دار خواهند شد. به عبارت دیگر، به نظر می‌رسد خودرویی با سیستم داخلی چینی و جامه ایرانی به بازار عرضه شود و باید ببینیم وضعیت رقابت، توزیع و عرضه قطعات این خودرو چگونه خواهد بود. در این گزارش به بررسی اطلاعاتی خواهیم پرداخت که تا کنون از طراحی داخلی و خارجی، پیشرانه و آپشن‌های سایپا آریا منتشر شده است.

آشنایی با خودرو سایپا آریا

145482 - سایپا آریا؛ خودروی آریا؛ ماشین آریا سایپا؛ سایپا آریا با موتور میتسوبیشی

در اولین قدم بررسی سایپا آریا، با پلتفرم آن شروع می‌کنیم. مگاپلتفرم SP۱۰۰ سایپا، یک بیس چند منظوره است که بر اساس بیس تویوتا یاریس ۲۰۰۸ و برای توسعه نسل جدیدی از محصولات سایپا طراحی شده. این پلتفرم با قابلیت انعطاف‌پذیری بالا، پتانسیلش را دارد که برای تولید طیف وسیعی از خودروها در کلاس سدان، هاچ‌بک‌، کراس‌اوور و حتی خودروهای تجاری سبک مورد استفاده قرار بگیرد.

پلتفرم SP۱۰۰ سایپا بر روی معماری دیفرانسیل جلو (FWD) ساخته شده است و از سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و سیستم تعلیق چند اتصالی در عقب بهره می‌برد. این بیس به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند از پیشرانه‌های مختلف بنزینی و دیزلی، گیربکس‌های دستی و اتوماتیک و همچنین سیستم‌های هیبریدی و برقی پشتیبانی کند.

اولین محصولی که بر روی این پلتفرم ساخته شد، سدان سایپا شاهین بود. این خودرو در سال ۱۳۹۹ به بازار عرضه شد و توانست به دلیل طراحی ظاهری زیبا، کابین جادار و امکانات رفاهی متعدد، به محبوبیت قابل توجهی در بین مشتریان ایرانی دست پیدا کند. در مقاله بررسی تخصصی خودرو شاهین، به طور مفصل به این خودرو پرداخته‌ایم.

حالا دومین محصولی که قرار است بر روی پلتفرم SP۱۰۰ عرضه شود، کراس‌اوور سایپا آریا است. درحال حاضر تعداد ۳۵ دستگاه خودرو آریا در فرایند تست‌های فنی و ایمنی هستند و پیش بینی می‌شود که جدیدترین فرزند سایپا در اواخر سال ۱۴۰۳ به تولید انبوه برسد. به گفته سخنگوی سایپا، خودروی آریا در دو تیپ  پایه S و آپشنال G تولید خواهد شد.

بررسی طراحی خودروی آریا؛ کراس اوور جدید ایرانی یا نسخه قدبلند شاهین؟

145482 - سایپا آریا؛ خودروی آریا؛ ماشین آریا سایپا؛ سایپا آریا با موتور میتسوبیشی

در اولین نگاه به ظاهر ماشین آریا، به جرأت می‌توان گفت چهره آریا تقریباً همان شاهین است که در قالب یک کراس اوور با قامتی بلندتر و خطوطی اندک متفاوت عرضه شده تا جلوه خشن‌تر و اسپرت‌تری در مقایسه با شاهین داشته باشد. این طراحی، احتمالاً برای نسل جوان مشتریان جذاب‌تر خواهد بود. زاویه جلوی آریا به جز افزایش چند خط دینامیک، تفاوت چندانی با شاهین ندارد و گرافیک چراغ‌ها نیز تغییری به خود ندیده است. به نظر می‌رسد طراحان سایپا برای قسمت دماغه و جلوپنجره آریا، از مرسدس بنز GLA۴۵ AMGالهام گرفته باشند. به علاوه افزوده شدن زه‌ پلاستیک مشکی در بخش گلگیرها، تزئینات روی در جلو، روف رک و مه شکن‌ها (که احتمالاً از ساندرو استپ‌وی ایده برداری شده) نیز چهره اندک متفاوتی در مقایسه با سایر محصولات سایپا به خودرو آریا بخشیده‌اند.

با این حال، همچنان تغییر خاصی در زوایای جانبی و پشتی ماشین آریا سایپا مشاهده نمی‌کنیم که بتوانیم آن را یک «نوآوری» در طراحی بنامیم. مشکلات ناهمخوانی شیب زاویه جلوی خودرو و انحنای جوانب، همچنان پابرجاست و ایراداتی که به شاهین (و حتی اطلس) وارد بود، می‌تواند به ساختار ظاهری آریا نیز گرفته شود. با این حال نکته‌هایی از جمله استفاده از رینگ‌های بزرگتر و ریخت جدید سپرها، می‌توانند آریا را به عنوان یک کراس اوور ایرانی جذاب در بازار جا بیندازند.

کابین خودروی آریا

145482 - سایپا آریا؛ خودروی آریا؛ ماشین آریا سایپا؛ سایپا آریا با موتور میتسوبیشی

از قرائن و رونمایی‌های انجام شده از ماشین آریا سایپا، چنین به نظر می‌آید که سایپا حرکت‌هایی برای رفع شکایت‌های همیشگی از طراحی بی‌روح، کیفیت پایین متریال کابین و ارگونومی صندلی و داشبورد زده باشد.

145482 - سایپا آریا؛ خودروی آریا؛ ماشین آریا سایپا؛ سایپا آریا با موتور میتسوبیشی

هنوز برای قضاوت درباره ارگونومی و صندلی‌های آریا اطلاعات کافی از این خودرو منتشر نشده است اما المان‌هایی از جمله گرافیک صفحه آمپر پشت فرمان و استفاده از نمایشگر مرکزی و فرمان D-Cut مجهز به کلید کنترل، تا حدودی نوید از تجربه‌ای راضی کننده در کابین یک خودروی رده متوسط ایرانی می‌دهند.

پیشرانه آریا سایپا

در خبرهای قبلی شنیده بودیم که سایپا آریا، کراس‌اوور جدید این شرکت، به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو مشابه شاهین مجهز خواهد شد. اما طبق جدیدترین اخبار، سایپا تصمیم گرفته است تا از یک پیشرانه ۲ لیتری وارداتی برای این خودرو استفاده کند.

این پیشرانه جدید که تحت لیسانس میتسوبیشی ژاپن ساخته شده، مدل ارتقا یافته سری ۴G۹۴ این شرکت است و در حال حاضر توسط کمپانی DAE در چین با نام ۴J۲۰V تولید می‌شود.

پیشرانه ۲ لیتری آریا از نوع تنفس طبیعی است و با ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ مجهز به فناوری زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (VVT) عمل می‌کند. این پیشرانه در نسخه MPi  خود، قادر به تولید ۱۴۴ اسب بخار قدرت و ۱۸۸ نیوتن متر گشتاور خواهد بود. وظیفه انتقال قدرت تولیدی این پیشرانه به چرخ‌های جلو بر عهده یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته است.

با اینکه هنوز اطلاعات دقیقی از عملکرد این پیشرانه جدید در آریا منتشر نشده، اما می‌توان انتظار داشت که به دلیل حجم بالاتر و تنفس طبیعی بودن، گشتاور و کشش بیشتری نسبت به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو شاهین داشته باشد. همچنین، مصرف سوخت احتمالا در این نسخه به دلیل تنفس طبیعی بودن، پایین‌تر خواهد بود.

پلتفرم ماشین سایپا آریا با هدف ارائه خودرویی لوکس و مجهز به بازار عرضه شده، اما چالش‌هایی نیز در این مسیر وجود دارند. یکی از این مشکلات، راندمان پیشرانه M۱۵TC است که با وجود توان رقابتی در برابر موتورهای تنفس طبیعی با حجم مشابه، قادر به رقابت با موتورهای ۱.۵ لیتری توربو نیست و انتظارات از یک پیشرانه را به طور کامل برآورده نمی‌کند. این مسئله به ویژه برای خریدارانی که به دنبال عملکرد بهتر هستند و انتظار بالاتری دارند، مطرح است. البته با عرضه موتور جدید، این مشکل تا حدی رفع خواهد شد.

مسئله دیگر، کمبود برخی از آپشن‌های امنیتی نظیر سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) است. این نقیصه به ویژه در خودروهای هاچ‌بک کراس با مرکز ثقل بالاتر که فرمان‌پذیری ضعیف‌تری دارند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. انتظار می‌رود با افزودن این گزینه‌های امنیتی، مشکلات فرمان‌پذیری و ایمنی آریا بهبود یابد.

در جدول مشخصات فنی سایپا آریا زیر می‌توانید نگاهی به مشخصات سایپا آریا با موتور میتسوبیشی داشته باشید.

تنفس موتور

تنفس طبیعی

حداکثر قدرت

۱۴۴ اسب بخار در ۵۰۰۰ دور در دقیقه

حداکثر گشتاور

۱۸۰ نیوتن متر در ۱۶۰۰ دور در دقیقه

گیربکس

پنج سرعته دستی یا شش سرعته اتوماتیک

حداکثر سرعت

۱۹۰ کیلومتر در ساعت

شتاب

۱۱ ثانیه

مصرف بنزین

۶ لیتر در هر صد کیلومتر

امکانات ماشین سایپا آریا جدید

145482 - سایپا آریا؛ خودروی آریا؛ ماشین آریا سایپا؛ سایپا آریا با موتور میتسوبیشی

خودروی آریا از گروه خودروسازی سایپا با امکانات قابل توجهی روانه بازار می‌شود. در جدول زیر، آپشن‌های خودروی آریا که به صورت کامل درتیپ آپشنال G عرضه خواهند شد را مشاهده می‌کنید.

امکانات ایمنی و ترمز

دو ایربگ؛ ترمزهای دیسکی در جلو و عقب - ترمز ضد قفل ABS - توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD - ترمز کمکی اضطراری BAS - سیستم کنترل الکترونیکی پایداری - سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی و سیستم کمکی حرکت در سراشیبی

سیستم مالتی مدیا

مجهز به نمایشگر هفت اینچی – صفحه نمایش ۱۰ اینچی آندروید در مدل لوکس و سوپرلوکس

سایر آپشن‌ها

سانروف - تریم داخلی با روکش چرم - کنترل سیستم صوتی از روی فرمان - سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک - سیستم کمکی برقی فرمان - ورود و استارت بدون کلید - سنسور نور و چراغ‌های اتوماتیک - صندلی‌های تاشو عقب - سیستم کنترل فشار باد تایرها - نمایشگر لمسی – بلوتوث - دوربین عقب

قیمت آریا سایپا چگونه خواهد بود؟

سایپا آریا، کراس‌اوور ملی که در بهمن ۹۸ رونمایی شد، هنوز در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد. قیمت نهایی و تاریخ عرضه خودرو آریا هنوز به طور قطعی مشخص نشده و همین موضوع، گمانه‌زنی‌ها را پیرامون رقبای آن در بازار داغ کرده است. با توجه به کلاس‌بندی آریا و رده قیمتی بالقوه آن، می‌توان حدس زد که رقبای اصلی سایپا آریا در میان کراس‌اوورهای کامپکت بازار حضور دارند. از جمله این رقبا می‌توان به ام وی ام X۲۲، برلیانس C۳ و چانگان CS۳۵ اشاره کرد.

دو رقیب آخر مدتی است که از خط تولید در ایران خارج شده‌اند، اما ام وی ام X۲۲ با آپشن‌های جدید و به‌روزرسانی شده، همچنان در بازار حضور دارد. طراحی جذاب، آپشن‌های کافی و کابین جادار، از نقاط قوت این خودرو چینی محسوب می‌شوند.

با این حال، آریا نیز نقاط قوت خود را دارد. گشتاور مناسب حاصل از پیشرانه توربو و احتمال قیمت‌گذاری مناسب‌تر، می‌تواند این خودرو را به گزینه‌ای جذاب برای خریداران تبدیل کند.

البته تحقق این امر به ارائه نسخه‌های کامل‌تر آریا، مطابق با وعده‌های سایپا، بستگی دارد. تجهیز به آپشن‌های پیش‌بینی شده و پیشرانه جدید تیوان، می‌تواند قدرت رقابت آریا را به طور قابل توجهی افزایش دهد. در غیر این صورت، سایپا برای تصاحب سهم قابل توجهی از بازار در این رده شلوغ، چاره‌ای جز قیمت‌گذاری رقابتی و ارائه مزایای بیشتر به مشتریان نخواهد داشت./

کد خبر 145482

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha