کد خبر 128550
۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۴
 چشم‌انداز بازار خودرو تا پایان سال۱۴۰۰

سیر نزولی قیمت خودروهای تولید داخل، مونتاژی و وارداتی در حاشیه بازار ادامه دارد. به گفته کارشناسان و فعالان صنفی هنوز حباب قیمت خودرو در بازار به‌طور کامل تخلیه نشده و متقاضیان واقعی کمتر برای خرید خودروهای صفر کیلومتر یا کارکرده ریسک می‌کنند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از همشهری، سرمایه‌گذارانی که در ماه‌های اخیر با هدف سرمایه‌گذاری و کسب سود خودروهایی را خریداری و دپو کرده بودند، حالا حاضر به فروش خودروهایشان با قیمت کمتر و با ارائه تخفیف‌های بیشتر هستند، اما خریداران کمی در بازار حضور دارند. با این روند چشم‌انداز بازار خودرو طی چند‌ماه آینده چگونه خواهد بود؟ با فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو گفت‌وگو کرده‌ایم.

با توجه به تشدید روند نزولی قیمت خودروهای داخلی و وارداتی چشم‌انداز بازار خودرو طی چند‌ماه آینده چگونه خواهد بود؟

با توجه به شرایط کنونی و روند عرضه و تقاضای بازار خودرو، به‌نظر می‌رسد در کوتاه‌مدت بنابر مدل و نوع خودرو کم‌کم با توقف روند رشد و کاهش قیمت برخی خودروها مواجه شویم و در برخی دیگر از خودروها سیر نزولی قیمت ادامه خواهد یافت. با این شرایط در بازار خودروهای گران‌قیمت وارداتی و مونتاژ داخلی تا ابتدای تابستان و انتخابات سال 1400نیز همچنان شاهد سیر نزولی قیمت‌ها خواهیم بود.

پیش‌بینی شما از روند بازار قیمت‌ خودروهای پرتیراژ چیست؟

با توجه به اینکه خودروهای پرتیراژ داخلی افت قیمت زیادی داشته و قیمت این خودروها به نرخ تورم نقطه به نقطه خود نزدیک شده به‌نظر می‌رسد روند کاهش قیمت این نوع خودروها کم‌کم متوقف خواهد شد. البته در ماه‌های آینده بار دیگر قیمت این نوع خودروها با شیب تورمی خزنده‌ای افزایش خواهد یافت.

با این حساب چشم‌انداز بازار خودرو را در شب عید چگونه می‌بینید؟

در کوتاه‌مدت یعنی تا شب عید امسال یا حتی نیمه نخست سال 1400و حتی تا پایان سال آینده نیز شاهد رونق چندانی در بازار خودرو نخواهیم بود، بازار در رکود خواهد بود و بازی قیمت‌ها در محدوده قیمتی کف کنونی ادامه خواهد یافت. با وجود این، ممکن است قیمت برخی از انواع خودرو مانند پژو 206وقتی به کف رسید، کم‌کم در باد تورمی قرار بگیرد و شیب قیمت این خودروها مثبت شود.

یعنی این احتمال وجود دارد که قیمت خودروهای پرتیراژ در بازار شب عید صعودی شود؟

سیر صعودی قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی چندان زیاد و نگران‌کننده نخواهد بود و در حد تورم است؛ یعنی ممکن است قیمت پژو 206تیپ2معمولی تا کف قیمت 155تا 160میلیون تومان کاهش یابد و از کف این قیمت به بعد قیمت بازار این خودرو بر مبنای نرخ تورم‌بخشی خودرو تعیین شود.

 

بازار خودرو



با استفاده از این خط‌کش ساده می‌توان چشم‌انداز قیمت این خودروها را تعیین کرد؛ یعنی با توجه به اینکه بانک مرکزی نرخ تورم ماهانه را در 2‌ماه گذشته 5تا 7درصد اعلام کرده، نرخ تورم 50تا 80درصدی را باید در قیمت خودرو لحاظ کنیم. با این محاسبه ساده می‌توانیم متوجه شویم که قیمت کنونی خودروهای مختلف تا چه حبابی است و آیا امکان کاهش بیشتر وجود دارد یا نه؟ البته در بازار خودروهای پرتیراژ هنوز به این کف قیمتی نرسیده‌ایم، اما به آن نزدیک هستیم.

با این روند حداقل قیمت پراید و پژو206تیپ2 چقدر خواهد بود؟

قیمت پراید در سال گذشته همین موقع حدود 70میلیون تومان بود که با نرخ تورم موجود باید نرخ این خودرو 100تا 110میلیون تومان باشد، اما اکنون به‌دلیل عرضه زیاد این خودرو از طرف بازار و خروج خودروهایی که قبلا به‌دلیل رشد قیمت در پارکینگ‌ها مانده بودند، قیمت این خودرو در کوتاه‌مدت حتی به کمتر از نرخ تورم‌بخشی یعنی حدود 90میلیون تومان نیز می‌رسد.

همچنین قیمت پژو 206تیپ2 معمولی سال گذشته در همین روزها حدود 110تا 120میلیون تومان بوده که با اضافه کردن نرخ تورم حداقل 50درصدی، کف قیمت این خودرو در بازار حدود 165میلیون تومان خواهد بود، اما اکنون احتمال کاهش قیمت بیشتر این خودرو نیز به‌دلیل عرضه شدن خودروهای دپو شده در 6‌ماه نخست امسال به بازار وجود دارد. نکته‌ای که دولتمردان و مردم از توجه به آن غافل مانده‌اند آن است که حجم تقاضای مؤثر موجود در بازار خودرو همانند 2سال گذشته یک‌میلیون و 500هزار دستگاه نیست، بلکه این تقاضا به 500هزار دستگاه کاهش یافته است.

دلیل اینکه هنوز هم برخی افراد برای ثبت‌نام خودرو صف می‌کشند، آن نیست که این افراد مصرف‌کننده خودرو هستند، بلکه بخش عمده این تقاضا برای دستیابی به سود مابه‌التفاوت نرخ کارخانه و حاشیه بازار خودروست، اما با این شرایط فروش خودرو در بازار بیش از تقاضای مؤثر 500هزار دستگاهی موجود، تقریبا نشدنی است. حتی کسانی که به طمع سرمایه‌گذاری طی چند‌ماه گذشته به بازار خودرو وارد شده‌اند نیز باید این موضوع را درنظر بگیرند که قیمت‌ها باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که بتوان برای فروش 500هزار دستگاه خودرو اقدام کرد.

این درحالی است که در 6‌ماه نخست امسال تولید تجاری خودرو کمتر از این میزان و 200هزار دستگاه بود و 100هزار دستگاه نیز به‌طور ناقص تولید شد و به‌نظر نمی‌رسد تیراژ تولید خودرو در 6‌ماه دوم امسال نیز بیش از 300هزار دستگاه باشد که با این روند تیراژ تولیدخودروهای تجاری در داخل حداکثر به 600هزار دستگاه خواهد رسید، اما با تولید و تجاری‌سازی‌ 600تا 700هزار دستگاه خودرو نیز 150تا 200هزار دستگاه خودرو مازاد بر نیاز بازار را شاهد خواهیم بود که این موجب کاهش اثر تورم‌بخشی بر قیمت خودرو شده و نرخ این خودروها را کمتر از نرخ تورم‌بخشی کاهش می‌دهد؛ همانطور که در ابتدای تابستان امسال نرخ تورم نقطه به نقطه 50درصد، اما تورم‌بخشی خودرو 300درصد بود.

این انحراف از نمودار تورمی نیز به عرضه تقاضا و قدرت خرید مشتریان خودروباز برمی‌گردد. با این شرایط است که معتقدم تا شب عید امسال جهش قیمتی را در بازار خودرو شاهد نخواهیم بود، اما نرخ تورم در قیمت تمام‌شده خودرو انباشته خواهد شد و از آنجا که به‌نظر نمی‌رسد تنش شدید اقتصادی در 4سال آینده را شاهد باشیم، این فشار تورمی خیلی آرام تخلیه خواهد شد و نمی‌توان انتظار افزایش شدید قیمت خودرو حتی طی سال 1400را داشت.

تأثیر کاهش قدرت خرید مردم بر چشم‌انداز بازار خودرو چیست؟

اتفاقی که افتاده آن است که سطح عمومی درآمدها متناسب با سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات افزایش نیافته؛ یعنی درآمدها 20درصد، اما سطح عمومی قیمت‌ها 3برابر افزایش یافته است. سطح عمومی قیمت‌ها در برخی کالاهای اساسی‌تر مانند پوشاک، خوراک، آموزش، مسکن و... در سبد مصرفی خانوارها به‌شدت افزایش یافته است. این شرایط موجب شده تا سهم کالاهایی مانند خودرو در سبد هزینه خانوارها به‌شدت کم شود؛ یعنی اینکه خانوارها اگر درآمدی داشته باشند نیز باید صرف خوراک، مسکن و پوشاک و دریافت خدمات کنند.

وقتی مثلا قیمت مرغ 7برابر می‌شود، این امر باعث می‌شود تا سهم کالاهای غیرضروری مانند خودرو از سبد مصرفی خانوارها کم شده و حجم تقاضای مؤثر در بازار را حداقل برای خودروهای صفر کیلومتر به‌شدت کاهش دهد. کسانی که طی چند‌ماه گذشته خودرو را به قصد سرمایه‌گذاری خریداری کردند و حتی سیاستگذاران و برنامه‌ریزان خودرو در وزارت صمت و قطعه‌سازان نیز بر مبنای محاسباتی نادرست اقدام می‌کنند و خودروهای تولیدی به‌راحتی در سال 1400وارد بازار نخواهد شد؛ مگر اینکه قیمت خودرو به‌شدت کاهش یابد.

با این شرایط، با توجه به‌وجود خطر افزایش تورمی قیمت خودرو، مشتریان واقعی و کسانی که قصد خرید خودرو نه برای کسب سود را دارند، نباید خودرو بخرند و تنها زمانی نسبت به این کار اقدام کنند که قیمت خودرو حداقل به‌مدت یک هفته افزایش یابد؛ چراکه کسی نمی‌داند چه تعداد خودرو مثلا پراید یا پژو206صفرکیلومتر پلاک شده و آماده تحویل وجود دارد که از کارخانه خارج شده، اما در پارکینگ‌ها موجود و در انتظار عرضه به بازار است.

کد خبر 128550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha