کد خبر 129204
۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸
با مشخصات گیربکس CVT آشنا شوید

گیربکس یا جعبه دنده، گشتاور و نیرو را به سرعت‌های مختلف تبدیل می‌کند که در چندین نوع مختلف تولید می‌شود.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، زمانی خریداران خودرو با انتخابی بین گیربکس دستی و گیربکس اتوماتیک روبرو بودند که هر دو دارای تمایزهایی نسبت به هم هستند. فناوری‌های انتقال نیرو مانند کلاچ دوتایی یا دستی خودکار که اخیراً هم توسعه یافته است، هنوز دارای نسبت دنده یا سرعت متمایز هستند.

گیربکس متغیر مداوم یا به اختصار CVT نوعی گیربکس اتوماتیک است که هیچ نسبت دنده یا نقطه تعویض مشخصی ندارد یعنی برای تعویض دنده‌ها به جای چرخ دنده‌های فولادی که در گیربکس‌های اتوماتیک مرسوم، یافت می‌شود از تسمه و قرقره (پولی) استفاده می‌کند. CVT قدرت موتور را به راحتی منتقل می‌کند که برای انجام این کار چند روش مانند تسمه‌ها با قطر متغیر، پمپ‌های هیدرولیک یا صفحات توروئید وجود دارد.

این نو گیربکس‌ها برای تعویض دنده‌ها به جای چرخ دنده‌های فولادی که در گیربکس‌های اتوماتیک مرسوم یافت می‌شود از تسمه و قرقره (پولی) استفاده می‌کند، این امر عمل تعویض دنده را بصورت یکپارچه انجام می‌دهد و به موتور کمک می‌کند تا در ماکزیمم سرعت بچرخد.

 

گیربکس سی وی تی



2 مدل گیربکس اتوماتیک CVT وجود دارد. گیربکس CVT هیدرواستاتیک که از موتور‌های هیدرواستاتیک و پمپ‌هایی با تغییر مکان متغیر برای انتقال نیرو به موتور استفاده می‌کند، در مدل دیگر گیربکس CVTs تورویدال (Toroidal) از دیسک‌ها و غلتک‌های نیرو استفاده می‌کند.

CVT فناوری جدیدی نیست، این فناوری حداقل 60 سال عمر دارد، اما هنوز بسیاری از رانندگان با آن آشنایی ندارند. به عنوان یک راننده، احتمالاً فقط تفاوت‌های زیادی بین گیربکس اتوماتیک سنتی و CVT وجود دارد. اول اینکه CVT جابجا نمی‌شود، آن‌ به طور مداوم نسبت دنده را با توجه به قدرت موتور و سرعت خودرو تغییر می‌دهند.

بسته به نحوه برنامه ریزی، CVT‌های مدرن می‌توانند با داشتن نسبت دنده مناسب و بدون هیچ یک از مراحل میانی ناکارآمد، سریعتر شتاب گرفته و صرفه جویی در مصرف سوخت بهتری داشته باشند.

این سیستم انتقال به موتور اجازه می‌دهد تا در بالاترین میزان بازدهی با شتاب یکپارچه عمل کند. این نوع گیربکس اتوماتیک به صرفه جویی در مصرف سوخت نیز کمک می‌کند و هزینه تعمیر و نگهداری آن گران نیست. اما موتور تحت فشار و شتابگیری کمی صدا تولید می‌کند. بسیاری از ماشین‌ها از این نوع گیربکس استفاده می‌کنند؛ که از جمله موارد محبوب می‌توان به شورلت اسپارک، فورد C-Max، نیسان سنترا و … اشاره کرد.

کد خبر 129204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha