تاکنون چند هزار نفر در طرح فروش عادی ایران خودرو ثبت‌نام کردند و چقدر پول بلوکه شد؟

زمان بلوکه کردن پول در طرح فروش جدید گروه صنعتی ایران خودرو در حالی به پایان رسید که حواشی این طرح مانند شایعه ثبت‌نام سه میلیون نفر یا بلوکه شدن دوازده میلیارد دلار پول همچنان ادامه دارد اما در واقعیت، چند هزار نفر در طرح فروش عادی ایران خودرو ثبت‌نام کردند و چه مقدار پول در بانک‌ها بلوکه شد؟

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، زمان بلوکه کردن پول در طرح پیش فروش ۱۲۰ هزار دستگاه از محصولات ایران خودرو که شامل خودروهای ری‌را، راناپلاس، پژو ۲۰۷ دستی و گروه محصولات تارا، سورن پلاس بنزینی، هایما، خودروی برقی لونا GRE و FAW Bestune NAT می‌شود به پایان خود رسید اما حواشی آن با افزایش بدون سند و مدرک و اطلاعات مکفی همچنان ادامه دارد و پروژه جدیدی برای ایجاد هجمه علیه خودروسازان شده است.

همچنین بخوانید: جدیدترین اخبار ثبت نام ایران خودرو ویژه مادران

ایران خودرو در ۱۸ مرداد ماه ۱۴۰۳ از آغاز طرح فروش خود خبر داد و اعلام کرد: نحوه ثبت درخواست متقاضیان ری‌را و برخی دیگر از محصولات خود در طرح‌های فروش فوق‌العاده و پیش فروش و آغاز اجرای طرح را نیز به زودی منتشر خواهد کرد.

در نخستین اطلاعیه آمده بود: "با توجه به تاکید کمیته خودرو و برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط ایران‌خودرو، با حفظ اولویت و تحویل خودروهای سامانه یکپارچه، این خودروساز در نظر دارد، برای اجرای طرح پیش‌فروش و فروش فوق‌العاده محصولات خود در چارچوب مصوبات شورای رقابت و دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری، نسبت به ثبت درخواست خرید متقاضیان اقدام کند.با توجه به این‌که افتتاح حساب وکالتی به مبلغ ۲۳۰ میلیون تومان، از الزامات شرکت در این طرح برای متقاضیان عادی است، به منظور ایجاد فرصت برابر، این شرکت مهلت یک هفته‌ای را برای افتتاح حساب وکالتی توسط متقاضیان عادی درنظر گرفته است. این طرح مشمول متقاضیان عادی، مشمولان طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و مشمولان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده است."

بر همین اساس، این خودروساز طرح ثبت درخواست خودرو ری‌را اولین خودرو کراس‌اوور(CUV) ملی و برخی دیگر از محصولات خود را آغاز کرد که اتفاقا بر جذابیت این طرح افزود. البته وجود خودرو ری‌را تنها یکی از عوامل استقبال از طرح فروش جدید بود و عوامل مهم دیگری مانند اختلاف قیمت کارخانه و بازار و حذف برخی پیش نیازهای دست و پاگیر نیز در افزایش استقبال از این طرح فروش موثر بود.

به هر حال طرح فروش ایران خودرو آغاز شد و در همان روزهای نخست اخباری از تعداد ثبت نام کنندگان و مبلغ عظیمی که در بانک‌ها بلوکه شده بود از سوی برخی رسانه‌ها منتشر شد که هر چند پایه و اساس درستی نداشت اما همین اطلاعات به بهانه‌ای برای سرکوفت به متقاضیان و تحقیر صنعت خودرو تبدیل شد و کل فضای مجازی کشور را در دست گرفت و هر کس بر مبنای همین اطلاعات شروع به تحلیل ماجرا کرد.

در این مدت طرح فروش ایران خودرو به دلایل فنی و سیستمی تمدید شد و در نهایت زمان اعلام شده برای بلوکه کردن پول به پایان رسید اما هنوز اطلاعات غلط پیشین مبنای اظهارات رسانه‌ای و تحلیل‌های اشتباه از بلوکه شدن ۱۲ میلیارد دلار پول در سیستم بانکی و ثبت نام ۳ میلیون نفر در طرح فروش ایران خودرو است!

چند هزار نفر در طرح فروش عادی ایران خودرو ثبت‌نام کردند؟

در ابتدا باید تاکید کنیم که طرح فروش ایران خودرو با وجود پایان مهلت زمان بلوکه کردن پول در سیستم بانکی، تا روز جمعه ۲ شهریورماه ۱۴۰۳ در سامانه ikcosales.ir ادامه دارد و تنها متقاضیان طرح عادی نیاز به مبلغ ۲۳۰ میلیون تومان پول بلوکه شده در سیستم بانکی دارند و متقاضیان طرح مادران و فرسوده بدون بلوکه کردن پول می‌توانند در طرح فروش ایران خودرو ثبت نام کنند.

بر اساس آخرین اطلاعاتی که به خبرنگار پرشین خودرو رسیده است، تا شب گذشته ۲۹ مردادماه ۱۴۰۳، یک میلیون نفر در طرح فروش عادی ایران خودرو ثبت نام کردند.

پیش نیاز ثبت نام این یک میلیون نفر نیز بلوکه کردن مبلغ ۲۳۰ میلیون تومان در سیستم بانکی کشور بود که دیگر زمان آن به پایان رسیده است.

با این ارقام که صحت آن تایید شده است به این نتیجه می‌رسیم که رقم ۱۲ میلیارد دلار پول بلوکه شده هر چند از نظر رسانه‌ای جذابیت زیادی دارد اما به ارقام واقعی حتی نزدیک هم نیست.

با وجود ثبت نام یک میلیون نفر و مسدودی ۲۳۰ میلیون تومان به ازای هر نفر به ۲۳۰ همت پول بلوکه شده نزد سیستم بانکی می‌رسیم که به حساب خودروساز نیز وارد نمی‌شود و تا پایان قرعه کشی نزد بانک خواهد بود.

با تبدیل ۲۳۰ همت به نرخ ارز با فرض قیمت ۶۰ هزار تومانی برای هر دلار آمریکا، مبلغی حدود ۳ میلیارد و ۸۳۳ میلیون دلار نزد سیستم بانکی کشور برای شرکت در طرح فروش ایران خودرو بلوکه شده است.

حواشی ایجاد شده اخیر حول محور فروش ایران خودرو، یک بار دیگر نشان داد وقتی آمار رسمی و لحظه‌ای از سوی مراجع قانونی منتشر نمی‌شود چه عواقبی دارد.

کد خبر 145805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha