دلیل ناکار آمدی نتایج تحقیق و تفحص از خودروسازان چیست ؟

با شرایط خاص خودروسازی و قطعه سازی در کشور چنانچه نمایندگان پی گیر گزارش دور قبل تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودرو شوند قطعا به نتایج بهتر و سریع تری دست خواهند یافت .

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، تحقیق و تفحص از خودروسازان پس از گذشت 9 ماه از قرائت گزارش مجلس دهم در حالی بار دیگر کلید می خورد که برخی کارشناسان تحقیق و تفحص از خودروسازان را برای فرار از واقعیت می دانند و معتقدند با توجه به اینکه گزارش تحقیق و تفحص مجلس قبل گزارش کامل و جامعی است نمایندگان باید پیش از هر گونه بررسی جدید به گزارش تحقیق و تفحص مجلس دهم از صنعت خودرو رجوع کنند.

با این حال تحقیق و تفحص یکی از ابزار‌های نظارتی نمایندگان است و دست آنها را در بررسی تخلفات، کاستی‌های نهاد‌ها و سازمان‌ها بازمی‌گذارد اما به‌رغم دامنه وسیع اعمال نظارتی قوه مقننه در تحقیق و تفحص‌ها و اقبال مجلسی‌ها به استفاده از این ابزار نظارتی، قریب به اتفاق تفحص‌های مجلس عاقبت خوشی نداشته‌ است.

در این دور از تحقیق و تفحص، نمایندگان طراح اگرچه در ابتدا به طور مشخص عنوان نکردند که با پیگیری طرح تحقیق و تفحص چه اهدافی را دنبال می کنند، اما با پس از موافقت اخیر نمایندگان در صجن علنی مجلس با طرح تحقیق و تفخص از شرکتهای خودروسازی اعلام شد که تفحص مذکور شامل ۹ بند درباره وضعیت توزیع خودرو، تعویق‌ها در تحویل، عدم رعایت عدالت در ثبت نام‌ها و شیوه قیمت گذاری است.

 

مجلس



حال در شرایطی با تعیین اعضای کمیته تحقیق و تفحص از صنعت خودرو قرار است برای چندمین بار تفحص از شرکتهای خودروسازی در دوره یازدهم مجلس آغاز شود که کمتر از ۹ ماه از قرائت گزارش تحقیق و تفحص از شرکت‌های خودروسازی در مجلس دهم می‌گذرد؛ اما سوال مهم اینجاست که بعد از قرائت آن گزارش دقیقا چه اتفاقی در بازار خودرو افتاد که حتی آخرین تحقیق و تفحص از این صنعت با آن همه وقت و هزینه باز مشکل صنعت خودرو و بازار را حل نکرده است؟

رویکرد متفاوت مجلس در آخرین گزارش تفحص از صنعت خودرو

مدیرعامل اسبق سایپا در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با توجه به تصمیم نمایندگان مجلس یازدهم برای تحقیق و تفحص از شرکت های خودروساز عنوان کرد: رویکرد مجلس دهم در تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در مقایسه با سایر ادوار، رویکرد متفاوت و با نگاه عارضه یابی است اما به نظر می رسد مورد مطالعه دست اندارکاران، متولیان و نمایندگان ملت قرار نگرفته است.

 

سعید مدنی



سعید مدنی با تاکید بر نگاه متفاوت گزارش تحقیق و تفحص دور قبلی مجلس خودروسازان اضافه کرد: از مجلس انتظار می رود پیش از آغاز تحقیق و تفحصی جدید از خودروسازان حداقل به آخرین قوانین و گزارش های طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودرو رجوع کنند و نتایج گزارش هایی که ارائه می شود را مطالعه کنند.

وی اظهار داشت: متاسفانه در سالهای گذشته عمده گزارشات تحقیق و تفحص از خودروسازان با رویکرد بازرسی و مچ گیری صورت گرفته است در حالی که در آخرین گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازان رویکرد نمایندگان عارضه یابی در شرکتهای خودروساز و بررسی مسائل و مشکلات صنعت خودرو بوده است که در این گزارش کاملا شکافته و باز شده است.

به گفته وی در آخرین گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودرو تمام مشکلات و عارضه ها از ترکیب سهامداری، ایجاد شرکتهای تودرتو در خودروسازان و دخالت هایی که نهادهای غیر مرتبط در این شرکتها دارند و ترکیبات هیات مدیره و ورود افراد فاقد تخصص و تجربه به این صنعت مشخص شده است که می توان برای تک تک آیتم ها با توجه به پشتوانه مجلس برنامه عملیاتی ارائه داد.

بی توجهی به گزارش های قبلی در ریشه یابی مشکلات خودروسازان

این کارشناس صنعت خودروسازی متذکر شد: چنانچه نمایندگان در این دور از تحقیق و تفحص صرفا به دنبال راهکار و قوانین مسکنی برای مسائل موجود در این صنعت هستند حداقل بر روی عارضه های مطرح در گزارش قبلی کار کنند تا با کمک این گزارش ها مسائل ریشه یابی و ظرف 2 تا 3 سال زیرساخت ها و مشکلات خودروسازی حل شود.

عدم خروجی 5 دوره تحقیق و تفحص از صنعت خودرو

رئیس انجمن قطعه سازان خراسان رضوی نیز در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو ضمن اینکه تحقیق و تفحص از خودروسازان را برای فرار از واقعیت می داند معتقد است با وجود اینکه در 5 دوره از مجالس مختلف از صنعت خودرو تحقیق و تفحص شده است اما هیچ زمان خروجی برای خودروساز و تصمیم گیران نداشته است.

محمد مهدی شکور زاده خاطر نشان کرد: البته سال گذشته تحقیق و تفحصی که از صنعت خودرو توسط مجلس دهم صورت گرفت علی رغم اینکه گزارش بسیار کامل و جامعی بود اما اقدام عملی در راستای این تحقیق و تفحص صورت نگرفت.

وی با توجه به شرایط خاص و مشکلات جدی صنعت خودرو و زیان های ناشی از تصمیمات غیر منطقی در بازار خودرو تصریح کرد: با وجود مسائل کنونی خودروسازی و قطعه سازی چنانچه مجلس پیگیر تحقیق و تفحص قبلی شود به نظر نتایج بهتر و سریع تری را به همراه خواهد داشت تا اینکه تحقیقات جدیدی صورت گیرد که خروجی نداشته باشد.

خبرنگار : زهرا حریری
کد خبر 129531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha