آغاز معاملات خودرو در پلتفرم های آنلاین / معاملات خودرو با نظارت دولت ایمن می شود؟

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک از آغاز به کار معاملات خودرو در سکوهای الکترونیکی با محوریت بخش خصوصی خبر داد و گفت: سکوهای معاملات خودرویی با نظارت دولت و همکاری پلیس، شفاف و ایمن می شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، امین کلاهدوزان رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک، در مراسم رونمایی از دستاوردهای این مرکز که با حضور معاونت راهبردی قوه قضائیه، نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و اصحاب رسانه در محل  وزارت صمت برگزار شد، افزود: استعلام برخط وضعیت خودرو، جلوگیری از جعل امضا و انتقال امن پول از جمله مزایای معامله خودرو در سکوهای تجارت الکترونیکی مجاز است.

وی تاکید کرد: تمامی کسب‌وکارهای فعال خودرویی می‌توانند برای اخذ مجوز فعالیت در حوزه معامله آنلاین خودرو اقدام کنند.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک که در مراسم آغاز به کار معاملات خودرو در سکوهای بخش خصوصی و رونمایی از امکان برگزاری مزایده‌های اجرای ثبت قوه قضائیه در سامانه تدارکات الکترونیکی سخن می گفت، با اشاره به فرایند عملیاتی شدن معاملات خودرو در سکوهای الکترونیکی و مزیت های این طرح گفت: به منظور شفاف‌سازی و هوشمندسازی فرآیند معامله خودرو پاییز سال گذشته آیین نامه معاملات خودرو در سکوهای الکترونیکی بخش خصوصی به تصویب رسید و شیوه نامه آن ابلاغ شد.

کلاهدوزان با بیان این که خرید و فروش الکترونیکی خودرو در بستر سکوهای بخش خصوصی با همکاری مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، معاونت علمی ریاست جمهوری، معاونت راهبردی قوه قضاییه، امکان‌پذیر شده است، تاکید کرد: حضور سکوها و پلتفرم های آنلاین در بازار معاملات خودرو فرصت بسیار ارزشمندی است تا در راستای سیاست‌های دولت و مصوبات مجلس شورای اسلامی، خدمت رسانی به مردم تسهیل شود.

وی در ادامه به فرایند دعوت از سکوهای بخش خصوصی پرداخت و افزود: پس از تصویب آیین نامه از سکوهای بخش خصوصی دعوت شد که در این مرحله ۹ شرکت تقاضای خود را مطرح کردند که از این تعداد هم اکنون ۲ شرکت تست های مربوطه را پاس کرده اند و با کسب مجوز این دو پلتفرم در حوزه معامله آنلاین خودرو، از امروز به طور رسمی این سکو ها فعالیت خود را آغاز می کنند.

این مقام مسئول در مرکز توسعه تجارت الکترونیک تصریح کرد: این سکوها به هیچ عنوان انحصاری نخواهد بود  و محدودیتی برای ورود پلتفرم های جدید وجود ندارد. در واقع شرکت‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، کاملا با رویکرد بخش خصوصی کار می‌کنند و هیچگونه الزامی برای مشتریان وجود ندارد که حتما از این طریق معاملات خود را انجام دهند و معاملات خود را ثبت کنند؛ بلکه چنانچه تمایل داشته باشند همچنان به روش سنتی معاملات خودرویی خود را انجام دهند، الزام قانونی وجود ندارد که حتماً از طریق این سکوها ثبت‌ معامله داشته باشند.

کلاهدوزان در ادامه با اشاره به ظرفیت رشد و نوآوری در بازار الکترونیک گفت: به زودی شاهد حضور حداقل ۱۰ پلتفرم دیگر در کنار سکوهایی که امروز آغاز بکار می کنند خواهیم بود و نوآوری‌های جدیدی در حوزه بازار الکترونیک معرفی خواهد شد.

وی با تاکید بر ظرفیت رشد و نوآوری در این بخش و  مطالبه و نیاز مردمی برای استفاده از سرویس‌ها و خدمات بخش خصوصی ابراز امیداوری کرد: ظرف دو تا ۳ سال آینده، بازار معاملات برخط و الکترونیک خودرو، جزو بازارهای اصلی و شاخص حوزه تجارت الکترونیک کشور خواهد شد.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک هنر دولت را رفع موانع از فضای کسب‌وکارهای الکترونیک دانست و گفت: هرکجا که دولت از تصدی‌گری فاصله گرفته و به سمت سیاست‌گذاری و نظارت برود و  بخش خصوصی بتواند عملیات اجرایی و کسب و کار را انجام دهد، قطعا نفع آن برای کشور و مردم خواهد بود.

در ادامه این مراسم همچنین از امکان برگزاری مزایده‌های اجرای ثبت قوه قضائیه در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت نیز رونمایی شد.

 

شکایت قضایی و کلاهبرداری در معاملات خودرویی کاهش می یابد

صابر مهری نماینده معاونت راهبردی قوه قضاییه، با توجه به آغاز به کار معاملات خودرو در سکو چهای بخش خصوصی و امکان برگزاری مزایده‌های اجرای ثبت قوه‌ قضاییه در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) گفت: هم اکنون روزانه ۲ میلیون تردد در مجتمع‌های قضایی انجام می‌شود و بخش قابل توجهی از این ترددها امکان الکترونیکی‌ شدن دارند.

وی همچنین با اشاره به اینکه در طول سال ۱۰۰ هزار مزایده در کشور انجام می‌شود که مبلغ ریالی آن ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است، تاکید کرد: برخط شدن این مزایده‌ها می‌تواند تحولات خوبی را رقم بزند و شفاف‌سازی بیشتری را موجب شود.  

نماینده معاونت راهبردی قوه قضاییه در ادامه با بیان این که چالش اصلی در معاملات خودرو فقدان اطلاعات صحیح است، خاطر نشان کرد:  این سامانه امکان دسترسی و بررسی جزئیات و مشخصات فنی و انتظامی را برای خریدار امکان پذیر می کند.

مهری در پایان با اشاره به تاثیر انجام معاملات خودرو در سکو های الکترونیکی تصریح کرد: معاملات آنلاین خودرو سبب کاهش کلاهبرداری و شکایت های قضایی در خصوص معاملات خودرویی می شود.

کد خبر 145849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha