کد خبر 128210
۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
چرا ترامپ از تحریم بنزین منصرف شد؟

کشوری که ۱۴ سال پیش یکی از بزرگترین واردکنندگان بنزین بود و تحریم کنندگان گزینه تحریم را روی میز گذاشتند، امروز به کمک متخصصان داخلی صادرکننده بنزین شد و اینگونه بود که ترامپ گزینه تحریم بنزین را از روی میز برداشت.

به گزارش پرشین خودرو، 28 آبان سال 98 جلسه مهمی با حضور 2500 نفر از تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی در حضور امام خامنه‌‌ای برگزار گردید که نکات مهمی در باب تحریم و تولید در آن جلسه از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد.


شاه بیت سخنان رهبری در آن جلسه از این قرار بود که " این تحریم فعلاً خواهد بود؛ اینکه کسی امید ببندد به اینکه حالا یک سال دیگر، دو سال دیگر این تحریم تمام میشود، خیال باطل است، این تحریم حالاحالاها هست،کار اساسی مصون‌سازی اقتصاد کشور از آسیب دیدن از تحریم است، باید کاری کرد که ما در مقابل تحریم آسیب‌پذیر نباشیم. تولید بایستی در کشور پیشرفت پیدا کند؛علاج کار این است. راهبرد اساسی ما مصون‌سازی اقتصاد از تحریم است؛ آسیب‌ناپذیرکردن و در واقع مسلّح‌کردن انقلاب به سلاح تولید داخلی و اراده‌ی داخلی و مانند اینها. اگر توانستیم با تکیه‌ی بر توان داخلی، تحریم را بی‌اثر بکنیم، آن عامل تحریم‌کننده هم از تحریم دست برمیدارد؛ یعنی او هم وقتی فهمید تحریم فایده‌ای ندارد، از تحریم دست برمیدارد."

مقام معظم رهبری در همان جلسه وظایف متعددی را برای دستگاه های مختلف کشور در جهت حمایت از رونق تولید برشمردند، از جمله رسانه‌ها را به انعکاس وسیع و مناسب موفقیتهای تولیدگران فراخواندند و افزودند:رسانه البته از سر دلسوزی، برخی اشکالات را منعکس میکند که عیبی هم ندارد تا مسئولان اگر تلویزیون می‌بینند، بفهمند مشکلات کجاست؛ اما در کنار آن باید موفقیتهای عرصه‌های مختلف تولیدی را برای مردم بویژه جوانان بازگو کرد و با معرفی ظرفیتها به مشتاقان فعالیت تولیدی، مطالبات منطقی فعالان اقتصادی را نیز پیگیری کرد تا مسئولان به آنها توجه کنند.

امروز، که یک سال از آن جلسه مهم می گذرد و اقتصاد کشور درگیر تحولات گسترده شده است، گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم درپی آن آمده که در راستای امیدافزایی، نمونه های موفق در اقتصاد کشور که اتفاق افتاده و تحریم را بی اثر کرده، بازگو نماید. در این گزارش به نمونه موفق شکست تحریم بنزین اشاره می کنیم.

حدود 14 سال پیش بود که ایران به یکی از بزرگترین واردکنندگان بنزین جهان تبدیل شد. این مسئله موجب شد تا در تحریم‌های یک دهه پیش، دولتمردان کشورهای متخاصم غربی به ویژه آمریکا، روی تحریم واردات بنزین به ایران برای اعمال فشار مضاعف بر اقتصاد کشورمان و ایجاد نارضایتی اجتماعی حساب کنند. آنها حتی کاتالیست‌های مورد استفاده در فرآیند تولید بنزین در پالایشگاه‌های موجود را نیز تحریم کردند و هیچ‌گاه فکر نمی‌کردند که جوانان این مرز و بوم بتوانند هرچه را تحریم شده با تکیه بر توان داخلی بسازند و از سد تحریم‌ها عبور کنند.

غربی ها از سال 1387 یعنی پیش از آغاز تحریم‌های گسترده علیه کشورمان، در اولین اقدام خصمانه تحریمی علیه ایران در سالهای اخیر، فروش کاتالیست‌های مورد نیاز در تولید بنزین به ایران را تحریم کردند و پس از آن، موضوع فروش بنزین به ایران را در لیست تحریم‌ها قرار دادند تا از دریچه بنزین، به توان اقتصادی کشور ضربه بزنند و حتی موجبات نارضایتی‌های اجتماعی را در ایران فراهم کنند.

متخصصان ایرانی که در صنعت پالایش کشور با بی‌مهری و بدعهدی شرکت‌های خارجی مواجه بودند و تحریم‌های ظالمانه غرب نیز کار توسعه این صنعت را با مشکل مواجه کرده بود، با تکیه بر توان داخلی و معناکردن "ما می‌توانیم" ستاره درخشانی را در صنعت پالایش کشور به‌نام "ستاره خلیج فارس" ایجاد کردند تا در دور جدید تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران بعد از پاره کردن برجام، کشورهای متخاصم هیچ امیدی بر اعمال تحریم‌های بنزینی نداشته باشند؛ چرا که فهمیدند ایران با تکیه بر توان فنی داخلی توانسته از یک واردکننده بزرگ بنزین، به کشوری تبدیل شود که نه‌تنها نیاز روزانه خود را می‌تواند بدون دغدغه تأمین کند، بلکه یکی از کشورهای پرپتانسیل در زمینه صادرات بنزین شده است.

ترامپ که در ابتدای ریاست جمهوری خود، گزینه تحریم بنزینی را برای ایران هدفگذاری کرده بود، خیلی زود این گزینه را از میان گزینه های تحریمی خود کنار گذاشت چرا که تلاش بیش از ده ساله فرزندان این مرز و بوم، امید آمریکا به فشار از ناحیه بنزین را برای همیشه به یأس ابدی این کشور تبدیل کرد.

ایران امروز با تولید بیش از 115 میلیون لیتر بنزین در روز، نه تنها مشکلی در تامین مصرف داخل ندارد، بلکه یکی از فعال ترین کشورهای جهان در زمینه صادرات بنزین باکیفیت است. صادرات بنزین ایران به ونزوئلا طی سال جاری نه تنها کمک شایانی به تامین منابع ارزی و کالایی کشور کرده، بلکه در حوزه های سیاسی و دفاعی هم به صحنه قدرت نمایی ایران تبدیل شده است.

یکی از موضوعات دیگری که خودکفایی در تولید بنزین را باثبات‌تر و امید دشمنان به تحریم این فرآورده نفتی را کمرنگ‌تر کرده، بحث خودکفایی در تولید کاتالیست مورد نیاز در فرآیند تولید بنزین است. دستیابی به دانش ساخت این نوع از کاتالیست‌ها که در گذشته به‌صورت 100درصدی به کشور وارد می‌شد و در سال 87 طعم تحریمی آن را چشیدیم، به‌موازات تلاش برای افزایش ظرفیت تولید بنزین کشور، در برنامه شرکت‌های پژوهشی صنعت نفت قرار گرفت و توانستیم با موفقیت در تولید این کاتالیست و ریسک‌پذیری مسئولانه مدیران پالایشگاه ستاره خلیج فارس برای استفاده از کاتالیست ایرانی، امروز به انحصار آمریکا در تولید آن پایان دادیم و به دومین تولیدکننده کاتالیست‌های مورد استفاده در فرآیند تولید بنزین تبدیل شدیم.

موضوع بنزین که ترجمه عملی درونزایی و برونگرایی مورد تأکید در اقتصاد مقاومتی است، می تواند در سایر حوزه ها نیز به ظهور و بروز برسد، چرا که در موضوع بنزین، هم با تحریم تجهیزات و دانش مواجه بودیم، هم خارجی ها ما را تنها گذاشته بودند و هم یک کالای استراتژیک بود که نیاز روزانه مصرف مردم برای زندگی را دربرمی گرفت، وقتی در موضوعی با این درجه اهمیت توانستیم به بومی سازی دانش و خودکفایی دست یابیم و امروز در شرایط تحریم صادرات نفت، با اتکا به همین ظرفیت، ارزآوری چند میلیارد دلاری از محل فروش مازاد بنزین تولیدی داشته باشیم، چرا در سایر بخش ها نتوانیم؟ آیا مانعی بزرگتر از آنچه در موضوع بنزین پیش رو داشتیم، در سایر بخش ها داریم؟

موفقیت بنزینی کشور هنوز به پایان نرسیده و فرزندان متخصص این کشور در حال برنامه ریزی برای طراحی و ساخت نخستین پالایشگاه تمام ایرانی هستند که این پله از موفقیت در ادامه موفقیت های قبلی، هر چه بیشتر ایران را در این عرصه قدرتمندتر خواهد کرد و بنزینی که روزگاری پاشنه آشیل کشور بود، با تکیه و باور بر توان داخلی، امروز به نقطه قوت ایران اسلامی تبدیل شده است.

منبع: تسنیم

کد خبر 128210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha