جولان فرصت طلبان و تولیدکنندگان زیر پله ای در بازار قطعه یدکی

رئیس کمیته قطعه یدکی انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور گفت: بوروکراسی در تامین مواد اولیه، بستری را برای جولان فرصت طلبان در عرصه قطعات قاچاق و تولیدات زیر پله‌ای قطعات فراهم کرده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، احمد رضا رعنایی در نشست خبری انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور که با حضور مدیران ستاد قاچاق کالا و ارز برگزار شد، ضمن اشاره به افزایش قاچاق قطعه یدکی در 2 تا 3 سال اخیر و صدمات ناشی از آن به کشور، افزود: متاسفانه هر ساله حجم زیادی از سرمایه ملی در تولید و عرضه قطعات غیر استاندارد از بین می رود.

وی تاکید کرد: در این جریان تولیدکنندگان و بازرگانان واقعی که تعهدشان عرضه کالاهای اصلی به بازار است با این شرایط در تنگنا قرار گرفته و به تدریج نسبت به تعهدات دل سرد می شوند و یا این بازی را واگذار می کنند.

 

گزارش تصویری این نشست را در این لینک ببینید



به گفته وی هم اکنون تامین نیاز بازار قطعه یکی به دلیل عدم نظارت به نفع مبادی غیر رسمی، قاچاقچیان و تولیدکنندگان زیر پله ای تمام شده است در حالی که دریافت مالیات و حقوق گمرکی می تواند عواید خوبی را به لحاظ درآمد برای دولت به همراه داشته باشد.

 

رعنایی



عضو هیات مدیره انجمن همگن قطعه سازان کشور در ادامه بلاتکلیفی در وزارت صمت و عدم وجود وزیر در وازتخانه مهم صنعت، معدن و تجارت را از عوامل موثر در تصمیم گیری مسئولان در ترخیص قطعات دانست و گفت: در حال حاضر بخش زیادی از قطعات یدکی اصلی از برندهای معتبر به دلیل موانعی چون تخصیص ارز و اعلام منشاء ارز در گمرک دپو شده است.

رعنایی افزود: البته برخی از واردکنندگان قطعه یدکی با اعتبار خود قطعاتی با برندهای معتبر را سفارش گذاری و وارد گمرکات کردند اما کماکان مشکل تخصیص ارز مانع از ترخیص این قطعات از گمرکات است.

وی گفت: باید هر چه سریعتر تصمیمی اتخاذ شود که این قطعات ترخیص شده و به دست تولیدکنندگان اصلی برسد و سرمایه ملی به کمک تولیدات داخلی بیاید.

وی در پایان با اشاره به اینکه هم اکنون حدود 60 درصد از قطعات یدکی موجود در بازار از طریق قاچاق و یا تولید زیر پله‌ای تامین می‌شود، افزایش عرضه قطعات یدکی غیر اصلی و با استاندارد پایین را موجب نارضایتی مردم و خریداران اعلام و خاطر نشان کرد: این شرایط همچنین موجب شده تا دولت به حقوق ناشی از واردات رسمی دست نیابد و دود این کار به چشم قطعه سازان و خودروسازان برود، چنانچه بر اساس آمار، قطعات ناایمن و بی کیفیت عامل بسیاری از تصادفات و حوادث خودرویی در کشور هستند.

 

کد خبر 126590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha