شرایط عرضه خودرو در بورس کالا تغییر کرد

با ویرایش جدید طرح خودرویی مجلس قرار است موضوع سهام های چرخشی و تودلی خودروسازان به زودی تعیین تکلیف شود همچنین با اصلاح صورت گرفته در طرح مجلس، شورای رقابت باید هر شش ماه یکبار خودروهای مشمول طرح عرضه در بورس را بر اساس تیراژ و میزان تاثیر گذاری بر بازار را مشخص کند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، طرح مجلس برای ساماندهی عرضه خودرو هفته گذشته در حالی با حضور معاونت صنایع وزارت صمت و رئیس هیات عامل ایدرو در کمیسیون صنایع مورد بررسی قرار گرفت که در ویرایش جدید این طرح که از جهاتی شبیه به ایده وزارت صمت در خصوص عرضه خودرو است، تنها فروش خودروهای پرتیراژ از طریق بورس مجاز خواهد بود و در صورت موافقت مجلس نشینان قیمت گذاری خودروهای کم تیراژ به خودروسازان واگذار می شود.

براساس ماده 2 طرح اولیه مجلس «خودروسازان و شرکت‌های وابسته به خودروسازی، صرفا از طریق عرضه مستقیم در بورس کالا می‌توانند خودروی تولیدی خود را عرضه کنند. بر اساس این ماده تمامی خودروهای مشمول طرح مذکور باید در بورس کالا عرضه شوند و در صورتی که خودروهای مشمول در بورس عرضه نشوند، جرم انگاری شده و خریدار مشمول قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌شود. اما با اصلاحات که اخیرا توسط طراحان آن در مجلس و کمیسیون صنایع صورت گرفته است قرار است شورای رقابت خودروهای مشمول طرح ساماندهی عرضه در بورس را مشخص کند.

درواقع در ویرایش جدید این طرح که مبتنی بر عرضه تنظیم شده خودرو در بورس است، شورای رقابت موظف است هر شش ماه یکبار خودروهای مشمول این طرح را با توجه به شاخص هایی مانند تورم، شدت فاصله قیمت کارخانه و بازار، تیراژ خودرو و میزان تاثیر گذاری در بازار و قیمت مشخص کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو ضمن اشاره به تصویب کلیات طرح تحول در صنعت خودرو، اظهار داشت: با وجود تصویب کلیات طرح قرار است اصلاحاتی بر روی برخی مواد این طرح خودرویی مجلس صورت گیرد که ظرف یک هفته گذشته نظرات دستگاهها و متولیان این حوزه دریافت و در حال ویرایش است.

روح الله ایزدخواه افزود: جزئیات جدید طرح تحول در صنعت خودرو و اصلاحات صورت گرفته این هفته در کمیسیون صنایع مطرح می شود.

 

عرضه خودرو در بورس



وی همچنین با توجه به نشست هفته گذشته کمیسون صنایع گفت: در نشست هفته گذشته کمیسیون صنایع که با دعوت کمیته صنعت از دستگاههای مختلف صورت گرفت صرفا با هدف دریافت آخرین مباحث و نظرات وزارت صمت برگزار شد.

وی با اشاره به برخی اصلاحات صورت گرفته در طرح تحول در صنعت خودرو تصریح کرد: در طرح اولیه تحول در صنعت خودرو محور طرح بر بازار و کیفیت خودروها قرار داشت که با اصلاحات صورت گرفته مقرر گردید تا در طرح خودرویی مجلس به موضوع تولید خودرو جدی تر پرداخته و مباحث بیشتری را در خصوص جهش تولید و صنعت خودرو دیده و به طرح مذکور افزوده شود.

نگاه دولت مغایرتی با اصلاحات قانونی مجلس در طرح تحول در صنعت خودرو ندارد

رئیس کارگروه خودرویی کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطر نشان کرد: در ویرایش جدید طرح خودرویی مجلس موضوع سهام داری شرکتهای خودروسازی و وضعیت سهام های چرخشی و تودلی مشخص و تعیین تکلیف می شود که در این زمینه تاکنون چند پیشنهاد از دستگاههای مختلف دریافت شده که در حال جمع بندی هستیم.

ایزدخواه با توجه به طرح مباحثی در خصوص عرضه خودرو در بورس و عدم موافقت وزارت صمت با این مساله، افزود: پیشنهادات و طرح های وزارت صمت منافاتی با طرح مجلس ندارد و مانع کار مجلس نیست و همزمان دولت و مجلس می توانند در این مسیر حرکت کنند و نظرات دولت مغایرتی با اصلاحات قانونی مجلس در طرح تحول در صنعت خودرو ندارد.

وی خاطر نشان کرد: وزارت صمت می تواند اصلاحات مدنظر را طبق قوانین جاری انجام دهد تا طرح مجلس در خصوص تحول در صنعت و بازار خودرو نهایی شود و طرح دولت نه تنها منافاتی با جریان بررسی طرح مجلس ندارد بلکه کمک می کند تا فضای اجرا در طرح خودرویی مجلس هر چه سریعتر به سمت اصلاحات مورد نظر سوق یابد.

اصلاحات طرح خودرویی مجلس همسو با طرح دولت/ خودروهای کم تیراژ توسط خودروسازان قیمت گذاری می شود

وی تاکید کرد: در ویرایش جدید طرح مجلس، شورای رقابت خودروهای مشمول طرح عرضه در بورس را بر اساس تیراژ و میزان تاثیر گذاری بر بازار و قیمت سایر خودروها مشخص می کند و چنانچه خودروهایی به جهت مشتری خاص تاثیر چندانی در بازار ندارند و قیمت آنها در بازار عمومی خودرو تعیین کننده نیست توسط خودروسازان به صورت آزاد عرضه می شود.

ایده دولت و مجلس در عرضه خودرو در یک مدار قرار گرفت!

عضو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: در طرح اولیه تمام خودروها در بورس باید عرضه می گردید اما در اصلاحیه ای که صورت گرفت مقرر شد تا شورای رقابت هر 6 ماه یکبار تعیین کند که چه خودروهایی لازم است در بورس عرضه شود که از جهتی شبیه به ایده وزارت صمت است منتهی زمانی که در بورس عرضه شود قیمت گذاری دستوری نخواهد شد و بر اساس قیمت رقابتی عرضه خواهد شد.

ایزدخواه در پایان در خصوص زمان ارائه طرح خودرویی به صحن علنی گفت: زمان دقیق آن قابل پیش بینی نیست اما امید است هر چه سریعتر طرح تحول در صنعت و بازار خودرو در کمیسیون صنایع جمع بندی و به صحن ارائه شود.


خبرنگار : زهرا حریری

کد خبر 128424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha