با تصمیم وزارت صمت تمام قطعات خودرو شناسه ملی دریافت می کند

رئیس کمیته قطعات انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور گفت: با تصمیمات جدید وزارت صمت، تمامی قطعات خودرو، شناسه ملی و کد رهگیری دریافت می کنند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بازار قطعات یدکی این روزها در حالی با مشکلات زیادی روبرو است که همچنان قطعات قاچاق و بی‌کیفیت و تقلبی در کارگاه‌های غیر مجاز داخلی تولید می‌شوند؛ معضلی که بحث شناسه‌دار کردن قطعات و همچنین ارائه کد رهگیری برای آن‌ها را به یک الزام تبدیل کرده است.

با این حال بیش از 2000 قطعه وجود دارد که به گفته یک مقام انجمن صنایع قطعه سازان همگن تاکنون فقط 17 قطعه کد شناسه دریافت کرده‌اند. به نظر می رسد با پیگیری ها و به منظور جلوگیری از روند صعودی قاچاق و عرضه قطعات تقلبی برنامه شناسنامه‌دار کردن قطعات و جلوگیری از تولید و توزیع قطعات بی‌کیفیت و نامناسب در دستور مسئولان قرار گرفته است.

احمدرضا رعنایی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با اشاره به اینکه تشخیص و اصالت سنجی قطعات اصل و تقلبی مستلزم شناسه دار شدن تمام قطعات خودرو است، اظهار داشت: در حال حاضر 17 قلم از قطعات خودرو شناسه ملی دریافت کردند اما باید برای تمام قطعات خودرو شناسه و کد رهگیری صادر شود تا به صورت یکپارچه در اختیار ارگان های نظارتی قرار گرفته و بواسطه نصب کد رهگیری در بازار قطعه یدکی کنترل شود.

 

احمدرضا رعنایی



وی تصریح کرد: با پیگیری های انجمن و اقدامات ستاد مبارزه با قاچاق کالا هم اکنون عرضه قطعات تقلبی و قاچاق در بازار قطعه یدکی کاهش یافته است با این حال همچنان برخی سوء استفاده ها از این مسیر وجود دارد.

رعنایی تاکید کرد: با اقدامات صورت گرفته و نصب شناسه ملی و همکاری شرکت شناسا به زودی زمینه ورود قطعات تقلبی در بازار قطعه یدکی مدیریت و مانع از عرضه این گونه قطعات در بازار خواهیم شد.

رئیس کمیته قطعات یدکی انجمن همگن قطعه سازی کشور با اشاره به اینکه تمام تولیدکنندگان داخلی باید شناسه ملی را بر روی محصولات و قطعات درج کنند، خاطر نشان کرد: پس از شناسه دار شدن قطعات برای آنها کد رهگیری صادر می شود از این رو هم اکنون وزارت صمت در حال دریافت کد رهگیری برای تمامی قطعات است با این اقدام قطعات ایمنی و پرمصرفی مانند لاستیک، لنت، باتری و قطعات جلوبندی خودرو که بیشترین حجم از قاچاق پذیری را دارند در این سیستم قرار گرفته و با وجود کد رهگیری مانع از قاچاق آنها خواهد شد.

رعنایی در پایان تاکید کرد: باید برای تمام قطعات خودرو شناسه و کد رهگیری صادر شود تا به صورت یکپارچه در اختیار ارگان های نظارتی قرار گیرد و بواسطه نصب کد رهگیری بازار قطعه یدکی کنترل شود.
خبرنگار : زهرا حریری 

کد خبر 128862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha