کد خبر 128535
۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
معرفی دستگیره های 3بعدی داخل خودرو

خودران های آینده می توانند دکمه های لمسی سه بعدی روی دستگیره درهای خود داشته باشند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از سایپانیوز، دکمه های لمسی سه بعدی، از ابتدا برای سطح 3 خودران ها در نظر گرفته شده بود. یک کمپانی فنلاندی به نام کاناتو Canatu پیشرو در ساخت و توسعه فیلم های سه بعدی شکل پذیری است که کِش می آید،‌ از دیگر محصولات این کمپانی حسگرهای لمسی و سامانه های گرمایشی است و برای اولین بار برای چراغ جلوی خودرو سیستم گرمایی ابداع کرده است. این سامانه به ایمنی خودرو می افزاید.

حالا کاناتوی فنلاندی دست به یارکِشی زده و همکاری خود را با شرکت تی اس تک TS Tech‌ ژاپنی برای ارائه نوآوری های جدید در صنعت خودرو آغاز کرده است. تی اس تک ژاپن قطعات و تزئینات داخل خودرو و صندلی خودرو/موتورسیکلت تولید می کند.

حالا که خودروهای برقی در دنیا رو به گسترش است، داشبورد و تزئینات داخل خودرو هم باید متناسب با این پیشرفت ها روزآمد شده و با پیشرفت های برقی خودروها همخوانی داشته باشد.

حاصل همکاری مشترک کاناتو و تی اس تک، اینترفیس های پیشرفته برای خودران های (خودروهای بدون نیاز به راننده) است. این اینترفیس پیشرفته HMI‌ مخفف Human Machine Interface‌ نام دارد. استدلال همکاری این دو شرکت بسیار ساده و روشن است. آنها می گویند، هر چقدر دخالت انسان در رانندگی کم می شود، راحت تر می نشیند و برای آن که فرمانی را صادر کند، راحت تر خواهد بود که دکمه های این فرامین روی دستگیره داخل خودرو قرار داشته باشد تا سرنشین مجبور نباشد دستش را دراز کند و دکمه ای را روی داشبورد بفشارد.

حالا دستگیره داخل در خودرو را تی اس تک با فیلم های نانوباد کربنی شفاف CNB‌ (مخفف Carbon NanoBud) از کمپانی کاناتو خواهد ساخت که در آن دکمه های لمسی جا سازی می شوند. هم به زیبایی تزئینات داخل خودرو می افزاید هم تجربه کاربری جدیدی به دنیای خودران ها اضافه می کند.

کاناتو اعتقاد دارد که فقط دستگیره داخلی خودرو نیست که می تواند از این فیلم های کربنی نانوباد استفاده کند، بلکه هر سطح یا صفحه ای که در داخل درب ها، روی داشبورد و نقاط مختلف داخل خودرو وجود دارد می تواند با این فیلم ها هم زیباتر شود و هم با نصب دکمه لمسی سه بعدی کاربرد جدید پیدا کند. حتی تنظیم ارتفاع صندلی هم می تواند با دکمه های لمسی سه بعدی انجام شود. این دکمه های سه بعدی تا زمانی که لمس نشوند، نور یا رنگی از خود ساطع نمی کنند و فقط زمانی روشن می شوند که فعال شده باشند.

گسترش این اینترفیس بستگی زیادی به گسترش خودران های سطح 3 دارد که هنوز در مراحل ابتدایی تکامل است.

شاید این توضیح مختصر لازم باشد كه خودران ها را به 6 سطح تقسیم بندی می كنند كه از صفر شروع می شود:

سطح 0: هیچ كاری خودكار انجام نمی شود

سطح1: خودران به كمك راننده نیاز دارد

سطح2: بدون نیاز به راننده حرکت می کند اما به توجه راننده نیاز دارد

سطح3: خودران عمل می کند اما مسئولیت همچنان با راننده است

سطح4: سطح بالایی از خودران که به دخالت راننده نیاز ندارد اما همچنان مسئولیت با راننده است

سطح5: خودران كامل که امکان بروز حادثه در آن به صفر رسیده است

کد خبر 128535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha