کد خبر 128213
۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵
شرکت مترو تهران از یک فرصت مالی محروم می‌شود؟!

مدیر سرمایه گذاری شرکت مترو تهران با اشاره به مذاکره با سازمان برنامه و بودجه کشور جهت رایزنی با شورای اقتصاد برای کاهش خط مبنای جابجایی مسافر، گفت: در غیر این‌صورت ممکن است مترو از فرصت‌های مالی این ماده قانونی در سال ۹۹ محروم شود.

به گزارش پرشین خودرو، لیلا موسوی محولاتی  روز چهارشنبه از مذاکره با سازمان برنامه و بودجه کشور جهت رایزنی این سازمان با شورای اقتصاد برای کاهش خط مبنای تعیین شده جابجایی مسافر در مصوبه شورای اقتصاد مربوط به ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر خبر داد و عنوان کرد: در غیر این‌صورت ممکن است مترو از فرصت‌های مالی این ماده قانونی در سال ۹۹ محروم شود زیرا تا پایان شیوع ویروس کرونا، حجم جابجایی مسافر کمتر از خط مبنای تعیین شده (یک میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر در روز) خواهد بود.


وی با اشاره به درخواست شرکت مترو از سازمان برنامه و بودجه کشور برای رایزنی با شورای اقتصاد جهت کاهش خط مبنای جابجایی روزانه مسافر که در مصوبه شورای اقتصاد مربوط به ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر برای مترو تهران به میزان یک میلیون و ۸۰۰ هزار تفر در روز تعیین شده، گفت: با شیوع ویروس کرونا و استفاده کمتر شهروندان از مترو، در صورتی که شورای اقتصاد خط مبنا را کاهش ندهد، متروی تهران در سال جاری از درآمد مالی پیش بینی شده در این مصوبه محروم خواهد ماند.

مدیر سرمایه گذاری شرکت مترو تهران در تشریح مصوبه این ماده قانونی خاطرنشان کرد: در صورتی که متروی تهران بتواند روزانه بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تفر مسافر جابجا کند، از مزایای قانون مذکور استفاده کرده و به ازای هر جابجایی مسافر بیش از خط مبنا، ۸.۹ سنت دلار دریافت می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه حتی با زیرساخت‌های فعلی، ظرفیت بسیار زیادی برای جابجایی مسافر با استفاده از شبکه مترو وجود دارد، گفت: تا پیش از شیوع ویروس کرونا، متروی تهران روزانه تا ۲ میلیون و در برخی از مناسبت‌های خاص تا ۳ میلیون مسافر در روز را جابجا می‌کرد.

این مقام مترو تهران در این باره افزود: از سوی دیگر در دوران شیوع ویروس کرونا نه تنها تعداد ناوگان و سرفاصله حرکتی قطارها کاهش نیافت بلکه ناوگان رزرو جهت رعایت فاصله اجتماعی و کمک به سلامت شهروندان به شبکه مترو اضافه شد اما کاهش تقاضای سفر، منجر به‌عدم تحقق خط مبنای تعیین شده در مصوبه شورای اقتصاد مربوط به ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر برای مترو شده‌است.

موسوی با تاکید بر آنکه ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، قانونی بسیار مترقی و ایجاد کننده فرصت‌های مالی ویژه برای شبکه حمل و نقل ریلی است، عنوان کرد: به موجب این قانون هر اقدامی که منجر به کاهش آلاینده‌ها و صرفه جویی در مصرف سوخت شود، متناظر با آن دولت می‌تواند تا سقف سرمایه گذاری انجام شده را بازپرداخت کند، در سال جاری با به کارگیری درآمدهای حاصل از مصوبه شورای اقتصاد در خصوص این قانون که در سال ۹۸ ایجاد شده بود، تکمیل پایانه اکباتان و ورود واگن‌های جدید عملیاتی شد.

وی با اشاره به اینکه ماهیت صنعت مترو به گونه‌ای که برای بخش خصوصی جذابیت کمی دارد، افزود: با اجرایی شدن ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر در متروی تهران، طرح‌های سرمایه گذاری در مترو توجیه اقتصادی پیدا کرده و نه تنها امکان سرمایه گذاری بخش خصوصی در قالب طرح‌های مشارکت عمومی – خصوصی میسر خواهد شد بلکه شرایط استفاده از ابزارهای بازار سرمایه و تسهیلات بانکی کشور برای مترو نیز تسهیل می‌شود.

موسوی ابراز امیدواری کرد با توجه به منابع مالی که این قانون می‌تواند برای توسعه شبکه مترو تهران فراهم سازد، مذاکرات سازمان برنامه و بودجه کشور با شورای اقتصاد در خصوص کاهش خط مبنای تعیین شده در مصوبه مذکور تا پایان دوران شیوع ویروس کرونا نتیجه بخش باشد.

قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر در سال ۱۳۹۴ به تصویب رسید و در سال ۱۳۹۶ مطابق با درخواست وزارت نفت، طرح توسعه حمل و نقل مسافران قطار شهری در تهران و ۸ کلانشهر کشور با موضوع سرمایه گذاری از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، توسط شورای اقتصاد تصویب شد.

منبع: ایرنا

کد خبر 128213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha