آمار فرسودگی وانت بارها، کامیونت ها و کشنده های کشور اعلام شد!

ناوگان فرسوده و کمبود ناوگان، قصه تکراری سال‌های طولانی صنعت حمل‌ونقل کشور است صنعتی که نقش ویژه ای در اقتصاد کشور دارد اما به دلیل مشکلاتی چون تورم بالا و تعرفه‌های گزاف واردات خودرو و قیمت های نجومی مدت هاست به رغم وعده ها و برنامه ریزی دست اندارکاران با چالش جدی روبرو است و با وجود فرسودگی بالا، عملا نوسازی ناوگان را از عهده بسیاری از رانندگان خارج کرده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، ارزیابی ها نشان می دهد که ناوگان جاده ای با جابه جایی ۹۲ درصد از بار زمینی نقش بسیار ویژه ای در حمل و نقل کشور دارد، اما به دلیل فرسودگی بالا، مشکلات عدیده ای از جمله افزایش مصرف سوخت، انتشار گازهای آلاینده و نیز کاهش ایمنی در جاده ها به وجود آورده است. از این رو در سال های اخیر طرح های نوسازی متعددی برای نوسازی این ناوگان از جمله طرح نوسازی ۶۵ هزار دستگاه کامیون و کشنده بالای ۱۰ تُن با سن بالاتر از ۳۵ سال و طرح جایگزینی و نوسازی ناوگان حمل ونقل درون شهری و برون شهری به تصویب رسیده است اما آمارها حاکی از آن است که در هر دو طرح عملکرد بسیار ضعیفی رقم خورده است.

بیشتر بخوانید: با ۱۰ کامیون قوی دنیا آشنا شوید

آذر سال گذشته سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کرد نیمی از حدود ۴۰۰ هزار کامیون موجود و فعال در شبکه جاده‌ای، فرسوده هستند و تردد با این ناوگان مستهلک هزینه سوخت و آلایندگی را تا چند برابر افزایش داده است.

وعده نوسازی ۸ هزار کامیون و کشنده تا پایان بهار امسال محقق شد؟

با توجه به چنین شرایطی در ناوگان حمل بار، رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در ماههای پایانی سال گذشته از برنامه ۵ ساله این ستاد برای نوسازی نیمی از ناوگان فرسوده خبر داد و گفت: طبق پیش بینی ها ۸ هزار کامیون و کشنده تا پایان بهار ۱۴۰۳ نوسازی می شود.

به فاصله کمی از اظهارات این مقام مسئول و همزمان با آغاز سال جدید وزیر راه و شهرسازی نیز یکی از مهمترین اولویت‌ های سال ۱۴۰۳ این وزارتخانه را توجه به بخش حمل و نقل و نوسازی این ناوگان در حوزه‌ های مختلف عنوان کرد.

اما با پایان یافتن بهار همچنان شاهد بازار پرتلاطم خودروهای تجاری هستیم که این بازار را به سمت رویارویی با مشکلات بیشتر سوق می‌دهد. از جمله آن‌که در سال‌های اخیر، خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین کشور به‌ رغم تمام نیازی که به آن‌ها وجود داشت، با جهش قیمتی همراه و از دسترس مشتریان خارج شدند. این افزایش قیمت‌ها که گاه ناشی از نوسانات ارزی و گاه ناشی از کمبود عرضه و عدم همخوانی بین عرضه و تقاضا است، باعث شده تا متقاضیان امکان خرید مدل‌های جدیدتر را نداشته باشند و دسترسی به این خودروها برای مصرف‌کننده نهایی بسیار کم شود.

همچنین بخوانید: بهترین کامیونت های بهمن دیزل کدامند؟

فرسودگی نیمی از کامیون و کشنده ها در کشور

مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل‌ونقل بار شهرداری‌های کشور نیز با صحه گذاری بر وضع موجود نوسازی در ناوگان جاده ای کشور، باز هم از فرسودگی نیمی از ناوگان کامیون ها و کشنده های بار در کشور خبر داد و می گوید: در سطح کشور ۶۹۰ هزار کامیون و کشنده نیز در حوزه حمل بار درون و برون شهری فعالند که ۴۹ درصد آنها فرسوده است.

به گفته سید محمدحسین سیف السادات، در حال حاضر ۴۵ درصد وانت‌بارها، ۳۰ درصد کامیونت ها و ۴۹ درصد کامیون و کشنده‌های فعال کشور فرسوده است.

آماری جالب از فرسودگی وانت بارها

وی با اشاره به اینکه تا پایان سال ۱۴۰۲ بیش از سه میلیون و ۸۵۰ هزار وسیله نقلیه حمل بار در کشور از سوی نیروی انتظامی شماره گذاری شده‌ بود، در مورد وضعیت موجود کیفیت خودروها گفت: بیش از دو میلیون و ۶۵۰ هزار وانت‌بار در کشور در حال فعالیت هستند که عمر ۴۵ درصد این وانت‌بارها بیش از ۱۵ سال و فرسوده اند. همچنین بیش از ۵۰۷ هزار کامیونت در سطح کشور فعالیت دارند که ۳۰ درصد این کامیونت‌ها نیز فرسوده‌ است.

بیشتر بخوانید: بهترین وانت ها در ایران

با وجود وعده های مسئولان، آمارها نشان می دهد که همچنان نیمی از کامیون ها و کشنده های فعال در کشور فرسوده است و به گفته برخی کارشناسان کامیون‌هایی با عمر جنگ‌ جهانی دوم در جاده‌های ایران تردد می‌‍‌کنند که همن طور که اشاره شد تبعات سنگینی را برای کشور به همراه دارند؛ چالش بزرگی که از نگاه کارشناسان بیش از همه به قیمت سنگین کامیون ها و کشنده ها باز می گردد نه از سمت عرضه؛ معضلی که باعث کاهش تقاضا برای خرید و نوسازی ناوگان شده است.

کد خبر 145546

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha