تامین نیاز آتی بازار دغدغه اصلی فروشندگان قطعه یدکی شد

در حالی گزارش ها حاکی از رشد بیش از 100 درصدی قیمت قطعه یدکی در بازار است که این موضوع با توجه به بی ثباتی بازار، روند صعودی نرخ ارز و مشکل واردات، دغدغه تامین و رفع نیاز بازار قطعه یدکی در ماههای آتی را دو چندان کرده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، این روزها رشد بی قید و بند نرخ دلار بیش از گذشته بر وضعیت بازار قطعه یدکی تاثیر گذاشته و بر بی ثباتی و گرانی در بازار قطعه یدکی دامن زده است.

کمبود و افزایش قیمت قطعات یدکی شرایطی را فراهم کرده که اکنون بسیاری از خودروهای دارای نقص فنی در سطح شهرها و جاده‌ها در حال تردد هستند و مالکان اینگونه خودروها به‌دلیل رشد هزینه قطعات و تعمیرات، از تعمیر اینگونه خودروها طفره می‌روند و مراجعه آنها به تعمیرگاه‌ها سخت شده است.

بازار قطعه یدکی که بیش از همه متاثر از اوضاع اقتصادی است در حالی در چند ماه اخیر با رشد نرخ تورم و نوسانات بازار سیر صعودی قیمت را در پیش گرفته است که به گفته فعالان بازار و فروشندگان این حوزه هر گونه توقع در خصوص کنترل قیمت در بازار قطعه یدکی در چنین شرایطی بی مورد است.

البته این موقعیت فضا را بیش از گذشته برای عرضه کنندگان قطعات دست دوم نیز مساعد کرده است چنانچه این روزها بسیاری از فعالان این صنف از داغ شدن بازار قطعات دست دوم و استوک می‌گویند که علاوه‌ بر تغییر الگوی مصرف، یقینا خطرات جدی را برای جامعه به همراه خواهد داشت.

در شرایطی نوسانات بازار ارز و کاهش عرضه بر رشد 100 درصدی قیمت قطعه یدکی و بازار دست دوم ها تاثیر گذاشته که به گفته سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو، با کاهش نرخ ارز و تامین به موقع مواد اولیه تولیدکنندگان و قطعات مورد نیاز، قیمت ها در بازار شکسته و با ایجاد بازار رقابت و فراوانی قطعات، نرخ قطعه یدکی نیز کاهش خواهد یافت.

تثبیت نرخ دلار بر شکست قیمت قطعه یدکی در بازار

مهدی کاظمی در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو عنوان کرد: در صورت تداوم مشکلات اقتصادی، رشد نرخ تورم و سیر صعودی بازار ارز، قیمت قطعه یدکی نیز افزایش بیشتری خواهد داشت.

 

قطعات خودرو



وی در عین حال معتقد است که میزان افزایش قیمت در قطعات یدکی از یک قطعه تا قطعه دیگر متفاوت است، وقتی یک نوع قطعه ای نیز در بازار کمیاب می‌شود، جهش قیمت بی‌رویه‌ای را تجربه می‌کند.

رشد قیمت قطعات ارتباطی به قیمت خودرو ندارد

وی همچنین بر خلاف بر اظهاراتی مبنی بر تاثیر افزایش قیمت خودرو بر قیمت قطعه یدکی در بازار گفت: قیمت قطعات یدکی ارتباطی به قیمت خودرو و گرانی در این بخش ندارد و صرفا با نرخ دلار محاسبه و عرضه می شود.

سخنگوی اتحادیه فروشندگان قطعه یدکی با اشاره به اینکه همچنان بازار قطعه یدکی با کمبود جدی روبرو نیست و امکان تامین نیاز داخلی وجود دارد، افزود: تمام نگرانی ها برای دو سه ماه آتی در بازار قطعه یدکی است که چنانچه فکری برای واردات قطعه و مشکلات تولیدکنندگان داخلی نشود بازار قطعه یدکی دچار آشفتگی در قیمت و کمبود شدید خواهد شد.

کاظمی در ادامه با توجه به حجم زیادی از قطعات دپو در گمرکات و دستور معاون اول رئیس جمهور مبنی بر تسریع در ترخیص کالاهای موجود در گمرکات، خاطر نشان کرد: ترخیص قطعات یدکی خودرو رسوب شده در گمرکات از مواردی است که دو سال قبل نیز پس از مشکلات واردکنندگان به دولت پیشنهاد شد تا تدابیری برای ترخیص هرچه سریعتر قطعات یدکی صورت گیرد که خوشبختانه این موضوع در همان زمان نتایج خوبی را به همراه داشت و موجب پی گیری مسئولان گمرک ایران و ارائه تمهیداتی جهت ترخیص درصدی از قطعات دپو از گمرکات شد و امروز نیز انتظار می رود با ابلاغ دولت هر چه سریعتر قطعات و مواد اولیه دپو در گمرک ترخیص شود.

نیاز 11 میلیارد دلاری بازار قطعه یدکی در کشور

وی در ادامه سهم واردات از بازار قطعات یدکی مورد نیاز داخل را بسیار پایین دانست و گفت: برآورد کارشناسان بازار قطعه یدکی حاکی از آن است که با توجه به تردد بیش از 22 میلیون خودرو در حوزه صنعتی، کشاورزی، سواری و باری در کشور، بازار قطعه یدکی حدود 11 میلیارد دلار قطعه یدکی نیاز دارد که اگر این رقم تامین شود هیچ زمان کمبودی در بازار قطعه یدکی نخواهیم داشت.

وی با اشاره به تاثیر شرایط کنونی ارز بر جریان واردات و ترخیص قطعات موجود در گمرکات، تاکید کرد: به طور قطع با ورود قطعات داخل گمرکات به بازار قطعه یدکی، قیمت قطعات افت و مشکل کمبود در بازار رفع خواهد شد.

مسئول رسیدگی به شکایات اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی در پایان به سهم قطعات ساخت داخل در بازار قطعه یدکی در کشور اشاره و خاطر نشان کرد: در سالهای اخیر سهم قطعات داخلی در بازار قطعه یدکی رشد زیادی داشته است و چنانچه در این شرایط مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان تامین نشود بازار قطعات یدکی با مشکلات جدی تری به لحاظ تامین قطعات داخلی روبرو خواهد شد. خبرنگار : زهرا حریری

کد خبر 127218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha