کد خبر 127747
۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳
رنو در صدد کاهش اضطراب پیمایش خودروهای برقی

رنو می داند که برای فروش بهتر خودروهای برقی خود نیاز به این دارد که از «اضطراب پیمایش» بکاهد. اما برای رسیدن به این هدف راه درازی در پیش دارد.

به گزارش پرشین خودرو، استیو تاملین، که یک نمایندگی فروش رنو در بریتانیا را اداره می کند می گوید امسال فروش رنو زوئی برقی با استقبال زیادی مواجه شده است که بخش مهمی از دلیل آن کم شدن اضطراب پیمایش است، به بیان دیگر مردم کمتر اضطراب پیدا می کنند که نکند باتری خودروی آنها به اندازه کافی دوام نیاورد و راننده را در بین راه جا بگذارد و به جایگاه بعدی شارژ باتری نرسد. [برای خودرو های برقی ها بالا گرفتن دبه بنزین کارساز نیست!] یعنی پیمایش به ازای هر بار شارژ باتری در خودروهای برقی بهبود خیلی زیادی نسبت به سابق پیدا کرده است.

رنو دستی به روی فناوری های باتری نسل سوم زوئی خود کشیده و الان به ازای هر بار شارژ این خودرو 250 مایل (حدود 400) کیلومتر طی می کند. مدل های قبلی فقط با هر بار شارژ 300 کیلومتر می پیمودند.


نمایندگی «مارتینز رنو و داچیا» در 65 کیلومتری لندن که مدیریت اجرایی آن بر عهده استیو تاملین است امسال فروش خوبی را تجربه کرده و تاملین می گوید: «اضطراب پیمایش رخت بربسته و همین که شما برای مشتری توضیح می دهید که روزانه چه طور با خودروهای برقی خود زندگی کنند، مشتریان به راحتی آن پی می برند و همین عامل باعث شده که فروش زوئی در سال جاری با رشد زیادی مواجه شود.»


رنو می گوید فروش زوئی در بریتانیا امسال دوبرابر شده و خودروهای گازوئیلی برنامه ریزی شده آن تا آخر سپتامبر امسال به فروش رسیده است (رشد 19 درصد سالیانه).

رنو برای آشنایی مشتریان با خودروهای برقی، 30 هزار نفر از پرسنل نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش را در سطح اروپا آموزش داده است.

دنیس لو وات Denis le Vot مدیر فروش رنو می گوید: «در ابتدای راه ما برای فروش خودروهای برقی با یک مانع ذهنی مواجه بودیم چون همیشه این به ذهن می رسید که نکند در راه بمانیم و شارژ باتری تمام شود. ما هم این درس را به خوبی یاد گرفتیم.»

با این حال بهبود پیمایش به ازای هر بار شارژ و آموزش به کارکنان نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش کافی نیست و راه طولانی در پیش است. نه تنها باتری خودرو گران است، هزینه های آن هم بالا است، هنوز تولید باتری خودروها به مقیاس اقتصادی نرسیده است و هنوز خودروهای برقی از مدل های همتا و همتراز بنزینی خودشان گران تر هستند. [هر چند تحقیقات نشان می دهد در دراز مدت به دلیل کمتر بودن هزینه نگهداری خودروهای برقی این قیمت بیشتر جبران می شود]. به بیان دقیق تر، خودروهای برقی از همتایان خود 20 تا 30 درصد گران تر هستند و حمایت های دولت ها در اروپا در این زمینه یکپارچه نیست برخی بیشتر اعتقاد دارند و برخی کمتر. متخصصان صنعت خودرو می گویند تا اواسط دهه 20 میلادی این اختلاف قیمت کاهش می یابد.

 

خودروهای برقی



«بین اند کامپنی» Bain & Company در گزارش ماه اکتبر خود نوشته اند: «اولین شرکتی که بتواند به این هدف نهایی -ارائه خودروهای برقی مقرون به صرفه بدون نیاز به سوبسید و یارانه- برسد دست بالا را در رقابت خواهد داشت.»

تا آن زمان خودروسازان مجبورند فروش خودروهای برقی را کنترل شده ادامه دهند و فقط به اندازه توانایی مالی خود محصول ارائه کنند والا باید از سود خود بزنند و به حاشیه سود کمتر قناعت کنند.

رویکرد رنو اتکا به یارانه های حکومتی و ارائه تخفیف به خودروهای برقی با ایجاد جایگاه های شارژ رایگان و آموزش کارکنان نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش است. حکومت فرانسه علاوه بر اختصاص یارانه به خودروهای برقی، طرح خروج خودروهای فرسوده هم به نفع خودروهای برقی اجرا می شود. همین سوبسیدها و حمایت های دولتی در فرانسه یک سوم قیمت یک خودروی زوئی یعنی حدود 11,500 یورو (حدود 13,600) را کاهش می دهند.

سوای موضوع فشارهای مالی و چالش های رفتار قدیمی و دیرینه ی مشتریان، رنو با یک چالش مهمتری هم رو به رو است و آن رقابت بسیار سخت در عرصه خودروهای برقی و رسیدن به آلایندگی صفر است.

با این که زوئی فروش خیلی خوبی پیدا کرده اما با فاصله زیادی بعد از تسلای مدل3 در مقام دوم فروش خودروهای برقی جهانی قرار دارد. ضمن آن که در آینه خود رقبایی مثل فولکس واگن، تویوتا و سایر خودروسازانی را می بیند که صدها میلیارد دلار سرمایه گذاری خود را به سمت گذار از خودروهای بنزینی هدایت کرده اند و مدل های بسیار متنوعی را عرضه می کنند.

با تخمین گروه «حمل و نقل و محیط زیست» که کمپینی برای سفرهای پاک راه اندازی کرده، فروش خودروهای برقی در اروپا در سال جاری نسبت به سال گذشته سه برابر خواهد شد. با این حال فروش خودروهای برقی از کل فقط 8 درصد است. جولیا پولیسکانووا Julia Poliscanova از گروه یاد شده می گوید: «آن چه امسال تغییر کرده مقدار یارانه اختصاص یافته به خودروهای برقی نبوده، بلکه این حقیقت است که خودروسازان سرمایه گذاری بیشتری انجام داده اند، مدل های با قیمت منطقی تر ارائه کرده اند که عملکرد (پیمایش، سرعت و شتاب) کافی دارند.»

با این وصف تا آینده قابل پیش بینی برای بهبود و گذار از بنزینی به برقی هنوز نیاز مبرم به ادامه سوبسیدها است.

ترنس کرتن Terrence Curtin مدیر عامل قطعه سازی TE Connectivity می گوید: «چه در چین باشد، و چه در هر جای دیگر، هنوز برای خودروهای برقی نیاز به احکام و حمایت های دولت باقی است.»

کشور نروژ نشان داده است که سوبسیدهای بزرگ برای خودروهای برقی مثل معافیت های مالیاتی و کاهش عوارض و کمک ها و یارانه ها واقعا مؤثر است و یک شهروند متوسط در این کشور بین سن های 30 تا 50 می تواند به راحتی به یک خودروی نیسان لیف دست پیدا کند.

اوف تور هکنبی Ulf Tore Hekneby مدیر هرالد ای. مولر در نروژ که نمایندگی فولکس واگن را اداره میکند می گوید 91 درصد از خودروهای آئودی و 58 درصد از محصولات فولکس در نروژ که امسال تا ماه سپتامبر فروخته شده اند برقی بوده اند. برای همین است که کشورهای دیگر اروپا هم در حال الگو برداری هستند.

برای مثال کشور آلمان هم سوبسید خودروهای برقی را به 6 هزار یورو افزایش داده است. در کشورهای دیگر اروپا که به اندازه فرانسه و آلمان اقتصاد قوی ندارند مثل کشورهای حوزه بالتیک نمی توان این همه سخاوت از دولت انتظار داشت. حتی در بهترین حالت هم این کشورها قادر به پرداخت سوبسیدی متناسب با خرید خودروهای برقی نیستند. برای مثال در کشور لاتویا، لیتوانیا و استونی در فصل دوم امسال (یعنی فصل بهار که انتظار می رود خودرو بهتر فروخته شود) فقط 191 دستگاه خودروی برقی فروخته شد در حالی که در نروژ به رقم 12,156 دستگاه رسید.

منبع: سایپا

کد خبر 127747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha