تشکیل کمیته‌ای برای تدوین راهکارهای افزایش ۵۰ درصدی تولید خودروی باکیفیت

در جلسه امروز کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس مقرر شد کمیته‌ای متشکل از دولت، مجلس و صنعت در راستای احصا راهکارهای افزایش ۵۰ درصدی تولید خودروی باکیفیت و با قیمت مناسب تشکیل شود.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از خانه ملت، نشست امروز(18 آذر ماه) کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل 44 مجلس با دستور کار بررسی راهکارهای افزایش 50 درصدی تولید خودروی باکیفیت و با قیمت مناسب با حضور معاونت فناوری ریاست جمهوری، نمایندگان وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، رئیس هیات عامل ایدرو، مدیرعامل ایران خودرو، مدیر عامل سایپا، خودروسازان بخش خصوصی، قطعه‌سازان، بانک مرکزی و مرکز پژوهش‌ها برگزار شد.

حسینی: شیوه تامین مالی در صنعت خودرو منجر به افزایش قیمت تمام شده خودرو می‌شود

سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در تشریح نشست کمیسیون متبوعش، گفت: در نشست اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی، مقام معظم رهبری بر چند صنعت مهم کشور از جمله صنعت خودرو تاکید کرده و خواستار افزایش 50 درصدی تولید خودروی باکیفیت و با قیمت مناسب شدند، در راستای عمل به فرمایشات رهبری، کمیسیون ویژه جهش و رورنق تولید جلسه امروز را به منظور بررسی راهکارهای تحقق این مهم برگزار کرد.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی مشکلات موجود در صنعت خودرو را به چند دسته تقسیم کرد و افزود: یکی از ابعاد مهم در صنعت خودرو، فناوری و نوآوری در این حوزه است؛ علیرغم وجود خودروسازان داخلی و قطعه‌سازان قوی در کشور، همچنان در بخشی از صنعت خودرو به واردات وابسته هستیم.

 

مجلس



عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: برای رفع مشکل مذکور معاونت فناوری ریاست جمهوری، وزارتخانه‌های صمت و دفاع برنامه‌هایی برای کاهش وابستگی صنعت خودروسازی به خارج از کشور در دستورکار خود قرار داده‌اند.

وی با بیان اینکه تعرفه‌گذاری و قیمت‌گذاری کنونی در برخی مواقع موجب ایجاد رانت و انحصار در صنعت خودرو شده است، اضافه کرد: تنیدگی که میان حکمرانی صنعت و بخش اجرایی وجود دارد، باید اصلاح شود.

 

خط تولید خودرو



این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: شیوه تامین مالی در صنعت خودرو مناسب نبوده و هزینه بسیاری برای خودروسازان به دنبال دارد، افزایش هزینه‌های تامین مالی منجر به افزایش قیمت تمام شده خودرو می‌شود.

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی مجلس در تشریح جمع بندی این جلسه، افزود: مقرر شد کمیته‌ای با حضور نمایندگان مجلس، خودروسازان و وزارت صمت تشکیل شود تا سند خودرو که پیش از این تدوین شده بود، موردبازبینی قرار گیرد و پیش نویس بازبینی شده در جلسات آتی بررسی و درصورت وجود خلاهای قانونی، قوانین موردنیاز تدوین و تصویب شود.

زارع: برنامه ریزی خودروسازان برای تولید یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو در سال آینده

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت نیز در تشریح نشست امروز کمیسیون متبوعش، گفت: با توجه به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر افزایش 50 درصدی تولید خودرو با همت قطعه سازان و حذف دلالان از این بازار، جلسه امروز تشکیل شد.

نماینده مردم آباده، بوانات، خرم بید و سرچهان تصریح کرد: تامین مالی و پرداخت بدهی خودروسازان به قطعه سازان، تدوین برنامه راهبردی جامع تولید خودرو، حذف شیوه‌های غیر اقتصادی تولید خودرو، به کارگیری از قانون استفاده حداکثری از توان داخل و... از جمله موارد مورد بحث در جلسه امروز بود.

وی با بیان اینکه خودروسازان باید برای تولید 3 میلیون خودرو طی سال آینده برنامه ریزی کنند، اضافه کرد: در حال حاضر تولید این شرکت‌ها کمتر از یک میلیون است و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته مقرر است در سال آینده این عدد به یک میلیون و 200 هزار دستگاه افزایش یابد.

سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس با بیان اینکه در حال حاضر صنعت خودرو 14 درصد از صنعت کشور و 2 درصد از GDP را تشکیل می‌دهد، ادامه داد: در جلسه امروز مقرر شد کمیته‌ای متشکل از دولت، مجلس و صنعت در راستای احصا راهکارهای افزایش تولید تشکیل شود./

کد خبر 128800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha