کد خبر 129016
۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
سریال بلاتکلیفی خودروهای دپو شده در گمرک

تعبیرهای متفاوت و تکثر بخشنامه‌ها، بار دیگر سد راه ترخیص خودروهای مانده در گمرک شده است. به‌طوری‌که هم اکنون همراه با اتمام مهلت قانونی هیات دولت برای ترخیص خودروهای وارداتی دپویی، این سوال مطرح شده که وارداتی‌هایی که مشکل قضایی آنها رفع شده است، چگونه می‌توانند از گمرکات ترخیص شوند؟

به گزارش پرشین خودرو به نقل از دنیای اقتصاد، در این ارتباط روز گذشته بخشنامه‌ای از مدیر کل دفتر واردات گمرک ایران به گمرکات اجرایی منتشر کرد.

در این بخشنامه آمده است: «در مواردی که از خودروهای سواری رفع توقیف شده و خودروی مورد نظر مشمول فهرست منضم به بخشنامه مرکز مبارزه با جرائم سازمان‌یافته نباشد، با توجه به اینکه مهلت ترخیص سایر خودروها بر اساس بخشنامه سوم تیر ماه این دفتر مستند به مصوبه هیات دولت، در تاریخ ۲۶ شهریور ماه امسال به پایان رسیده مطابق مقررات عمل شود.» در ادامه این بخشنامه آمده است که «اجرای احکام صادره و ترخیص خودروهای رفع توقیف اعلام‌شده، منوط به تمدید مجدد مهلت ترخیص خودروهای سواری موجود و ابلاغ آن توسط این دفتر است.»

در شرایطی این بخشنامه از سوی مدیرکل دفتر واردات گمرک به گمرکات سراسر کشور ارسال شده است که ۲۷ شهریورماه امسال مهرداد ارونقی، معاون فنی گمرک در گفت‌وگو با «ایسنا» به نوعی تکلیف این قبیل خودروها را مشخص کرده بود. ارونقی درباره آن بخش از خودروهایی که دارای پرونده قضایی هستند، گفته بود: انجام تشریفات گمرکی و ترخیص خودروهای دارای پرونده قضایی که رای قطعی برائت آنها از سوی مراجع رسیدگی‌کننده صادر می‌شود، مشمول قید زمانی برای ترخیص نبوده و ترخیص این خودروها با رعایت سایر مقررات بلامانع است.

 

گمرک خودرو



با توجه به این اظهارنظر ارونقی به نظر می‌رسد تکلیف خودروهایی که پرونده آنها در مراجع قضایی بسته و حکم برائت برای آنها صادر شده، مشخص است. این خودروها دیگر مشمول قوانینی حاکم بر کالای متروکه نیستند و نباید در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گیرند، بلکه این امکان برای آنها وجود دارد که مسیر خروج از گمرک را طی کنند. به این ترتیب با توجه به اظهارات معاون فنی گمرک قید زمانی برای این خودروها حذف شده است.

این در شرایطی است که حالا گمرک در بخشنامه‌ای جدید عنوان کرده که ترخیص دپویی‌ها را به مهلت دیگری از سوی هیات دولت واگذار کرده است. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که اگر خودرویی به لحاظ قضایی رفع توقیف شده است آیا باید در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گیرد؟ بر اساس بخشنامه‌ای که اخیرا از سوی معاون فنی گمرک ابلاغ شد، هیچ کالایی بیش از دو ماه نمی‌تواند در بنادر و انبارهای عمومی معطل بماند؛ در غیر این صورت کالا باید مشمول مقررات متروکه شود. اما چه تعداد خودروی دپویی در گمرکات کشور وجود دارند؟ بعد از مصوبه دولت در دی ماه ۹۷ و تمدید چند باره این مصوبه در نهایت مهلت آن در ۲۶ شهریورماه سال جاری به پایان رسید.

پیش از آخرین تمدید این مصوبه بر اساس آمارهای منتشرشده در مجموع ۵ هزار و ۱۰۸ دستگاه خودرو همچنان در گمرکات کشور دپو شده بودند. از این تعداد، صاحبان ۲ هزار و ۳۲۵ دستگاه خودرو توانستند پیش از اتمام مهلت تعیین شده خودروهای خود را از گمرک ترخیص کنند.

اما آن طور که آمارهای گمرک نشان می‌دهد همچنان تعداد ۲ هزار و ۷۸۳ دستگاه خودرو نتوانستند در مهلت تعیین‌شده یعنی ۲۶ شهریورماه از گمرک خارج شوند. از این تعداد بخشی به دلیل دارا بودن پرونده قضایی، بخشی به‌دلیل نداشتن ثبت سفارش، خودروهای آمریکایی و نیزخودروهایی با حجم موتور ۲۵۰۰ سی‌سی به بالا بخش دیگری از خودروهایی را تشکیل می‌دهند که نتوانستند از گمرک ترخیص شوند.

در حالی این تعداد خودرو به دلایل ذکرشده همچنان در گمرک دپو شده‌اند که دولت در بودجه سال آینده بیش از ۲ هزار میلیارد تومان درآمد از محل ترخیص خودروهای مانده در گمرک برای خود در نظر گرفته است.

کد خبر 129016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha