عدم اجماع نمایندگان در طرح واردات خودرو

گر چه موضوع واردات خودرو همچنان مورد اجماع نمایندگان ملت قرار نگرفته است اما با این حال برخی از پیشنهاد دهندگان این طرح معتقدند که حذف واردات خودرو به نفع صنعت داخل نیست و باید در این شرایط کنونی واردات خودروهای ارزان و با کیفیت در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، این روزها زمزمه‌ آزادسازی واردات خودرو در قالب طرح تحول در صنعت خودرو در حالی مطرح می شود که همچنان طرح مذکور در حال ویرایش در مجلس است ، طرحی که اگر چه به منظور متعادل کردن بازار خودرو ارائه شده است اما همچنان موافقان و مخالفان زیادی را دارد .

موضوع واردات خودرو در برابر صادرات نفت‌خام، صادرات خودرو و قطعات و استفاده از ارز اشخاص خارج از کشور و امکان انتقال ارز بدون ذکر منشاء از راهکارهایی است که در طرح پیشنهادی واردات خودرو از سوی مجلسیان پیشنهاد شده است موضوعی که به گفته برخی کارشناسان و متولیان و فعالان حوزه واردات با توجه به شروط و فضای کشور عملا غیر ممکن است.

در همین حال رئیس کارگروه خودرویی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است اگر چه تاکنون هیچ اجماعی در خصوص موضوع واردات خودرو در مجلس صورت نگرفته است اما بسیاری از نمایندگان حذف واردات را به نفع صنعت داخل نمی دانند بلکه واردات خودرو را موجب رشد و توسعه صنعت خودروسازی در کشور مطرح می کنند.

روح الله ایزدخواه در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو به اعلام برخی شروط واردات خودرو در طرح ساماندهی صنعت خودرو پرداخت و گفت: طبق این طرح افراد و خودروسازانی می‌توانند خودرو وارد کنند که خودرو صادر کردند و معادل آن می‌توانند خودرو وارد کنند همچنین قطعه‌سازان نیز اگر قطعاتی را صادر کنند می‌توانند معادل آن خودرو به کشور وارد کنند.

 

روح الله ایزدخواه



وی با اشاره به شروطی چون واردات خودرو در برابر صادرات نفت‌خام و استفاده از ارز اشخاص خارج از کشور تصریح کرد: با وجود این شرایط تاکنون هیچ اجماعی در خصوص واردات خودرو در مجلس صورت نگرفته و همچنان این طرح موافقان و مخالفان زیادی دارد.

وی افزود: در حاشیه طرح واردات خودرو بندی اضافه شده است که این موضوع در طرح تحول در صنعت خودرو در حال ویرایش است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در همین راستا به موضوع اقتصاد مقاومتی اشاره و خاطرنشان کرد: بر اساس طرح اقتصاد مقاومتی که بر موضوع درون زا و برون گرا بودن لوایح و طرح ها تاکید دارد معتقدم باید حدی از واردات خودرو در شرایط کنونی صورت گیرد و نمی توان واردات خودرو را حذف کرد.

 

واردات خودرو



ایزدخواه همچنین به موضوع واردات خودروهای لوکس اشاره و تصریح کرد: از آنجا که واردات خودروهای لوکس با معیار و طرح های مجلس و بهبود معشیت مغایرت دارد معتقدیم چنانچه قرار است واردات ازاد شود باید به جای خودروهای لوکس و گران قیمت که دارای مشتری خاص هستند به سمت واردات خودروهای ارزان قیمت برویم تا مردم نیز از این مساله منتفع شوند.

وی ادامه داد: در صورت موافقت با رفع ممنوعیت واردات نباید خودروهای خاص و لاکچری که متقاضی خاص دارند و بر تغییر الگوی مصرف تاثیر دارند امکان واردات داشته باشند.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر لزوم توجه به کیفیت و استاندارد در واردات خودروهای ارزان قیمت تصریح کرد: امروز خودروهای بی کیفیت زیادی در دنیا وجود دارد که قطعا منظور ما چنین خودروهای ارزان و بی کیفیتی که امکان دریافت استانداردهای داخلی را ندارند نیست بلکه هذف واردات خودروهای با کیفیتی است که به لحاظ قیمتی در کلاس A و B قرار بگیرند و قابل استفاده باشند.

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 128608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha