تفاوت میان ترمز‌های جلو و عقب خودرو در چیست؟

در این گزارش قصد داریم تفاوت میان ترمز عقب با ترمز جلو را بررسی کنیم.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بسیاری از مواقع پیش آمده که به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده باشیم و از خرابی ترمز عقب خودرو مطلع شویم اما ندانیم که فرق ترمز عقب با جلو در چیست؟

بسیاری در پاسخ به این سوال می گویند قطعا تنها تفاوت آنها در این است که ترمز‌های جلو در جلو خودرو و ترمز‌های عقب در عقب خودرو قرار دارند اما این پاسخ کاملاً گمراه کننده است. مقایسه ترمز‌های جلو و ترمز‌های عقب با اصطکاک و گرما ارتباط دارد.

ترمز‌های جلو در مقابل ترمز‌های عقب

از دیدگاه فیزیک، ترمز‌های اتومبیل برای تبدیل انرژی جنبشی وسیله نقلیه در حال حرکت به انرژی گرمایی، از طریق اصطکاک طراحی شده اند. نتیجه این تبدیل انرژی، باعث توقف ماشین و گرمای حاصل به محیط منتقل می شود.اینجاست که تفاوت عمده این 2 ترمز خود را نشان می دهد که آن مقدار گرمای تولید شده است.

 

ترمز خودرو



با نگاهی به ترمز‌های جلو و ترمز‌های عقب، به ویژه اندازه و وزن روتور‌های ترمز، کولیس‌های ترمز و سطح لنت ترمز متوجه می شویم که ترمز‌های جلو نسبت به ترمز‌های عقب بسیار سنگین‌تر هستند و این باعث می‌شود بتوانند ترمز‌های عقب را بگیرند.

اما چرا ترمز‌های جلو نیاز به کنترل گرمای بسیار بیشتری دارند؟. هنگامی که به جلو حرکت می‌کنید و ترمز می‌گیرید، مرکز ثقل خودرو به جلو حرکت می‌کند و وزن و حرکت بیشتری را بر روی لاستیک‌های جلو می‌گذارد؛ بنابراین لاستیک‌های جلو کشش بیشتری پیدا می‌کنند و می‌توانند نیروی ترمز بیشتری را متوقف کنند تا ماشین متوقف شود. از آنجا که ترمز‌های جلویی تا 75 درصد نیروی توقف خودرو را ایجاد می‌کنند، در ترمزگیری شدید بیش از 500 درجه فارنهایت گرما تولید می‌کنند.

این امر توسعه چند ویژگی مشترک طراحی را ضروری کرده است. فشار هیدرولیکی بالا، تقسیم شده توسط سیلندر اصلی، نیروی توقف بیشتری را ایجاد می‌کند. از طرفی کولیس‌های ترمز بزرگتر و چند پیستونی نیروی توقف بیشتری را نیز ایجاد می‌کنند. سطح لنت ترمز بیشتر باعث افزایش اصطکاک می‌شود و مواد لنت ترمز نیز اصطکاک را افزایش می‌دهد.

روتور‌های ترمز با قطر بزرگ‌تر برای گشتاور توقف بیشتر، روتور‌های ترمز‌ ضخیم‌تر در دما‌های بالا شکل خود را حفظ می‌کنند. روتور‌های ترمز هواکش سریع‌تر گرما را پراکنده می‌کنند. ویژگی‌های آیرودینامیکی در بدنه و زیر ماشین باعث عبور هوا از طریق ترمز می‌شود و به اتلاف گرما کمک می‌کند.

اکثر ترمز‌های عقب هرگز نباید بیش از 40 درصد قدرت توقف خودرو را در هر زمان مشخص تأمین کنند.ترمز های عقب تقریباً به اندازه ترمز‌های جلو گرما تولید نمی‌کنند. اگر اینگونه طراحی نشده بودند، هر بار که پدال ترمز را می گیرید، ترمز‌های عقب قفل می‌کرد و یا سیستم ضد قفل ترمز (ABS) دائماً فعال می‌شود.

کد خبر 128863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha