کدام قطعات وارداتی روی قیمت خودرو تاثیر دارد؟

یک کارشناس صنعت خودرو در خصوص چرایی تاثیر نرخ دلار در قیمت خودرو، توضیحاتی داد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمدی نیکخواه، کارشناس صنعت و بازار خودرو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کدام قطعه خودرو از خارج وارد می شود که قیمت خودرو براساس دلار محاسبه می شود؟، گفت: اینکه قیمت خودرو با نوسان نرخ دلار، افزایشی و کاهشی شود امری طبیعی است چرا که نه تنها قیمت خودرو، بلکه قیمت دیگر نهاده های تولید حتی در بخش کشاورزی هم با نوسانات نرخ ارز، بالا و پایین می شود.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد:در حال حاضر یک پاکت شیر که در گذشته ۲ هزار تومان می‌خریدیم به ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان رسیده و هر چقدر این شیر غنی‌تر شود، مبلغ آن افزایش می‌یابد، این موضوع مانند اضافه شدن آپشن به خودرو می‌ماند، هر چقدر آپشن در خودرو افزایش یابد، قیمت خودرو متفاوت خواهد شد.

نیکخواه ادامه داد: مواد اولیه خودرو و بسیاری از نهاده های تولید از خارج وارد می شود. زمانی که کالایی را با دلار خریداری کنیم، قیمت آن در داخل نیز با افزایش و کاهش نرخ دلار نوسانی خواهد شد و در نهایت روی محصول نهایی تاثیر گذار خواهد بود. ما می گوییم خودرو را داخلی سازی کرده ایم نگفته ایم در داخل ساخته ایم، یعنی قطعات در داخل مونتاژ می شوند.

 

قطعات خودرو



این کارشناس صنعت خودرو افزود: برخی می گویند خودروسازان ادعا دارند، ۷۵ درصد خودرو را داخلی سازی کرده ایم و به دنبال این صحبت افراد ادعا دارند چرا باید با وجود داخلی سازی، قیمت بر اساس دلار تعیین شود؟، توجه کنید که اکنون برای محصولات لبنی افزایش قیمت چند برابری داریم، در صورتی که گاو در داخل کشور وجود دارد و زادو ولد می کند.

او ادامه داد: تنها به دلیل اینکه علوفه از خارج می آید، قیمت محصولات لبنی افزایش یافته است. قیمت تخم مرغ که در داخل تولید می شود چند برابر شده است و به جرات می توان گفت خودرو نباید جدا از این افزایش قیمت باشد.در مورد خودرو نیز به میزان دیگر کالاها،هزینه خدمات دولتی، دستمزد کارگر و ..پرداخت می شود.

کد خبر 129691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha