هر خودرو ۲۲ میلیون تومان هزینه فولاد دارد

معاون صنایع وزارت صمت گفت: در بیلت‌ها با ۸ تا ۱۰ میلیون تن مازاد تولید مواجه هستیم، اما در ورق‌های فولادی با مشکل کمبود مواجهیم.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از باشگاه خبرنگاران، مهدی صادقی نیارکی درباره تاثیر قیمت فولاد محصولات صنعتی اظهار کرد: فولاد را می‌توان به دو بخش بیلت و اسلب تقسیم بندی کرد. بیلت‌ها عموما به میلگرد، کلاف و تیر آهن تبدیل می‌شود که عمدتا کاربرد عمرانی دارد، اما اسلب‌ها به ورق گرم، ورق سرد و در نهایت به ورق‌های گالوانیزه و رنگی تبدیل می‌شود که عمده مصرف آن‌ها به بخش‌های صنعتی مربوط می‌شود.

او ادامه داد: عمده ورق‌های گرم در صنایع لوله و پروفیل مورد استفاده قرار می‌گیرید ورق‌های سرد هم در خودروسازی، قطعه سازی، بشکه سازی و صنعت لوازم خانگی و مواردی از این قبیل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نیارکی گفت: اگر میزان فولاد به کار رفته در هر خودرو را حدود 850 کیلو گرم و در لوازم خانگی بزرگ بین 15 تا 25 کیلو گرم در نظر بگیرید. در کمترین حالت اگر قیمت هر کیلو فولاد را 25 کیلوگرم در نظر بگیریم حدود 22 میلیون تومان از هزینه تمام شده هر خودرو هزینه فولاد آن خواهد بود. این قیمت تنها هزینه فولاد به کار رفته در بدنه بوده و با محاسبه قطعات به کار رفته در خودرو هزینه بیشتری اعمال خواهد شد. ورق به عنوان یکی از مواد اصلی و حجیم به کار رفته در تولید محصولات مختلف تاثیر گذار خواهد بود.

 

خط تولید خودرو



معاون صنایع وزارت صمت با اشاره به محدودیت‌های ایجاد شده برای شرکت‌های متخلف در عرضه فولاد، بیان کرد: شیوه‌نامه ساماندهی بازار فولاد به صراحت بیان کرده است که فولاد باید تنها در بورس عرضه شده و وارد بازار آزاد نشود، همچنین مجوز‌های صادراتی شرکت‌های فولادی هم منوط بر رعایت کف عرضه شده است.

او تاکید کرد: علی رغم تولید مازاد فولاد در کشور با مشکل در تامین ورق مواجه بوده و در بیلت‌ها با 8 تا 10 میلیون تن مازاد تولید مواجه هستیم، اما در ورق‌های فولادی با مشکل کمبود مواجهیم. نسبت به پروانه‌های صادره و رشد تولیدی که در لوازم خانگی و خودرو داریم با کمبود ورق مواجه شده‌ایم. با توجه به تقاضایی که در حوزه ورق‌های فولادی وجود دارد باید میزان عرضه آن بسیار کنترل شده و مرتب باشد تا تولید کننده‌ها هم بتوانند برای تولید برنامه ریزی کنند.

او با اشاره به تاثیرات شیوه نامه مدیریت صنعت فولاد گفت: باید تمام فولاد تولیدی کشور وارد بورس شده و تمام زنجیره فرآوری و استفاده از آن روی سامانه جامع تجارت ثبت شود. در صورت تحقق این فرایند امکان بروز فساد و عرضه خارج از شبکه به حداقل می‌رسد. یا باید بازار را رها کنیم یا باید با کنترل عرضه و تقاضا قیمت‌ها را متعادل‌تر نگه داریم. خودرو و لوازم خانگی با توجه به حساسیت زیادی که دارند باید به طور مداوم مورد بررسی قرار بگیرند.

کد خبر 129671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha